


Alacsony a vállalkozások digitális felkészültsége – Lépni kell! Hogyan?
Alacsony a vállalkozások digitális felkészültsége – Lépni kell! Hogyan?
Alacsony a vállalkozások digitális felkészültsége – Lépni kell! Hogyan?
Bár Magyarországon a digitális infrastruktúra kiemelkedően jó, kevés hazai cég használja ki az ebben rejlő lehetőségeket.
A hazai cégek digitális felkészültsége és az új technológiák alkalmazása elmarad az uniós átlagtól.
A fejlett technológiákat alkalmazó vállalkozások versenyelőnye folyamatosan nő – érdemes fókuszba helyezni ezek alkalmazását.
Bár Magyarországon a digitális infrastruktúra kiemelkedően jó, kevés hazai cég használja ki az ebben rejlő lehetőségeket.
A hazai cégek digitális felkészültsége és az új technológiák alkalmazása elmarad az uniós átlagtól.
A fejlett technológiákat alkalmazó vállalkozások versenyelőnye folyamatosan nő – érdemes fókuszba helyezni ezek alkalmazását.
Peak
2025. júl. 28.
Peak
2025. júl. 28.
Peak
2025. júl. 28.
Magyarországon digitális infrastruktúra kiemelkedően jó az Európai Unió tagállamainak fejlettségét mérő, évente kiadott Digitális Évtized index június végén frissített legutóbbi jelentésének adatai szerint. Az optikai hálózat országos lefedettsége 79,9 százalék, amely jócskán meghaladja a 69,2 százalékos uniós átlagot, és a 85,6 százalékos 5G-lefedettségi arány is kiemelkedő – még akkor is, ha az uniós átlagtól (94,3%) némiképp elmarad.
Digitális felkészültség
A kedvező infrastrukturális adottságokat azonban a vállalkozások töredéke használja ki: a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) 57,4 százaléka csak az alapvető digitális készségekkel rendelkezik. Ez az arány jelentősen elmarad az unióban mért 72,91 százaléktól.
A vállalkozások mindössze 22,24 százalékánál mért a kutatás magas vagy nagyon magas szintű digitális intenzitást. Az Európai Unió tagállamaiban ez utóbbi esetén az átlagos érték 32,66 százalék.
Új technológiák, szakember-ellátottság
Ezeknek a számoknak a tükrében érdekes az a részeredmény, hogy az adatelemzés elfogadottsága kiemelkedő, 53,2 százalék, szemben a 33,2 százalékos uniós átlaggal.
Gyenge pont viszont a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) vállalati alkalmazása Magyarországon: a cégek mindössze 7,4 százaléka alkalmaz AI-t (az uniós átlag 13,5 százalék). Ez utóbbi területen ugyanakkor a változás jelentősen gyorsult: a mesterséges intelligenciát alkalmazó cégek aránya 2023-ról, 2024-re duplázódott.
Az információs és kommunikációs technológiai (IKT) területen tevékenykedő szakemberek aránya a foglalkoztatottak körében Magyarországon 4,5 százalék (az unióban 5 százalék). Képzésekkel pedig a vállalatok 18,9 százaléka segíti az alkalmazottakat (szemben az EU 22,3 százalékos átlagával).
Mit mutat a digitális érettség?
Egy vállalkozás digitális érettsége annak alapján változik, amilyen mértékben képes kihasználni a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket az üzleti célok eléréséhez. Vizsgálata magában foglalja a technológiai infrastruktúrára, a munkavállalók digitális készségeire, az adatkezelési gyakorlatokra, valamint a digitális stratégiák és folyamatok meglétére vonatkozó feltételek elemzését. (A témáról részletesen ebben a bejegyzésben írtunk).
Miért érdemes mielőbb lépni?
A vállalkozások üzleti környezete rohamos tempóban alakul át – ehhez a gyors változáshoz a cégeknek a túlélés érdekében alkalmazkodniuk kell: ez az új technológiák bevezetése mellett az üzleti modellek, a vállalati kultúra és a döntéshozatali mechanizmusok mélyreható változását is magában foglalja. Ebben a folyamatban a digitalizációnak kulcsszerepe van.
Azokkal az eszközökkel, amelyeket a digitális fejlődés révén egyre szélesebb körben rendelkezésre áll:
növelhető a működési hatékonyság. (Az automatizálás révén nő a gyártás hatékonysága: gyorsabban, többet, kevesebb hibával lehet előállítani.)
több elégedett ügyfelet lehet jobban kiszolgálni. (A digitális eszközökkel személyre szabott szolgáltatások és valós idejű ügyfélszolgálat biztosítható.)
egyszerűbbé, átláthatóbbá válnak az üzleti folyamatok. (Valós időben, pontosabb, részletesebb adatok állnak rendelkezésre, amelyek segíthetik új, rugalmasabb üzleti modellek kidolgozását és a hatékonyabb, a piaci igényekre rugalmasabb reagáló működést. Ezeknek pozitív hatása lehet az eredményesség alakulására is.)
Hogyan és miből?
Meggyőző érvek, de hogyan lehet bekapcsolódni ebbe a folyamatba, és ami szintén lényeges kérdés, honnan lesz pénz a fejlesztésekre. A jó hír az, hogy mindkét területen van hová fordulnia a vállalkozásoknak:
egyre szélesebb az a kör, amely szakrételemmel tudja támogatni a vállalkozásokat a digitális átalakulás során, mindemellett pedig
számos olyan pályázat és kedvezményes hitelprogram is fut, amely segítséget jelenthet a fejlesztések finanszírozásában.
