Az érzelmi intelligencia szerepe az üzleti életben (II. rész)

Az érzelmi intelligencia szerepe az üzleti életben (II. rész)

Az érzelmi intelligencia szerepe az üzleti életben (II. rész)

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2024. szept. 10.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2024. szept. 10.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2024. szept. 10.

  • Az idén november 29-re esik a Black Friday, amely világszerte az év egyik legfontosabb kereskedelmi eseménnyé nőtte ki magát, és ma már Magyarországon is egyre népszerűbb.

  • Az előző években ebben az időszakban jelentős növekedést tapasztaltak a hazai kiskereskedelmi szektorban.

  • A fogyasztók nagy számban keresnek elektronikai cikkeket, divatárukat, valamint háztartási gépeket, hiszen ezek a kategóriák kínálják a legnagyobb kedvezményeket, gyakran akár 55 százalékos árcsökkentéssel.

Miközben a Black Friday hatalmas forgalomnövekedést hozhat a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára, fontos figyelembe venni, hogy egyre szigorúbb szabályok vonatkoznak az árazásra. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szigorúan ellenőrzi a promóciós kampányokat, különös tekintettel az olyan tisztességtelen árazási gyakorlatokra, mint például az előzetes áremelés a nagyobb kedvezmény látszatának keltése érdekében. Az effajta magatartás súlyos bírságokat és a vásárlók bizalmának elvesztését eredményezheti​.

A kkv-knak tehát érdemes előre megtervezniük a Black Friday kampányt, figyelve arra, hogy az árak és az akciók átláthatóak és jogszerűek legyenek. Ez nemcsak a jogi megfelelés szempontjából fontos, hanem hosszú távon is segíti a vásárlói lojalitás fenntartását, amely elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez​.

Jelentős üzleti potenciál

A Black Friday egyedülálló lehetőséget kínál a vállalkozások számára, hogy fellendítsék forgalmukat. Az esemény már Magyarországon is rendkívül népszerű, ami nem is csoda, tekintve, hogy a kereslet ezen a napon megtöbbszöröződik – kutatások szerint akár 9750 százalékkal magasabb a forgalom egy átlagos péntekhez képest​. Az átlagos magyar fogyasztó ilyenkor körülbelül 47 380 forintot költ, elsősorban divatcikkekre, elektronikai termékekre és cipőkre​.

A Black Friday kampány sikerét nagymértékben meghatározza az árképzés. A helyesen megválasztott árazási stratégia nemcsak a vásárlói döntésekre van hatással, hanem a vállalkozás profitabilitását is befolyásolja. Ebben az időszakban a fogyasztók fokozottan érzékenyek az árakra, és gyakran összehasonlítják a különböző kereskedők ajánlatait, így elengedhetetlen a versenyképes árazás kialakítása​.

A vállalkozások számára az egyik leghatékonyabb módszer a termékcsomagok kialakítása, amely során több népszerű terméket kínálnak egy csomagban kedvezményes áron. Ez nemcsak a vásárlók számára vonzó, hanem növeli a kosárértéket is​. 

A tisztességtelen árazási gyakorlat szigorú ellenőrzése

Az utóbbi években a Black Friday akciók népszerűségének növekedésével párhuzamosan a magyar hatóságok egyre szigorúbban figyelik a tisztességtelen árazási gyakorlatokat. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kiemelten kezeli az ilyen időszakokat, hiszen a fogyasztók ilyenkor különösen érzékenyek az árkedvezményekre, és a csaló vállalkozások könnyen megtéveszthetik őket.

Az egyik leggyakrabban előforduló tisztességtelen gyakorlat az, amikor a kereskedők az akció előtt megemelik az árakat, majd nagy kedvezményt hirdetnek, hogy vonzóbbnak tűnjön az ajánlat. Ez a gyakorlat jogsértő, mivel súlyosan félrevezetheti a vásárlókat. A versenyhatóság ezért szigorúan ellenőrzi a korábbi időszakokban alkalmazott árakat, és elvárja, hogy az akciós árak valódi megtakarítást tükrözzenek​.

