Hogyan fordíthatják a vállalkozások az adatokat üzleti sikerré?

Hogyan fordíthatják a vállalkozások az adatokat üzleti sikerré?

Hogyan fordíthatják a vállalkozások az adatokat üzleti sikerré?

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2024. aug. 28.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2024. aug. 28.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2024. aug. 28.

A rendelkezésükre álló adatok hatékony felhasználása ma már elengedhetetlen az üzleti sikerhez.

A nagy tömegű gyorsan változó adathalmazok feldolgozása és kezelése, a Big Data ma már nem csupán a nagyvállalatok kiváltsága; a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára is elérhető.

Mutatunk néhány olyan alkalmazási területet, ahol érdemes előnyeivel megismerkedni.

A Big Data a strukturált, félig strukturált, és strukturálatlan adatok rendkívül nagy, változatos és rendkívül gyorsan változó halmazának feldolgozására és kezelésére utal. Ezek az adathalmazok olyan óriásiak és összetettek, hogy a hagyományos adatkezelési rendszerek már nem képesek tárolni, feldolgozni és elemezni ezeket: komplex technológiai környezet (szoftverek, hardverek, hálózati modellek) szükségesek ehhez.

Az adatok számos különböző forrásból származhatnak; értékesítési rendszerekből, felmérésekből, weboldalak forgalmi adataiból vagy a közösségi médiából - csak hogy néhányat említsünk. Az adatok begyűjtéséhez, tárolásához és elemzéséhez a vállalkozásoknak megfelelő eszközökkel kell rendelkezniük. (A webanalitikai eszközök használatáról az alábbi cikkben olvashatsz bővebben.)

A Big Data előnyei a vállalkozások számára

A Big Data lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy mélyreható elemzéseket végezzenek ügyfeleik viselkedéséről és preferenciáiról. Az adatok elemzése segíthet a szegmentálásában, ami lehetővé teszi a célzottabb és hatékonyabb marketingkampányokat. Például, ha egy kiskereskedelmi vállalkozás elemzi, hogy az ügyfelei milyen típusú termékeket vásárolnak a leggyakrabban együtt, vonzóbb ajánlatokat állíthat össze az új vásárlók számára​.

A Big Data segítségével a vállalkozások pontosabb képet kaphatnak arról, hogy mely marketingstratégiák működnek a legjobban: mely kampányok hozzák a legtöbb vásárlót, és melyek azok, amik kevésbé hatékonyak. Ez lehetővé teszi a marketingbüdzsé optimalizálását, így a vállalkozások többet költhetnek azokra a területekre, amelyek valóban eredményesek​.

A Big Data így nemcsak a bevételek növelésében, hanem a költségek csökkentésében is segíthet. Az üzleti folyamatok optimalizálása révén a vállalkozások rengeteget spórolhatnak: az adatvezérelt készletkezelési rendszerek lehetővé teszik például a raktárkészlet hatékonyabb kezelését, így csökkenthetők a tárolási költségek​.

Leggyakoribb alkalmazási területek

Marketingoptimalizálás

Eszköz: Google Analytics

Megoldás: A weboldalak forgalmának elemzése, kampányok hatékonyságának mérése és a marketingtevékenységek finomhangolása. Az adatok segítenek a kampányok időzítésében és a célközönség jobb meghatározásában.

Készletkezelés és logisztika

Eszköz: ERP rendszerek (pl. SAP, Oracle)

Megoldás: A készletek pontos nyomon követése, a keresleti előrejelzések készítése és az optimális raktározási megoldások kialakítása. Ez csökkenti a túlzott készletfelhalmozásból adódó költségeket.

Termékfejlesztés és innováció

Eszköz: Tableau, Power BI

Megoldás: Piaci trendek és ügyfélvisszajelzések elemzése az új termékek fejlesztése során. Az adatvezérelt döntéshozatal segíti az innovatív termékek és szolgáltatások piacra vitelét.

Mire kell figyelni a Big Data használata során?

A nagy mennyiségű adatok hatékony feldolgozása során több fontos tényezőt is figyelembe kell venni annak érdekében, hogy az adatok valóban értéket teremtsenek a vállalkozások számára. Az egyik legfontosabb szempont az adatminőség. A pontos és naprakész adatok elengedhetetlenek a megbízható döntéshozatalhoz, ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük és tisztítsuk azokat. Az adatbiztonság szintén kulcsfontosságú. A vállalkozásoknak gondoskodniuk kell arról, hogy betartsák az adatvédelmi előírásokat és megfelelő biztonsági intézkedéseket alkalmazzanak a kibertámadásokkal szemben.

Emellett az adatok integrációja is kihívást jelenthet a vállalkozások számára. A különböző forrásokból származó adatok egyesítése és elemzése csak akkor lehetséges, ha a cégek megfelelő adatkezelő rendszerekkel rendelkeznek. Az adatok helyes összekapcsolása nélkül az elemzések eredményei nem lesznek megbízhatóak.

