


Hogyan válasszunk számlázó programot?
Hogyan válasszunk számlázó programot?
Hogyan válasszunk számlázó programot?
A számlázó programok ma már egyre több kényelmi szolgáltatást is biztosítanak.
Egyfajta digitális pénzügyi asszisztensként segítik a vállalkozókat abban is, hogy milyen pénzügyi információkra érdemes figyelniük a napi működésük során.
Használatukkal jelentős idő- és erőforrás takarítható meg mind a vállalkozások, mind a könyvelők adminisztrációs teendőiben.
A számlázó programok ma már egyre több kényelmi szolgáltatást is biztosítanak.
Egyfajta digitális pénzügyi asszisztensként segítik a vállalkozókat abban is, hogy milyen pénzügyi információkra érdemes figyelniük a napi működésük során.
Használatukkal jelentős idő- és erőforrás takarítható meg mind a vállalkozások, mind a könyvelők adminisztrációs teendőiben.
Peak
2024. júl. 11.
Peak
2024. júl. 11.
Peak
2024. júl. 11.
A számlázó program választása egyre kisebb mértékben szól arról, hogy miként bonyolítható le azzal a számlázás folyamata. A digitális megoldások térnyerésével ugyanis a számlázók is egyre több olyan funkciót tesznek elérhetővé, amelyek nem csak megkönnyítik a vállalkozók pénzügyeinek kezelését és az ezzel kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátását, de még a könyvelők munkáját is nagyban segítik.
Ebben a cikkben körbejárjuk, hogy mire érdemes figyelni, amikor a vállalkozásunk igényeihez legjobban illeszkedő számlázót keressük!
Kell-e egyáltalán számlázó program?
Mielőtt a számlázó választás szempontjaiba belevágnánk, először is nézzük meg, hogy kiknek kell számlát kiállítaniuk a napi működésük során.
A hatályos jogszabályok alapján a vállalkozóknak mindenképpen bizonylatot kell adniuk az értékesítéseik után. A kiállított bizonylat lehet számla vagy nyugta.
Fő szabályként számlát kell kiállítani, de van, amikor a nyugta is elegendő, olyan esetek is előfordulnak továbbá, amikor kötelező a gépi nyugta kiállítása. Ez utóbbinak a hétköznapi neve a blokk, amit a bolti vásárlások alkalmával kapunk.
Mikor állítható ki nyugta?
Nyugtát azokban az esetekben lehet kiállítani, amikor az alábbi feltételek együttesen fennállnak:
a vevő magánszemélyként vásárol
a vásárláskor azonnal megtörténik a teljes vételár kifizetése (például készpénzzel vagy bankkártyával),
bruttó 900 ezer forintnál kevesebbet fizet a vevő.
A nyugta előnye az, hogy jóval kevesebb adatot kell rögzíteni a kiállításakor.
Mikor kötelező a gépi nyugta?
A gépi nyugta kiállítása azokban az esetekben kötelező, amikor pénztárgép köteles tevékenységet folytat a vállalkozás. Ezekről a tevékenységekről, illetve a kapcsolódó egyéb tudnivalókról külön is írtunk – ez a bejegyzést itt érhető el.
Na de mit tudnak a számlázó programok a számlázáson kívül?
A digitális pénzügyi asszisztensek térnyerésével, egyre több olyan számlázó közül választhatunk, amivel nem csak a számlázást kezelhetjük, hanem egyre több egyéb feladatot is. Ezeknek a termékeknek a funkcionalitása messze nem egységes, ezért a legfontosabb, hogy tisztázzuk, hogy mik a legfontosabb szempontjaink, melyek azok az alapelvárások, amelyekre mindenképp szükségünk lesz.
1. Számlakezelés és pénzügyi adminisztráció
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pár éve létrehozta az online számlarendszert, ami lehetővé teszi, hogy a számlázók ne csak a kimenő számlák gyűjtőhelyei legyenek, hanem elérhetővé váljanak bennük azoknak a számláknak az adatai is, amiket más cégek állítottak ki az adott vállalkozásnak. Így egy helyen nyomon követhetjük a kimenő és bejövő számláinkat, sőt, azok a fizetettségi állapotát is rögzíteni tudjuk.
2. Pénzügyek kezelése
A számlák egy helyen történő kezelésén túlmenően már vannak olyan funkciók, amikkel nyomon követhetjük bevételeink, kiadásaink, fizetőképességünk alakulását, monitorozhatjuk, hogy a vevőink közül kik fizetik késve a számláikat vagy azt, hogy nekünk vannak-e lejárt számláink a szállítóink felé.