Az eMAG ellen például 2018-ban indítottak vizsgálatot, mert a GVH szerint a vállalat nem rendelkezett elegendő készlettel a legjobban reklámozott termékekből, ami tisztességtelen magatartásnak minősült, mivel a fogyasztók döntéseit torzította az ajánlatok hiánya. Hasonló esetekben más kereskedők, mint például az Extreme Digital, is büntetést kaptak, mert az ígért kedvezmények nem voltak elérhetők a hirdetett mértékben​.

Az Omnibus-rendelet bevezetése óta azonban szigorúbb szabályok vonatkoznak az akciós árazás átláthatóságára.​ A rendelet előírja, hogy a kereskedőknek egyértelműen kell kommunikálniuk a legutóbbi 30 nap legmagasabb árát, hogy a fogyasztók tisztában legyenek a valós kedvezményekkel. Ezzel a szabályozással a hatóságok célja a vásárlók megtévesztésének visszaszorítása, és a piaci verseny tisztaságának megőrzése​.

A vásárlók is egyre tudatosabbá válnak ugyanakkor, és a GVH kampányai is hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyasztók felismerjék a tisztességtelen gyakorlatokat. Az információs kampányok és figyelemfelkeltő videók segítenek abban, hogy a vásárlók jobban eligazodjanak az akciók és promóciók világában, ezáltal csökkenjen a csalások áldozatává váló fogyasztók száma​.

Hogyan kerüld el a hibákat és legyél etikus a Black Friday alatt?

A Black Friday ideje alatt a siker kulcsa nemcsak a vonzó ajánlatok kialakításában rejlik, hanem abban is, hogy a vállalkozásod etikus maradjon, és elkerüld a tisztességtelen gyakorlatokat. A fogyasztói bizalom megszerzése és megtartása hosszú távon is előnyös, míg a rövid távú “siker” elérésére irányuló trükkök súlyos következményekkel járhatnak, mind jogi, mind üzleti szempontból. Az alábbiakban mutatunk néhány tippet arra vonatkozóan, hogyan maradj tisztességes, miközben maximalizálod a kampányod sikerét.

1. Átlátható árazás

Az egyik legfontosabb tényező az átlátható árazás. Az Omnibus-rendelet értelmében a vállalkozásoknak meg kell adniuk a legutóbbi 30 nap legmagasabb árát, amikor kedvezményt kínálnak, így a fogyasztók tisztában lehetnek az akció valódi mértékével. Ezt a szabályt nem érdemes kijátszani, hiszen a versenyhatóság szigorúan ellenőrzi az ilyen típusú visszaéléseket​. Ügyelj arra, hogy a hirdetett kedvezmények valódiak legyenek, és ne emeld meg mesterségesen az árakat az akció előtt.

2. Őszinte kommunikáció

A vásárlókat nemcsak az árak tekintetében érdemes őszintén tájékoztatni, hanem a promóciók egyéb részleteiről is. Például, ha egy termék csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, ezt világosan kommunikálni kell. A fogyasztói döntéseket torzíthatja, ha egy népszerű terméket reklámozol, de csak minimális készlet van belőle​.

3. Weboldal optimalizálása

A technikai hibák és az ügyfélszolgálati problémák komoly visszaesést okozhatnak a forgalomban. Gondoskodj arról, hogy az online felületeid megfelelően működjenek, különösen a megnövekedett forgalom idején, és a vásárlók könnyen elérhessék a kívánt információkat. Ez magában foglalja az oldalbetöltési sebesség optimalizálását és a mobilbarát kialakítást​.

4. Ne felejtsd el az utólagos ellenőrzést!

A Black Friday nem ér véget az akció napjával. Érdemes elemezni a kampány eredményeit, és figyelni a fogyasztói visszajelzéseket, hogy jövőre még jobban fel tudj készülni. Az utólagos ügyfélszolgálat, például köszönő e-mailek, felmérések, segíthetnek abban, hogy erősítsd a kapcsolatokat, és további vásárlásra ösztönözd a vásárlókat​.

Az etikusan kezelt Black Friday nemcsak rövid távon növeli a bevételeket, hanem hosszú távú ügyfélhűséget és pozitív márkaimázst is eredményez. A jogszabályoknak való megfelelés és a tisztességes gyakorlatok alkalmazása segít abban, hogy elkerüld a jogi problémákat, és építsd vállalkozásod hitelességét.
 