A szakértelem szintén nélkülözhetetlen a Big Data rendszerek kezeléséhez. A vállalkozásoknak be kell fektetniük a megfelelő szakemberek képzésébe és a szükséges technológiai ismeretek elsajátításába, hogy hatékonyan tudják használni ezeket az eszközöket.

Végül, de nem utolsósorban, a Big Data rendszerek bevezetése és fenntartása költséges lehet. Fontos, hogy a vállalkozások megfelelően tervezzék meg a költségvetésüket, és megtalálják az optimális megoldásokat, amelyek illeszkednek az erőforrásaikhoz. A költségek kezelése szempontjából érdemes alaposan átgondolni, mely területeken lehet a legnagyobb hasznot húzni a Big Data alkalmazásából, és ennek megfelelően priorizálni a beruházásokat. Az adatok helyes kezelése és a megfelelő erőforrások biztosítása révén a Big Data valódi értéket teremthet a vállalkozások számára, segítve őket az üzleti sikerek elérésében.

Nekik már sikerült

A Narellan Pools, egy ausztrál medenceépítő cég a big datat használta fel, hogy jobban megismerje az ügyfelek viselkedését és preferenciáit. Az így kialakított marketingkampányuk minden ráfordított dollárra 54 dollár bevételt hozott.

A cég a 2000-es évek második felében nehéz helyzetbe került. Ebben az időszakban Ausztráliában a magas ingatlanárak miatt sok háztulajdonosnak nem maradt pénze medencére, és egyre többen költöztek lakásokba. Ez, valamint az új versenytársak megjelenése 2007 és 2013 között 25 százalékos bevételcsökkenést eredményezett a Narellan Pools számára.

A helyzetre reagálva 2013-ban az Affinity nevű marketing céghez fordultak, hogy új stratégiát dolgozzanak ki. Az elemzések során kiderült, hogy a konverziós arányok jelentősen megugrottak akkor, amikor a napi hőmérséklet két egymást követő napon meghaladta az adott hónap átlagát. Ezt az információt felhasználva egy időjárásfüggő online kampányt indítottak, amely 49 régióban automatikusan aktiválódott a megfelelő hőmérsékleti feltételek időszakában. Az eredmények magukért beszéltek: 2015-ben a kampányokra jelentkező vevők száma 11 százalékkal, az eladások pedig 23 százalékkal nőttek az előző évhez képest, miközben a marketingkeretnek csak 70 százalékát használták fel.

A Narellan Pools esete jól mutatja, hogy az adatok elemzése és az eredmények kampányaikba beépítése révén kis cégek is nagyot fordíthatnak tevékenységük eredményességén.

A rendelkezésükre álló adatok hatékony felhasználása ma már elengedhetetlen az üzleti sikerhez.

A nagy tömegű gyorsan változó adathalmazok feldolgozása és kezelése, a Big Data ma már nem csupán a nagyvállalatok kiváltsága; a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára is elérhető.

Mutatunk néhány olyan alkalmazási területet, ahol érdemes előnyeivel megismerkedni.

A Big Data a strukturált, félig strukturált, és strukturálatlan adatok rendkívül nagy, változatos és rendkívül gyorsan változó halmazának feldolgozására és kezelésére utal. Ezek az adathalmazok olyan óriásiak és összetettek, hogy a hagyományos adatkezelési rendszerek már nem képesek tárolni, feldolgozni és elemezni ezeket: komplex technológiai környezet (szoftverek, hardverek, hálózati modellek) szükségesek ehhez.

Az adatok számos különböző forrásból származhatnak; értékesítési rendszerekből, felmérésekből, weboldalak forgalmi adataiból vagy a közösségi médiából - csak hogy néhányat említsünk. Az adatok begyűjtéséhez, tárolásához és elemzéséhez a vállalkozásoknak megfelelő eszközökkel kell rendelkezniük. (A webanalitikai eszközök használatáról az alábbi cikkben olvashatsz bővebben.)

A Big Data előnyei a vállalkozások számára

A Big Data lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy mélyreható elemzéseket végezzenek ügyfeleik viselkedéséről és preferenciáiról. Az adatok elemzése segíthet a szegmentálásában, ami lehetővé teszi a célzottabb és hatékonyabb marketingkampányokat. Például, ha egy kiskereskedelmi vállalkozás elemzi, hogy az ügyfelei milyen típusú termékeket vásárolnak a leggyakrabban együtt, vonzóbb ajánlatokat állíthat össze az új vásárlók számára​.

A Big Data segítségével a vállalkozások pontosabb képet kaphatnak arról, hogy mely marketingstratégiák működnek a legjobban: mely kampányok hozzák a legtöbb vásárlót, és melyek azok, amik kevésbé hatékonyak. Ez lehetővé teszi a marketingbüdzsé optimalizálását, így a vállalkozások többet költhetnek azokra a területekre, amelyek valóban eredményesek​.

