Két ember egy nagy számítógép-képernyőt néz, amely weboldal felületet mutat, körülötte hibák és biztonsági pajzs ikon, az online biztonságot és a kiberveszélyek elleni védelmet jelképezve.
Két ember egy nagy számítógép-képernyőt néz, amely weboldal felületet mutat, körülötte hibák és biztonsági pajzs ikon, az online biztonságot és a kiberveszélyek elleni védelmet jelképezve.
Két ember egy nagy számítógép-képernyőt néz, amely weboldal felületet mutat, körülötte hibák és biztonsági pajzs ikon, az online biztonságot és a kiberveszélyek elleni védelmet jelképezve.

Ez a három kiberbiztonsági baklövés több millió forintodba kerülhet!

Ez a három kiberbiztonsági baklövés több millió forintodba kerülhet!

Ez a három kiberbiztonsági baklövés több millió forintodba kerülhet!

  • A digitális világ egyre összetettebbé válik, és minden vállalkozás, legyen az kicsi vagy nagy, ki van téve a kiberbűnözők támadásainak.

  • Az évről évre fejlődő támadási módszerek miatt a vállalkozásoknak állandóan lépést kell tartaniuk a fenyegetésekkel, ha meg akarják védeni saját és ügyfeleik érzékeny adatait.

  • Íme három olyan gyakori kibervédelmi hiba, amelyet sok vállalkozás elkövet – és néhány praktikus tanács arra, hogyan lehet ezeket a hibákat elkerülni.

  • A digitális világ egyre összetettebbé válik, és minden vállalkozás, legyen az kicsi vagy nagy, ki van téve a kiberbűnözők támadásainak.

  • Az évről évre fejlődő támadási módszerek miatt a vállalkozásoknak állandóan lépést kell tartaniuk a fenyegetésekkel, ha meg akarják védeni saját és ügyfeleik érzékeny adatait.

  • Íme három olyan gyakori kibervédelmi hiba, amelyet sok vállalkozás elkövet – és néhány praktikus tanács arra, hogyan lehet ezeket a hibákat elkerülni.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. dec. 15.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. dec. 15.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. dec. 15.

1. Túlbonyolított biztonsági protokollok

A biztonsági intézkedések elengedhetetlenek, de ha túl bonyolultak és időigényesek, akkor a munkatársak megkerülik azokat vagy kiskapukat keresnek. Egy túlbonyolított rendszer sok esetben nagyobb kockázatot jelenthet, mint egy egyszerűbb, de következetesen használt védelem.

Megoldás: Teremtsünk felhasználóbarát, mégis hatékony biztonsági protokollokat! Az olyan egyszerű intézkedések, mint a többlépcsős hitelesítés (Multi Factor Authentication, MFA), jelentős védelmet nyújtanak. Az MFA például több mint 99,9 százalékban megakadályozza az úgynevezett „credential stuffing” típusú támadásokat, amikor a támadók lopott felhasználói adatokkal próbálnak hozzáférni rendszerekhez. A kulcs az, hogy a munkavállalók következetesen alkalmazzák az intézkedéseket, így a protokollok nem akadályozzák, hanem támogatják a hatékony munkavégzést.

2. A belső fenyegetések alábecslése

Amikor kiberbiztonsági fenyegetésekről beszélünk, sokszor a kívülről érkező támadások jutnak eszünkbe, mint például zsarolóvírusok vagy az adathalászat. De mi van azokkal a belső fenyegetésekkel, amelyek éppúgy veszélyesek lehetnek? Ezek lehetnek szándékosak vagy véletlenek – egy figyelmetlen alkalmazott, aki véletlenül megoszt érzékeny adatokat, vagy egy belső szabotázs, amely szándékosan okoz kárt a rendszerben.

Megoldás: Alkalmazzunk viselkedésalapú elemzéseket, amelyek feltárhatják a szokatlan tevékenységeket. Ha például egy 9-től 5-ig dolgozó alkalmazott hirtelen hajnali 2 órakor jelentkezik be egy másik helyről, ez egy olyan jelzés, amelyet érdemes kivizsgálni. Dolgozhotunk továbbá a “honeypot” technikával is: olyan fájlokat vagy rendszereket hozhatunk létre, amelyek szándékosan sebezhetőnek tűnnek, ezzel elterelve a támadók figyelmét, és lehetőséget biztosítva arra, hogy felismerjük, honnan jöhet a veszély.

3. Az incidensek kezelésére vonatkozó terv hiánya

Az incidensek kezelésére vonatkozó stratégia hiánya az egyik legnagyobb hiba, amelyet egy vállalkozás elkövethet. Előbb-utóbb minden vállalkozás találkozik valamilyen biztonsági problémával vagy kibertámadással. Az, hogy képes-e gyorsan és hatékonyan reagálni, meghatározhatja milyen károkat szenvedhet el egy incidens következményeként.

Megoldás: Gondoljunk az incidenskezelési tervre úgy, mint egy digitális vészforgatókönyvre: biztosítsuk, hogy pontos biztonsági másolataink legyenek, amelyek nincsenek kapcsolatban a napi működéssel, így az adatok elérhetetlenek maradnak a támadók számára. Tároljuk biztonságosan ezeket a másolatokat, és vezessünk olyan naplókat, amelyek rögzítik a fontos részleteket. Oktassuk a dolgozókat, hogy pontosan tudják, mi a teendő egy incidens esetén. 