  • Az idén november 29-re esik a Black Friday, amely világszerte az év egyik legfontosabb kereskedelmi eseménnyé nőtte ki magát, és ma már Magyarországon is egyre népszerűbb.

  • Az előző években ebben az időszakban jelentős növekedést tapasztaltak a hazai kiskereskedelmi szektorban.

  • A fogyasztók nagy számban keresnek elektronikai cikkeket, divatárukat, valamint háztartási gépeket, hiszen ezek a kategóriák kínálják a legnagyobb kedvezményeket, gyakran akár 55 százalékos árcsökkentéssel.

Miközben a Black Friday hatalmas forgalomnövekedést hozhat a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára, fontos figyelembe venni, hogy egyre szigorúbb szabályok vonatkoznak az árazásra. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szigorúan ellenőrzi a promóciós kampányokat, különös tekintettel az olyan tisztességtelen árazási gyakorlatokra, mint például az előzetes áremelés a nagyobb kedvezmény látszatának keltése érdekében. Az effajta magatartás súlyos bírságokat és a vásárlók bizalmának elvesztését eredményezheti​.

A kkv-knak tehát érdemes előre megtervezniük a Black Friday kampányt, figyelve arra, hogy az árak és az akciók átláthatóak és jogszerűek legyenek. Ez nemcsak a jogi megfelelés szempontjából fontos, hanem hosszú távon is segíti a vásárlói lojalitás fenntartását, amely elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez​.

Jelentős üzleti potenciál

A Black Friday egyedülálló lehetőséget kínál a vállalkozások számára, hogy fellendítsék forgalmukat. Az esemény már Magyarországon is rendkívül népszerű, ami nem is csoda, tekintve, hogy a kereslet ezen a napon megtöbbszöröződik – kutatások szerint akár 9750 százalékkal magasabb a forgalom egy átlagos péntekhez képest​. Az átlagos magyar fogyasztó ilyenkor körülbelül 47 380 forintot költ, elsősorban divatcikkekre, elektronikai termékekre és cipőkre​.

A Black Friday kampány sikerét nagymértékben meghatározza az árképzés. A helyesen megválasztott árazási stratégia nemcsak a vásárlói döntésekre van hatással, hanem a vállalkozás profitabilitását is befolyásolja. Ebben az időszakban a fogyasztók fokozottan érzékenyek az árakra, és gyakran összehasonlítják a különböző kereskedők ajánlatait, így elengedhetetlen a versenyképes árazás kialakítása​.

A vállalkozások számára az egyik leghatékonyabb módszer a termékcsomagok kialakítása, amely során több népszerű terméket kínálnak egy csomagban kedvezményes áron. Ez nemcsak a vásárlók számára vonzó, hanem növeli a kosárértéket is​. 

A tisztességtelen árazási gyakorlat szigorú ellenőrzése

Az utóbbi években a Black Friday akciók népszerűségének növekedésével párhuzamosan a magyar hatóságok egyre szigorúbban figyelik a tisztességtelen árazási gyakorlatokat. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kiemelten kezeli az ilyen időszakokat, hiszen a fogyasztók ilyenkor különösen érzékenyek az árkedvezményekre, és a csaló vállalkozások könnyen megtéveszthetik őket.

Az egyik leggyakrabban előforduló tisztességtelen gyakorlat az, amikor a kereskedők az akció előtt megemelik az árakat, majd nagy kedvezményt hirdetnek, hogy vonzóbbnak tűnjön az ajánlat. Ez a gyakorlat jogsértő, mivel súlyosan félrevezetheti a vásárlókat. A versenyhatóság ezért szigorúan ellenőrzi a korábbi időszakokban alkalmazott árakat, és elvárja, hogy az akciós árak valódi megtakarítást tükrözzenek​.