Tipp: A számlák fizetése is kezdeményezhető a BUPA online számlázóból, amennyiben az össze van kötve a vállalkozói bankszámlával! Így nemcsak egy helyen gyűjthetők a számlák, hanem az utalások időigénye is minimalizálható. Erről bővebben innen tájékozódhatsz.
Még jobb, ha a számlázónkban a számlákat címkézni vagy kategorizálni is tudjuk, így pontos képet kapunk ugyanis arról, hogy az egyes tevékenységek milyen mértékben járultak hozzá a bevételünkhöz, és milyen típusú kiadásokra mennyit költöttünk egy adott időszakban.
3. Digitális ökoszisztémák, azaz az okos kapcsolatok
A számlázó programok ma már túllépnek a saját határaikon, és egyre több hasznos kapcsolatot építenek ki más digitális termékekkel. Ilyen például, amikor a náluk lévő adatokat átadják könyvelő rendszereknek, ezzel is mérsékelve az adminisztrációra fordított időt. Hasonlóan működik az is, amikor a netbankunkkal kötjük össze a számlázónkat, és így ott is nyomon tudjuk követni az egyenlegünket és a tranzakcióinkat.
4. Egyéb céges adminisztráció
Ez a funkciócsomag még gyerekcipőben jár, de már biztosan látszik, hogy a következő nagyobb lépés, amivel a számlázó programok segítik majd a vállalkozásokat, az az egyéb céges adminisztráció lesz. Gondolva itt olyan feladatokra, mint a szerződések és egyéb bizonylatok gyűjtése, a munkalapok, a teljesítés igazolások, az árajánlatok és további olyan dokumentumok kiállítása, amelyek a cégek mindennapi életében megjelennek a számlák mellett.
Mennyi az annyi?
Egy számlázó program kiválasztásánál a legfontosabb szempont az, hogy milyen funkciókat kínál. Ezen túlmenően fontos szempont ugyanakkor az ár is.
A legtöbb számlázót ingyenesen is lehet használni, de ilyenkor általában csak számlákat tudunk kiállítani, illetve gyűjteni. Az egyéb funkciók jellemzően csak az előfizetőknek hozzáférhetők.
Tipp: A BUPA számlázóprogramjának minden funkciója teljesen ingyen használható! Itt lehet kipróbálni.
Érdemes elegendő alaposan megfontolni a döntést!
A számlázó programok funkcionalitása ma már messze túlmutatnak a számlázáson, ezért érdemes időt fordítani arra, hogy részletesen megvizsgáljuk, milyen egyéb funkciókat kínálnak és összevessük ezeket a vállalkozásunk igényeivel, A döntés során már az árakat és vállalkozásunk fizetési lehetőségeit is célszerű figyelembe venni. Mindemellett hasznos szem előtt tartani azt is, hogy a könyvelőnk könyvelési rendszerével kompatibilis legyen a kiszemelt számlázó, amivel jelentős adminisztrációt spórolhatunk a számára.
A számlázó program választása egyre kisebb mértékben szól arról, hogy miként bonyolítható le azzal a számlázás folyamata. A digitális megoldások térnyerésével ugyanis a számlázók is egyre több olyan funkciót tesznek elérhetővé, amelyek nem csak megkönnyítik a vállalkozók pénzügyeinek kezelését és az ezzel kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátását, de még a könyvelők munkáját is nagyban segítik.
Ebben a cikkben körbejárjuk, hogy mire érdemes figyelni, amikor a vállalkozásunk igényeihez legjobban illeszkedő számlázót keressük!
Kell-e egyáltalán számlázó program?
Mielőtt a számlázó választás szempontjaiba belevágnánk, először is nézzük meg, hogy kiknek kell számlát kiállítaniuk a napi működésük során.
A hatályos jogszabályok alapján a vállalkozóknak mindenképpen bizonylatot kell adniuk az értékesítéseik után. A kiállított bizonylat lehet számla vagy nyugta.
Fő szabályként számlát kell kiállítani, de van, amikor a nyugta is elegendő, olyan esetek is előfordulnak továbbá, amikor kötelező a gépi nyugta kiállítása. Ez utóbbinak a hétköznapi neve a blokk, amit a bolti vásárlások alkalmával kapunk.
Mikor állítható ki nyugta?
Nyugtát azokban az esetekben lehet kiállítani, amikor az alábbi feltételek együttesen fennállnak:
a vevő magánszemélyként vásárol
a vásárláskor azonnal megtörténik a teljes vételár kifizetése (például készpénzzel vagy bankkártyával),
bruttó 900 ezer forintnál kevesebbet fizet a vevő.
A nyugta előnye az, hogy jóval kevesebb adatot kell rögzíteni a kiállításakor.
Mikor kötelező a gépi nyugta?
