


Black Friday lehetőségek és buktatók: Hogyan turbózd fel az év végi forgalmat?
Black Friday lehetőségek és buktatók: Hogyan turbózd fel az év végi forgalmat?
Black Friday lehetőségek és buktatók: Hogyan turbózd fel az év végi forgalmat?
Az idén november 29-re esik a Black Friday, amely világszerte az év egyik legfontosabb kereskedelmi eseménnyé nőtte ki magát, és ma már Magyarországon is egyre népszerűbb.
Az előző években ebben az időszakban jelentős növekedést tapasztaltak a hazai kiskereskedelmi szektorban.
A fogyasztók nagy számban keresnek elektronikai cikkeket, divatárukat, valamint háztartási gépeket, hiszen ezek a kategóriák kínálják a legnagyobb kedvezményeket, gyakran akár 55 százalékos árcsökkentéssel.
Az idén november 29-re esik a Black Friday, amely világszerte az év egyik legfontosabb kereskedelmi eseménnyé nőtte ki magát, és ma már Magyarországon is egyre népszerűbb.
Az előző években ebben az időszakban jelentős növekedést tapasztaltak a hazai kiskereskedelmi szektorban.
A fogyasztók nagy számban keresnek elektronikai cikkeket, divatárukat, valamint háztartási gépeket, hiszen ezek a kategóriák kínálják a legnagyobb kedvezményeket, gyakran akár 55 százalékos árcsökkentéssel.
Peak
2024. okt. 30.
Peak
2024. okt. 30.
Peak
2024. okt. 30.
Miközben a Black Friday hatalmas forgalomnövekedést hozhat a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára, fontos figyelembe venni, hogy egyre szigorúbb szabályok vonatkoznak az árazásra. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szigorúan ellenőrzi a promóciós kampányokat, különös tekintettel az olyan tisztességtelen árazási gyakorlatokra, mint például az előzetes áremelés a nagyobb kedvezmény látszatának keltése érdekében. Az effajta magatartás súlyos bírságokat és a vásárlók bizalmának elvesztését eredményezheti.
A kkv-knak tehát érdemes előre megtervezniük a Black Friday kampányt, figyelve arra, hogy az árak és az akciók átláthatóak és jogszerűek legyenek. Ez nemcsak a jogi megfelelés szempontjából fontos, hanem hosszú távon is segíti a vásárlói lojalitás fenntartását, amely elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez.
Jelentős üzleti potenciál
A Black Friday egyedülálló lehetőséget kínál a vállalkozások számára, hogy fellendítsék forgalmukat. Az esemény már Magyarországon is rendkívül népszerű, ami nem is csoda, tekintve, hogy a kereslet ezen a napon megtöbbszöröződik – kutatások szerint akár 9750 százalékkal magasabb a forgalom egy átlagos péntekhez képest. Az átlagos magyar fogyasztó ilyenkor körülbelül 47 380 forintot költ, elsősorban divatcikkekre, elektronikai termékekre és cipőkre.
A Black Friday kampány sikerét nagymértékben meghatározza az árképzés. A helyesen megválasztott árazási stratégia nemcsak a vásárlói döntésekre van hatással, hanem a vállalkozás profitabilitását is befolyásolja. Ebben az időszakban a fogyasztók fokozottan érzékenyek az árakra, és gyakran összehasonlítják a különböző kereskedők ajánlatait, így elengedhetetlen a versenyképes árazás kialakítása.
A vállalkozások számára az egyik leghatékonyabb módszer a termékcsomagok kialakítása, amely során több népszerű terméket kínálnak egy csomagban kedvezményes áron. Ez nemcsak a vásárlók számára vonzó, hanem növeli a kosárértéket is.
A tisztességtelen árazási gyakorlat szigorú ellenőrzése
Az utóbbi években a Black Friday akciók népszerűségének növekedésével párhuzamosan a magyar hatóságok egyre szigorúbban figyelik a tisztességtelen árazási gyakorlatokat. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kiemelten kezeli az ilyen időszakokat, hiszen a fogyasztók ilyenkor különösen érzékenyek az árkedvezményekre, és a csaló vállalkozások könnyen megtéveszthetik őket.