A BUPA mindkét területen számos szolgáltatással segíti partnereit. A platform piacterén számos partner kínál olyan szolgáltatást a regisztrált felhasználóknak, amelyre a digitalizációs folyamat során szükség lehet a weboldal készítésétől, a digitális transzformációs tanácsadáson keresztül, az intelligens termelési és vállalatirányítási rendszerek kialakításáig. Ezen partnerek
A platformon számos funkció segíti továbbá a vállalkozások forráshoz jutását is, amelyek előzetes jogosultságvizsgálaot és pályázati tanácsadást is tartalmaznak. Online worskhopokon keresztül lehet továbbá tájékozódni az aktuális pályázatokról. Az eligazodást egy mesterséges intelligencia asszisztens is segíti.
Magyarországon digitális infrastruktúra kiemelkedően jó az Európai Unió tagállamainak fejlettségét mérő, évente kiadott Digitális Évtized index június végén frissített legutóbbi jelentésének adatai szerint. Az optikai hálózat országos lefedettsége 79,9 százalék, amely jócskán meghaladja a 69,2 százalékos uniós átlagot, és a 85,6 százalékos 5G-lefedettségi arány is kiemelkedő – még akkor is, ha az uniós átlagtól (94,3%) némiképp elmarad.
Digitális felkészültség
A kedvező infrastrukturális adottságokat azonban a vállalkozások töredéke használja ki: a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) 57,4 százaléka csak az alapvető digitális készségekkel rendelkezik. Ez az arány jelentősen elmarad az unióban mért 72,91 százaléktól.
A vállalkozások mindössze 22,24 százalékánál mért a kutatás magas vagy nagyon magas szintű digitális intenzitást. Az Európai Unió tagállamaiban ez utóbbi esetén az átlagos érték 32,66 százalék.
Új technológiák, szakember-ellátottság
Ezeknek a számoknak a tükrében érdekes az a részeredmény, hogy az adatelemzés elfogadottsága kiemelkedő, 53,2 százalék, szemben a 33,2 százalékos uniós átlaggal.
Gyenge pont viszont a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) vállalati alkalmazása Magyarországon: a cégek mindössze 7,4 százaléka alkalmaz AI-t (az uniós átlag 13,5 százalék). Ez utóbbi területen ugyanakkor a változás jelentősen gyorsult: a mesterséges intelligenciát alkalmazó cégek aránya 2023-ról, 2024-re duplázódott.
Az információs és kommunikációs technológiai (IKT) területen tevékenykedő szakemberek aránya a foglalkoztatottak körében Magyarországon 4,5 százalék (az unióban 5 százalék). Képzésekkel pedig a vállalatok 18,9 százaléka segíti az alkalmazottakat (szemben az EU 22,3 százalékos átlagával).
Mit mutat a digitális érettség?
Egy vállalkozás digitális érettsége annak alapján változik, amilyen mértékben képes kihasználni a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket az üzleti célok eléréséhez. Vizsgálata magában foglalja a technológiai infrastruktúrára, a munkavállalók digitális készségeire, az adatkezelési gyakorlatokra, valamint a digitális stratégiák és folyamatok meglétére vonatkozó feltételek elemzését. (A témáról részletesen ebben a bejegyzésben írtunk).
Miért érdemes mielőbb lépni?
A vállalkozások üzleti környezete rohamos tempóban alakul át – ehhez a gyors változáshoz a cégeknek a túlélés érdekében alkalmazkodniuk kell: ez az új technológiák bevezetése mellett az üzleti modellek, a vállalati kultúra és a döntéshozatali mechanizmusok mélyreható változását is magában foglalja. Ebben a folyamatban a digitalizációnak kulcsszerepe van.
Azokkal az eszközökkel, amelyeket a digitális fejlődés révén egyre szélesebb körben rendelkezésre áll:
növelhető a működési hatékonyság. (Az automatizálás révén nő a gyártás hatékonysága: gyorsabban, többet, kevesebb hibával lehet előállítani.)
több elégedett ügyfelet lehet jobban kiszolgálni. (A digitális eszközökkel személyre szabott szolgáltatások és valós idejű ügyfélszolgálat biztosítható.)
egyszerűbbé, átláthatóbbá válnak az üzleti folyamatok. (Valós időben, pontosabb, részletesebb adatok állnak rendelkezésre, amelyek segíthetik új, rugalmasabb üzleti modellek kidolgozását és a hatékonyabb, a piaci igényekre rugalmasabb reagáló működést. Ezeknek pozitív hatása lehet az eredményesség alakulására is.)
Hogyan és miből?
Meggyőző érvek, de hogyan lehet bekapcsolódni ebbe a folyamatba, és ami szintén lényeges kérdés, honnan lesz pénz a fejlesztésekre. A jó hír az, hogy mindkét területen van hová fordulnia a vállalkozásoknak:
egyre szélesebb az a kör, amely szakrételemmel tudja támogatni a vállalkozásokat a digitális átalakulás során, mindemellett pedig
számos olyan pályázat és kedvezményes hitelprogram is fut, amely segítséget jelenthet a fejlesztések finanszírozásában.
A BUPA mindkét területen számos szolgáltatással segíti partnereit. A platform piacterén számos partner kínál olyan szolgáltatást a regisztrált felhasználóknak, amelyre a digitalizációs folyamat során szükség lehet a weboldal készítésétől, a digitális transzformációs tanácsadáson keresztül, az intelligens termelési és vállalatirányítási rendszerek kialakításáig. Ezen partnerek
A platformon számos funkció segíti továbbá a vállalkozások forráshoz jutását is, amelyek előzetes jogosultságvizsgálaot és pályázati tanácsadást is tartalmaznak. Online worskhopokon keresztül lehet továbbá tájékozódni az aktuális pályázatokról. Az eligazodást egy mesterséges intelligencia asszisztens is segíti.