A Big Data így nemcsak a bevételek növelésében, hanem a költségek csökkentésében is segíthet. Az üzleti folyamatok optimalizálása révén a vállalkozások rengeteget spórolhatnak: az adatvezérelt készletkezelési rendszerek lehetővé teszik például a raktárkészlet hatékonyabb kezelését, így csökkenthetők a tárolási költségek​.

Leggyakoribb alkalmazási területek

Marketingoptimalizálás

Eszköz: Google Analytics

Megoldás: A weboldalak forgalmának elemzése, kampányok hatékonyságának mérése és a marketingtevékenységek finomhangolása. Az adatok segítenek a kampányok időzítésében és a célközönség jobb meghatározásában.

Készletkezelés és logisztika

Eszköz: ERP rendszerek (pl. SAP, Oracle)

Megoldás: A készletek pontos nyomon követése, a keresleti előrejelzések készítése és az optimális raktározási megoldások kialakítása. Ez csökkenti a túlzott készletfelhalmozásból adódó költségeket.

Termékfejlesztés és innováció

Eszköz: Tableau, Power BI

Megoldás: Piaci trendek és ügyfélvisszajelzések elemzése az új termékek fejlesztése során. Az adatvezérelt döntéshozatal segíti az innovatív termékek és szolgáltatások piacra vitelét.

Mire kell figyelni a Big Data használata során?

A nagy mennyiségű adatok hatékony feldolgozása során több fontos tényezőt is figyelembe kell venni annak érdekében, hogy az adatok valóban értéket teremtsenek a vállalkozások számára. Az egyik legfontosabb szempont az adatminőség. A pontos és naprakész adatok elengedhetetlenek a megbízható döntéshozatalhoz, ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük és tisztítsuk azokat. Az adatbiztonság szintén kulcsfontosságú. A vállalkozásoknak gondoskodniuk kell arról, hogy betartsák az adatvédelmi előírásokat és megfelelő biztonsági intézkedéseket alkalmazzanak a kibertámadásokkal szemben.

Emellett az adatok integrációja is kihívást jelenthet a vállalkozások számára. A különböző forrásokból származó adatok egyesítése és elemzése csak akkor lehetséges, ha a cégek megfelelő adatkezelő rendszerekkel rendelkeznek. Az adatok helyes összekapcsolása nélkül az elemzések eredményei nem lesznek megbízhatóak.

A szakértelem szintén nélkülözhetetlen a Big Data rendszerek kezeléséhez. A vállalkozásoknak be kell fektetniük a megfelelő szakemberek képzésébe és a szükséges technológiai ismeretek elsajátításába, hogy hatékonyan tudják használni ezeket az eszközöket.

Végül, de nem utolsósorban, a Big Data rendszerek bevezetése és fenntartása költséges lehet. Fontos, hogy a vállalkozások megfelelően tervezzék meg a költségvetésüket, és megtalálják az optimális megoldásokat, amelyek illeszkednek az erőforrásaikhoz. A költségek kezelése szempontjából érdemes alaposan átgondolni, mely területeken lehet a legnagyobb hasznot húzni a Big Data alkalmazásából, és ennek megfelelően priorizálni a beruházásokat. Az adatok helyes kezelése és a megfelelő erőforrások biztosítása révén a Big Data valódi értéket teremthet a vállalkozások számára, segítve őket az üzleti sikerek elérésében.

Nekik már sikerült

A Narellan Pools, egy ausztrál medenceépítő cég a big datat használta fel, hogy jobban megismerje az ügyfelek viselkedését és preferenciáit. Az így kialakított marketingkampányuk minden ráfordított dollárra 54 dollár bevételt hozott.

A cég a 2000-es évek második felében nehéz helyzetbe került. Ebben az időszakban Ausztráliában a magas ingatlanárak miatt sok háztulajdonosnak nem maradt pénze medencére, és egyre többen költöztek lakásokba. Ez, valamint az új versenytársak megjelenése 2007 és 2013 között 25 százalékos bevételcsökkenést eredményezett a Narellan Pools számára.

A helyzetre reagálva 2013-ban az Affinity nevű marketing céghez fordultak, hogy új stratégiát dolgozzanak ki. Az elemzések során kiderült, hogy a konverziós arányok jelentősen megugrottak akkor, amikor a napi hőmérséklet két egymást követő napon meghaladta az adott hónap átlagát. Ezt az információt felhasználva egy időjárásfüggő online kampányt indítottak, amely 49 régióban automatikusan aktiválódott a megfelelő hőmérsékleti feltételek időszakában. Az eredmények magukért beszéltek: 2015-ben a kampányokra jelentkező vevők száma 11 százalékkal, az eladások pedig 23 százalékkal nőttek az előző évhez képest, miközben a marketingkeretnek csak 70 százalékát használták fel.

A Narellan Pools esete jól mutatja, hogy az adatok elemzése és az eredmények kampányaikba beépítése révén kis cégek is nagyot fordíthatnak tevékenységük eredményességén.