Az egyik leggyakrabban előforduló tisztességtelen gyakorlat az, amikor a kereskedők az akció előtt megemelik az árakat, majd nagy kedvezményt hirdetnek, hogy vonzóbbnak tűnjön az ajánlat. Ez a gyakorlat jogsértő, mivel súlyosan félrevezetheti a vásárlókat. A versenyhatóság ezért szigorúan ellenőrzi a korábbi időszakokban alkalmazott árakat, és elvárja, hogy az akciós árak valódi megtakarítást tükrözzenek.
Az eMAG ellen például 2018-ban indítottak vizsgálatot, mert a GVH szerint a vállalat nem rendelkezett elegendő készlettel a legjobban reklámozott termékekből, ami tisztességtelen magatartásnak minősült, mivel a fogyasztók döntéseit torzította az ajánlatok hiánya. Hasonló esetekben más kereskedők, mint például az Extreme Digital, is büntetést kaptak, mert az ígért kedvezmények nem voltak elérhetők a hirdetett mértékben.
Az Omnibus-rendelet bevezetése óta azonban szigorúbb szabályok vonatkoznak az akciós árazás átláthatóságára. A rendelet előírja, hogy a kereskedőknek egyértelműen kell kommunikálniuk a legutóbbi 30 nap legmagasabb árát, hogy a fogyasztók tisztában legyenek a valós kedvezményekkel. Ezzel a szabályozással a hatóságok célja a vásárlók megtévesztésének visszaszorítása, és a piaci verseny tisztaságának megőrzése.
A vásárlók is egyre tudatosabbá válnak ugyanakkor, és a GVH kampányai is hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyasztók felismerjék a tisztességtelen gyakorlatokat. Az információs kampányok és figyelemfelkeltő videók segítenek abban, hogy a vásárlók jobban eligazodjanak az akciók és promóciók világában, ezáltal csökkenjen a csalások áldozatává váló fogyasztók száma.
Hogyan kerüld el a hibákat és legyél etikus a Black Friday alatt?
A Black Friday ideje alatt a siker kulcsa nemcsak a vonzó ajánlatok kialakításában rejlik, hanem abban is, hogy a vállalkozásod etikus maradjon, és elkerüld a tisztességtelen gyakorlatokat. A fogyasztói bizalom megszerzése és megtartása hosszú távon is előnyös, míg a rövid távú “siker” elérésére irányuló trükkök súlyos következményekkel járhatnak, mind jogi, mind üzleti szempontból. Az alábbiakban mutatunk néhány tippet arra vonatkozóan, hogyan maradj tisztességes, miközben maximalizálod a kampányod sikerét.
1. Átlátható árazás
Az egyik legfontosabb tényező az átlátható árazás. Az Omnibus-rendelet értelmében a vállalkozásoknak meg kell adniuk a legutóbbi 30 nap legmagasabb árát, amikor kedvezményt kínálnak, így a fogyasztók tisztában lehetnek az akció valódi mértékével. Ezt a szabályt nem érdemes kijátszani, hiszen a versenyhatóság szigorúan ellenőrzi az ilyen típusú visszaéléseket. Ügyelj arra, hogy a hirdetett kedvezmények valódiak legyenek, és ne emeld meg mesterségesen az árakat az akció előtt.
2. Őszinte kommunikáció
A vásárlókat nemcsak az árak tekintetében érdemes őszintén tájékoztatni, hanem a promóciók egyéb részleteiről is. Például, ha egy termék csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, ezt világosan kommunikálni kell. A fogyasztói döntéseket torzíthatja, ha egy népszerű terméket reklámozol, de csak minimális készlet van belőle.
3. Weboldal optimalizálása
A technikai hibák és az ügyfélszolgálati problémák komoly visszaesést okozhatnak a forgalomban. Gondoskodj arról, hogy az online felületeid megfelelően működjenek, különösen a megnövekedett forgalom idején, és a vásárlók könnyen elérhessék a kívánt információkat. Ez magában foglalja az oldalbetöltési sebesség optimalizálását és a mobilbarát kialakítást.
