A csalásmegelőzés alapjai - ezt érdemes tudnod a témáról

A csalásmegelőzés alapjai - ezt érdemes tudnod a témáról

A csalásmegelőzés alapjai - ezt érdemes tudnod a témáról

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2022. okt. 25.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2022. okt. 25.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2022. okt. 25.

A csalásmegelőzés és a kiberbiztonság hallatán kevesen jönnek izgalomba, hiszen két száraz, többnyire nyűgként kezelt területről van szó a vállalatok életében. Ez meg is látszik az adatokon, hiszen a mikrovállalkozások és KKV-k kifejezetten kevés figyelmet szentelnek ezen feladatok kezelésének. Ez egy hatalmas hiba, ma pedig elmondjuk, miért érdemes tenned azért, hogy te ne tartozz a lemaradók csoportjába.

Ma Magyarországon aggasztóan alacsony az online csalásokkal kapcsolatos tudatosság hiánya a vállalati szektor köreiben. Ezt erősíti meg a Telekom és a BellResearch idei kutatása is[1], amelyből kiderül, hogy a megkérdezettek kétharmada kisebb mérete miatt nem tartja reálisnak, hogy ilyen csalások áldozatául eshet. Tízből heten úgy érzik, nem kezelnek olyan adatot, amelyet meg kellene védeni, tízből nyolcan pedig úgy gondolják, semmilyen pótolhatatlan adatot nem kezelnek.

Ezek a mutatók a valóságban sokkal alacsonyabbak, így rengetegen tévesen érzik magukat biztonságban. A valóság éppen az, hogy a különböző támadók egyre gyakrabban veszik célkeresztbe a mikrovállalkozásokat és KKV-kat. Úgy gondolkodnak, hogy ezektől a cégektől kis méretük ellenére értékes adatokat szerezhetnek meg (például az ügyfeleikről), egyúttal kicsi az esélye, hogy a célpont fel van készülve a támadásra. 

A rosszindulatú felek sajnos sokszor meg is találják a számításaikat és értékes zsákmányhoz jutnak a valódi veszteségek méretéről elsőre mit sem sejtő vállalatoktól. Amerikában például az online fizetésekkel kapcsolatos csalások átlagosan 37 ezer dollár[2] (nagyjából 15 millió forint) kárral járnak együtt, ami hatalmas összeg lehet egy kis cégnek. Itthon ez az összeg szinte biztosan alacsonyabb valamivel, de ennek ellenére nagy a hazai cégek támadásoknak való kitettsége. Ha valami nem hiányzik a jelenlegi magas infláció és energiaárak mellett, az pont egy ilyen jellegű anyagi kár elszenvedése. 

Jogosan merül fel a kérdés, hogy mit tehetsz te? Először is, érdemes lehet külső szakértőhöz (pl. kibervédelmi szakértőhöz, IT-tanácsadóhoz) fordulni, aki iránymutatást tud adni. Meg tudja például állapítani, hogy a cégednek szükséges van-e állandó segítségre a csalások megelőzésében, vagy kellően alacsony a veszélyeztetettség ahhoz, hogy kis segítséggel meg tudjátok oldani a problémát. A sikeres védekezéshez viszont mindenekelőtt arra van szükség, hogy helyén kezeljétek ezt a területet, amely manapság egyre fontosabb. Ha a megfelelő komolysággal közelítesz a kérdéshez, biztosan megtalálod a megoldást.


[1] https://www.telekom.hu/rolunk/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2022/aprilis_20

[2] https://www.finextra.com/pressarticle/72302/vocalink-publishes-small-business-fraud-report

A csalásmegelőzés és a kiberbiztonság hallatán kevesen jönnek izgalomba, hiszen két száraz, többnyire nyűgként kezelt területről van szó a vállalatok életében. Ez meg is látszik az adatokon, hiszen a mikrovállalkozások és KKV-k kifejezetten kevés figyelmet szentelnek ezen feladatok kezelésének. Ez egy hatalmas hiba, ma pedig elmondjuk, miért érdemes tenned azért, hogy te ne tartozz a lemaradók csoportjába.

Ma Magyarországon aggasztóan alacsony az online csalásokkal kapcsolatos tudatosság hiánya a vállalati szektor köreiben. Ezt erősíti meg a Telekom és a BellResearch idei kutatása is[1], amelyből kiderül, hogy a megkérdezettek kétharmada kisebb mérete miatt nem tartja reálisnak, hogy ilyen csalások áldozatául eshet. Tízből heten úgy érzik, nem kezelnek olyan adatot, amelyet meg kellene védeni, tízből nyolcan pedig úgy gondolják, semmilyen pótolhatatlan adatot nem kezelnek.

Ezek a mutatók a valóságban sokkal alacsonyabbak, így rengetegen tévesen érzik magukat biztonságban. A valóság éppen az, hogy a különböző támadók egyre gyakrabban veszik célkeresztbe a mikrovállalkozásokat és KKV-kat. Úgy gondolkodnak, hogy ezektől a cégektől kis méretük ellenére értékes adatokat szerezhetnek meg (például az ügyfeleikről), egyúttal kicsi az esélye, hogy a célpont fel van készülve a támadásra. 

A rosszindulatú felek sajnos sokszor meg is találják a számításaikat és értékes zsákmányhoz jutnak a valódi veszteségek méretéről elsőre mit sem sejtő vállalatoktól. Amerikában például az online fizetésekkel kapcsolatos csalások átlagosan 37 ezer dollár[2] (nagyjából 15 millió forint) kárral járnak együtt, ami hatalmas összeg lehet egy kis cégnek. Itthon ez az összeg szinte biztosan alacsonyabb valamivel, de ennek ellenére nagy a hazai cégek támadásoknak való kitettsége. Ha valami nem hiányzik a jelenlegi magas infláció és energiaárak mellett, az pont egy ilyen jellegű anyagi kár elszenvedése. 

Jogosan merül fel a kérdés, hogy mit tehetsz te? Először is, érdemes lehet külső szakértőhöz (pl. kibervédelmi szakértőhöz, IT-tanácsadóhoz) fordulni, aki iránymutatást tud adni. Meg tudja például állapítani, hogy a cégednek szükséges van-e állandó segítségre a csalások megelőzésében, vagy kellően alacsony a veszélyeztetettség ahhoz, hogy kis segítséggel meg tudjátok oldani a problémát. A sikeres védekezéshez viszont mindenekelőtt arra van szükség, hogy helyén kezeljétek ezt a területet, amely manapság egyre fontosabb. Ha a megfelelő komolysággal közelítesz a kérdéshez, biztosan megtalálod a megoldást.


[1] https://www.telekom.hu/rolunk/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2022/aprilis_20

[2] https://www.finextra.com/pressarticle/72302/vocalink-publishes-small-business-fraud-report