Felkészülés a jövőre 

Ahogy fejlődnek a különböző technológiák, úgy fejlődnek a támadók módszerei is. A mesterséges intelligencia elterjedésével a kibervédelmi kockázatok is egyre komplexebbé válnak. A vállalkozásoknak rugalmasnak és előrelátónak kell lenniük, hogy lépést tartsanak a fenyegetésekkel.

A kibervédelem lényege a reziliencia, azaz az ellenálló képesség. Még ha minden tőlünk telhetőt meg is teszünk, a hibák elkerülhetetlenek, és egy-egy incidens előfordulhat. Az igazi kérdés az, hogy mennyire vagyunk felkészültek ezek kezelésére, és hogy a vállalkozás vezetőjeként képesek vagyunk-e úgy reagálni, hogy az a legkevesebb kárt okozza cégünknek.

1. Túlbonyolított biztonsági protokollok

A biztonsági intézkedések elengedhetetlenek, de ha túl bonyolultak és időigényesek, akkor a munkatársak megkerülik azokat vagy kiskapukat keresnek. Egy túlbonyolított rendszer sok esetben nagyobb kockázatot jelenthet, mint egy egyszerűbb, de következetesen használt védelem.

Megoldás: Teremtsünk felhasználóbarát, mégis hatékony biztonsági protokollokat! Az olyan egyszerű intézkedések, mint a többlépcsős hitelesítés (Multi Factor Authentication, MFA), jelentős védelmet nyújtanak. Az MFA például több mint 99,9 százalékban megakadályozza az úgynevezett „credential stuffing” típusú támadásokat, amikor a támadók lopott felhasználói adatokkal próbálnak hozzáférni rendszerekhez. A kulcs az, hogy a munkavállalók következetesen alkalmazzák az intézkedéseket, így a protokollok nem akadályozzák, hanem támogatják a hatékony munkavégzést.

2. A belső fenyegetések alábecslése

Amikor kiberbiztonsági fenyegetésekről beszélünk, sokszor a kívülről érkező támadások jutnak eszünkbe, mint például zsarolóvírusok vagy az adathalászat. De mi van azokkal a belső fenyegetésekkel, amelyek éppúgy veszélyesek lehetnek? Ezek lehetnek szándékosak vagy véletlenek – egy figyelmetlen alkalmazott, aki véletlenül megoszt érzékeny adatokat, vagy egy belső szabotázs, amely szándékosan okoz kárt a rendszerben.

Megoldás: Alkalmazzunk viselkedésalapú elemzéseket, amelyek feltárhatják a szokatlan tevékenységeket. Ha például egy 9-től 5-ig dolgozó alkalmazott hirtelen hajnali 2 órakor jelentkezik be egy másik helyről, ez egy olyan jelzés, amelyet érdemes kivizsgálni. Dolgozhotunk továbbá a “honeypot” technikával is: olyan fájlokat vagy rendszereket hozhatunk létre, amelyek szándékosan sebezhetőnek tűnnek, ezzel elterelve a támadók figyelmét, és lehetőséget biztosítva arra, hogy felismerjük, honnan jöhet a veszély.

3. Az incidensek kezelésére vonatkozó terv hiánya

Az incidensek kezelésére vonatkozó stratégia hiánya az egyik legnagyobb hiba, amelyet egy vállalkozás elkövethet. Előbb-utóbb minden vállalkozás találkozik valamilyen biztonsági problémával vagy kibertámadással. Az, hogy képes-e gyorsan és hatékonyan reagálni, meghatározhatja milyen károkat szenvedhet el egy incidens következményeként.

Megoldás: Gondoljunk az incidenskezelési tervre úgy, mint egy digitális vészforgatókönyvre: biztosítsuk, hogy pontos biztonsági másolataink legyenek, amelyek nincsenek kapcsolatban a napi működéssel, így az adatok elérhetetlenek maradnak a támadók számára. Tároljuk biztonságosan ezeket a másolatokat, és vezessünk olyan naplókat, amelyek rögzítik a fontos részleteket. Oktassuk a dolgozókat, hogy pontosan tudják, mi a teendő egy incidens esetén. 

Felkészülés a jövőre 

Ahogy fejlődnek a különböző technológiák, úgy fejlődnek a támadók módszerei is. A mesterséges intelligencia elterjedésével a kibervédelmi kockázatok is egyre komplexebbé válnak. A vállalkozásoknak rugalmasnak és előrelátónak kell lenniük, hogy lépést tartsanak a fenyegetésekkel.

A kibervédelem lényege a reziliencia, azaz az ellenálló képesség. Még ha minden tőlünk telhetőt meg is teszünk, a hibák elkerülhetetlenek, és egy-egy incidens előfordulhat. Az igazi kérdés az, hogy mennyire vagyunk felkészültek ezek kezelésére, és hogy a vállalkozás vezetőjeként képesek vagyunk-e úgy reagálni, hogy az a legkevesebb kárt okozza cégünknek.