4. Ne felejtsd el az utólagos ellenőrzést!
A Black Friday nem ér véget az akció napjával. Érdemes elemezni a kampány eredményeit, és figyelni a fogyasztói visszajelzéseket, hogy jövőre még jobban fel tudj készülni. Az utólagos ügyfélszolgálat, például köszönő e-mailek, felmérések, segíthetnek abban, hogy erősítsd a kapcsolatokat, és további vásárlásra ösztönözd a vásárlókat.
Az etikusan kezelt Black Friday nemcsak rövid távon növeli a bevételeket, hanem hosszú távú ügyfélhűséget és pozitív márkaimázst is eredményez. A jogszabályoknak való megfelelés és a tisztességes gyakorlatok alkalmazása segít abban, hogy elkerüld a jogi problémákat, és építsd vállalkozásod hitelességét.
Miközben a Black Friday hatalmas forgalomnövekedést hozhat a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára, fontos figyelembe venni, hogy egyre szigorúbb szabályok vonatkoznak az árazásra. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szigorúan ellenőrzi a promóciós kampányokat, különös tekintettel az olyan tisztességtelen árazási gyakorlatokra, mint például az előzetes áremelés a nagyobb kedvezmény látszatának keltése érdekében. Az effajta magatartás súlyos bírságokat és a vásárlók bizalmának elvesztését eredményezheti.
A kkv-knak tehát érdemes előre megtervezniük a Black Friday kampányt, figyelve arra, hogy az árak és az akciók átláthatóak és jogszerűek legyenek. Ez nemcsak a jogi megfelelés szempontjából fontos, hanem hosszú távon is segíti a vásárlói lojalitás fenntartását, amely elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez.
Jelentős üzleti potenciál
A Black Friday egyedülálló lehetőséget kínál a vállalkozások számára, hogy fellendítsék forgalmukat. Az esemény már Magyarországon is rendkívül népszerű, ami nem is csoda, tekintve, hogy a kereslet ezen a napon megtöbbszöröződik – kutatások szerint akár 9750 százalékkal magasabb a forgalom egy átlagos péntekhez képest. Az átlagos magyar fogyasztó ilyenkor körülbelül 47 380 forintot költ, elsősorban divatcikkekre, elektronikai termékekre és cipőkre.
A Black Friday kampány sikerét nagymértékben meghatározza az árképzés. A helyesen megválasztott árazási stratégia nemcsak a vásárlói döntésekre van hatással, hanem a vállalkozás profitabilitását is befolyásolja. Ebben az időszakban a fogyasztók fokozottan érzékenyek az árakra, és gyakran összehasonlítják a különböző kereskedők ajánlatait, így elengedhetetlen a versenyképes árazás kialakítása.
A vállalkozások számára az egyik leghatékonyabb módszer a termékcsomagok kialakítása, amely során több népszerű terméket kínálnak egy csomagban kedvezményes áron. Ez nemcsak a vásárlók számára vonzó, hanem növeli a kosárértéket is.
A tisztességtelen árazási gyakorlat szigorú ellenőrzése
Az utóbbi években a Black Friday akciók népszerűségének növekedésével párhuzamosan a magyar hatóságok egyre szigorúbban figyelik a tisztességtelen árazási gyakorlatokat. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kiemelten kezeli az ilyen időszakokat, hiszen a fogyasztók ilyenkor különösen érzékenyek az árkedvezményekre, és a csaló vállalkozások könnyen megtéveszthetik őket.
Az egyik leggyakrabban előforduló tisztességtelen gyakorlat az, amikor a kereskedők az akció előtt megemelik az árakat, majd nagy kedvezményt hirdetnek, hogy vonzóbbnak tűnjön az ajánlat. Ez a gyakorlat jogsértő, mivel súlyosan félrevezetheti a vásárlókat. A versenyhatóság ezért szigorúan ellenőrzi a korábbi időszakokban alkalmazott árakat, és elvárja, hogy az akciós árak valódi megtakarítást tükrözzenek.