A gépi nyugta kiállítása azokban az esetekben kötelező, amikor pénztárgép köteles tevékenységet folytat a vállalkozás. Ezekről a tevékenységekről, illetve a kapcsolódó egyéb tudnivalókról külön is írtunk – ez a bejegyzést itt érhető el.
Na de mit tudnak a számlázó programok a számlázáson kívül?
A digitális pénzügyi asszisztensek térnyerésével, egyre több olyan számlázó közül választhatunk, amivel nem csak a számlázást kezelhetjük, hanem egyre több egyéb feladatot is. Ezeknek a termékeknek a funkcionalitása messze nem egységes, ezért a legfontosabb, hogy tisztázzuk, hogy mik a legfontosabb szempontjaink, melyek azok az alapelvárások, amelyekre mindenképp szükségünk lesz.
1. Számlakezelés és pénzügyi adminisztráció
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pár éve létrehozta az online számlarendszert, ami lehetővé teszi, hogy a számlázók ne csak a kimenő számlák gyűjtőhelyei legyenek, hanem elérhetővé váljanak bennük azoknak a számláknak az adatai is, amiket más cégek állítottak ki az adott vállalkozásnak. Így egy helyen nyomon követhetjük a kimenő és bejövő számláinkat, sőt, azok a fizetettségi állapotát is rögzíteni tudjuk.
2. Pénzügyek kezelése
A számlák egy helyen történő kezelésén túlmenően már vannak olyan funkciók, amikkel nyomon követhetjük bevételeink, kiadásaink, fizetőképességünk alakulását, monitorozhatjuk, hogy a vevőink közül kik fizetik késve a számláikat vagy azt, hogy nekünk vannak-e lejárt számláink a szállítóink felé.
Tipp: A számlák fizetése is kezdeményezhető a BUPA online számlázóból, amennyiben az össze van kötve a vállalkozói bankszámlával! Így nemcsak egy helyen gyűjthetők a számlák, hanem az utalások időigénye is minimalizálható. Erről bővebben innen tájékozódhatsz.
Még jobb, ha a számlázónkban a számlákat címkézni vagy kategorizálni is tudjuk, így pontos képet kapunk ugyanis arról, hogy az egyes tevékenységek milyen mértékben járultak hozzá a bevételünkhöz, és milyen típusú kiadásokra mennyit költöttünk egy adott időszakban.
3. Digitális ökoszisztémák, azaz az okos kapcsolatok
A számlázó programok ma már túllépnek a saját határaikon, és egyre több hasznos kapcsolatot építenek ki más digitális termékekkel. Ilyen például, amikor a náluk lévő adatokat átadják könyvelő rendszereknek, ezzel is mérsékelve az adminisztrációra fordított időt. Hasonlóan működik az is, amikor a netbankunkkal kötjük össze a számlázónkat, és így ott is nyomon tudjuk követni az egyenlegünket és a tranzakcióinkat.
4. Egyéb céges adminisztráció
Ez a funkciócsomag még gyerekcipőben jár, de már biztosan látszik, hogy a következő nagyobb lépés, amivel a számlázó programok segítik majd a vállalkozásokat, az az egyéb céges adminisztráció lesz. Gondolva itt olyan feladatokra, mint a szerződések és egyéb bizonylatok gyűjtése, a munkalapok, a teljesítés igazolások, az árajánlatok és további olyan dokumentumok kiállítása, amelyek a cégek mindennapi életében megjelennek a számlák mellett.
Mennyi az annyi?
Egy számlázó program kiválasztásánál a legfontosabb szempont az, hogy milyen funkciókat kínál. Ezen túlmenően fontos szempont ugyanakkor az ár is.
A legtöbb számlázót ingyenesen is lehet használni, de ilyenkor általában csak számlákat tudunk kiállítani, illetve gyűjteni. Az egyéb funkciók jellemzően csak az előfizetőknek hozzáférhetők.
Tipp: A BUPA számlázóprogramjának minden funkciója teljesen ingyen használható! Itt lehet kipróbálni.
Érdemes elegendő alaposan megfontolni a döntést!
A számlázó programok funkcionalitása ma már messze túlmutatnak a számlázáson, ezért érdemes időt fordítani arra, hogy részletesen megvizsgáljuk, milyen egyéb funkciókat kínálnak és összevessük ezeket a vállalkozásunk igényeivel, A döntés során már az árakat és vállalkozásunk fizetési lehetőségeit is célszerű figyelembe venni. Mindemellett hasznos szem előtt tartani azt is, hogy a könyvelőnk könyvelési rendszerével kompatibilis legyen a kiszemelt számlázó, amivel jelentős adminisztrációt spórolhatunk a számára.