Az eMAG ellen például 2018-ban indítottak vizsgálatot, mert a GVH szerint a vállalat nem rendelkezett elegendő készlettel a legjobban reklámozott termékekből, ami tisztességtelen magatartásnak minősült, mivel a fogyasztók döntéseit torzította az ajánlatok hiánya. Hasonló esetekben más kereskedők, mint például az Extreme Digital, is büntetést kaptak, mert az ígért kedvezmények nem voltak elérhetők a hirdetett mértékben​.

Az Omnibus-rendelet bevezetése óta azonban szigorúbb szabályok vonatkoznak az akciós árazás átláthatóságára.​ A rendelet előírja, hogy a kereskedőknek egyértelműen kell kommunikálniuk a legutóbbi 30 nap legmagasabb árát, hogy a fogyasztók tisztában legyenek a valós kedvezményekkel. Ezzel a szabályozással a hatóságok célja a vásárlók megtévesztésének visszaszorítása, és a piaci verseny tisztaságának megőrzése​.

A vásárlók is egyre tudatosabbá válnak ugyanakkor, és a GVH kampányai is hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyasztók felismerjék a tisztességtelen gyakorlatokat. Az információs kampányok és figyelemfelkeltő videók segítenek abban, hogy a vásárlók jobban eligazodjanak az akciók és promóciók világában, ezáltal csökkenjen a csalások áldozatává váló fogyasztók száma​.

Hogyan kerüld el a hibákat és legyél etikus a Black Friday alatt?

A Black Friday ideje alatt a siker kulcsa nemcsak a vonzó ajánlatok kialakításában rejlik, hanem abban is, hogy a vállalkozásod etikus maradjon, és elkerüld a tisztességtelen gyakorlatokat. A fogyasztói bizalom megszerzése és megtartása hosszú távon is előnyös, míg a rövid távú “siker” elérésére irányuló trükkök súlyos következményekkel járhatnak, mind jogi, mind üzleti szempontból. Az alábbiakban mutatunk néhány tippet arra vonatkozóan, hogyan maradj tisztességes, miközben maximalizálod a kampányod sikerét.

1. Átlátható árazás

Az egyik legfontosabb tényező az átlátható árazás. Az Omnibus-rendelet értelmében a vállalkozásoknak meg kell adniuk a legutóbbi 30 nap legmagasabb árát, amikor kedvezményt kínálnak, így a fogyasztók tisztában lehetnek az akció valódi mértékével. Ezt a szabályt nem érdemes kijátszani, hiszen a versenyhatóság szigorúan ellenőrzi az ilyen típusú visszaéléseket​. Ügyelj arra, hogy a hirdetett kedvezmények valódiak legyenek, és ne emeld meg mesterségesen az árakat az akció előtt.

2. Őszinte kommunikáció

A vásárlókat nemcsak az árak tekintetében érdemes őszintén tájékoztatni, hanem a promóciók egyéb részleteiről is. Például, ha egy termék csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, ezt világosan kommunikálni kell. A fogyasztói döntéseket torzíthatja, ha egy népszerű terméket reklámozol, de csak minimális készlet van belőle​.

3. Weboldal optimalizálása

A technikai hibák és az ügyfélszolgálati problémák komoly visszaesést okozhatnak a forgalomban. Gondoskodj arról, hogy az online felületeid megfelelően működjenek, különösen a megnövekedett forgalom idején, és a vásárlók könnyen elérhessék a kívánt információkat. Ez magában foglalja az oldalbetöltési sebesség optimalizálását és a mobilbarát kialakítást​.

4. Ne felejtsd el az utólagos ellenőrzést!

A Black Friday nem ér véget az akció napjával. Érdemes elemezni a kampány eredményeit, és figyelni a fogyasztói visszajelzéseket, hogy jövőre még jobban fel tudj készülni. Az utólagos ügyfélszolgálat, például köszönő e-mailek, felmérések, segíthetnek abban, hogy erősítsd a kapcsolatokat, és további vásárlásra ösztönözd a vásárlókat​.

Az etikusan kezelt Black Friday nemcsak rövid távon növeli a bevételeket, hanem hosszú távú ügyfélhűséget és pozitív márkaimázst is eredményez. A jogszabályoknak való megfelelés és a tisztességes gyakorlatok alkalmazása segít abban, hogy elkerüld a jogi problémákat, és építsd vállalkozásod hitelességét.