Az eMAG ellen például 2018-ban indítottak vizsgálatot, mert a GVH szerint a vállalat nem rendelkezett elegendő készlettel a legjobban reklámozott termékekből, ami tisztességtelen magatartásnak minősült, mivel a fogyasztók döntéseit torzította az ajánlatok hiánya. Hasonló esetekben más kereskedők, mint például az Extreme Digital, is büntetést kaptak, mert az ígért kedvezmények nem voltak elérhetők a hirdetett mértékben.
Az Omnibus-rendelet bevezetése óta azonban szigorúbb szabályok vonatkoznak az akciós árazás átláthatóságára. A rendelet előírja, hogy a kereskedőknek egyértelműen kell kommunikálniuk a legutóbbi 30 nap legmagasabb árát, hogy a fogyasztók tisztában legyenek a valós kedvezményekkel. Ezzel a szabályozással a hatóságok célja a vásárlók megtévesztésének visszaszorítása, és a piaci verseny tisztaságának megőrzése.
A vásárlók is egyre tudatosabbá válnak ugyanakkor, és a GVH kampányai is hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyasztók felismerjék a tisztességtelen gyakorlatokat. Az információs kampányok és figyelemfelkeltő videók segítenek abban, hogy a vásárlók jobban eligazodjanak az akciók és promóciók világában, ezáltal csökkenjen a csalások áldozatává váló fogyasztók száma.
Hogyan kerüld el a hibákat és legyél etikus a Black Friday alatt?
A Black Friday ideje alatt a siker kulcsa nemcsak a vonzó ajánlatok kialakításában rejlik, hanem abban is, hogy a vállalkozásod etikus maradjon, és elkerüld a tisztességtelen gyakorlatokat. A fogyasztói bizalom megszerzése és megtartása hosszú távon is előnyös, míg a rövid távú “siker” elérésére irányuló trükkök súlyos következményekkel járhatnak, mind jogi, mind üzleti szempontból. Az alábbiakban mutatunk néhány tippet arra vonatkozóan, hogyan maradj tisztességes, miközben maximalizálod a kampányod sikerét.
1. Átlátható árazás
Az egyik legfontosabb tényező az átlátható árazás. Az Omnibus-rendelet értelmében a vállalkozásoknak meg kell adniuk a legutóbbi 30 nap legmagasabb árát, amikor kedvezményt kínálnak, így a fogyasztók tisztában lehetnek az akció valódi mértékével. Ezt a szabályt nem érdemes kijátszani, hiszen a versenyhatóság szigorúan ellenőrzi az ilyen típusú visszaéléseket. Ügyelj arra, hogy a hirdetett kedvezmények valódiak legyenek, és ne emeld meg mesterségesen az árakat az akció előtt.
2. Őszinte kommunikáció
A vásárlókat nemcsak az árak tekintetében érdemes őszintén tájékoztatni, hanem a promóciók egyéb részleteiről is. Például, ha egy termék csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, ezt világosan kommunikálni kell. A fogyasztói döntéseket torzíthatja, ha egy népszerű terméket reklámozol, de csak minimális készlet van belőle.
3. Weboldal optimalizálása
A technikai hibák és az ügyfélszolgálati problémák komoly visszaesést okozhatnak a forgalomban. Gondoskodj arról, hogy az online felületeid megfelelően működjenek, különösen a megnövekedett forgalom idején, és a vásárlók könnyen elérhessék a kívánt információkat. Ez magában foglalja az oldalbetöltési sebesség optimalizálását és a mobilbarát kialakítást.
4. Ne felejtsd el az utólagos ellenőrzést!
A Black Friday nem ér véget az akció napjával. Érdemes elemezni a kampány eredményeit, és figyelni a fogyasztói visszajelzéseket, hogy jövőre még jobban fel tudj készülni. Az utólagos ügyfélszolgálat, például köszönő e-mailek, felmérések, segíthetnek abban, hogy erősítsd a kapcsolatokat, és további vásárlásra ösztönözd a vásárlókat.
Az etikusan kezelt Black Friday nemcsak rövid távon növeli a bevételeket, hanem hosszú távú ügyfélhűséget és pozitív márkaimázst is eredményez. A jogszabályoknak való megfelelés és a tisztességes gyakorlatok alkalmazása segít abban, hogy elkerüld a jogi problémákat, és építsd vállalkozásod hitelességét.