


Július 1.: a fordulópont
Július 1.: a fordulópont
Július 1.: a fordulópont

Morvai Natália
2021. szept. 20.

Morvai Natália
2021. szept. 20.

Morvai Natália
2021. szept. 20.
Az Online számlázás szabályai 2020.07.01-től majdnem mindenkire vonatkoznak, függetlenül a cég vagy adózási formától.
Akkor is ha katás, akkor is, ha alanyi mentes (úgynevezett: „nem vagyok áfás”), akkor is, ha adószámos magánszemély.
Tehát ha adatszolgáltatással érintett számla kerül kibocsátásra, akkor ennek az adatszolgáltatásnak kettő lehetséges módja van:
Továbbra is kézi számlát állítunk ki az eddig megszokott módon, ám ekkor legkésőbb a számla kiállítását követő 4 napon belül (amennyiben az áfa tartalma az 500 000 Ft-ot meghaladja, akkor 24 órán belül) a kibocsátott számlákat fel kell tölteni manuálisan (kézzel minden vonatkozó adatot be kell pötyögni) a NAV Online számla rendszerébe. A tételes-részletes számlaadat szolgáltatást minden olyan számla esetében meg kell tenni, amely adóalanynak kerül kiállításra.
TEHÁT nem a kiállított számla pdf-es vagy fotózott változatát kell feltölteni….!
Választunk egy online (vagy offline) számlázó programot, beregisztrálunk a program használatára, majd bizonyos lépések megtételét követően a számlázó programunk végzi el helyettünk az online adatszolgáltatást automatikusan!
Az Online számlázás szabályai 2020.07.01-től majdnem mindenkire vonatkoznak, függetlenül a cég vagy adózási formától.
Akkor is ha katás, akkor is, ha alanyi mentes (úgynevezett: „nem vagyok áfás”), akkor is, ha adószámos magánszemély.
Tehát ha adatszolgáltatással érintett számla kerül kibocsátásra, akkor ennek az adatszolgáltatásnak kettő lehetséges módja van:
Továbbra is kézi számlát állítunk ki az eddig megszokott módon, ám ekkor legkésőbb a számla kiállítását követő 4 napon belül (amennyiben az áfa tartalma az 500 000 Ft-ot meghaladja, akkor 24 órán belül) a kibocsátott számlákat fel kell tölteni manuálisan (kézzel minden vonatkozó adatot be kell pötyögni) a NAV Online számla rendszerébe. A tételes-részletes számlaadat szolgáltatást minden olyan számla esetében meg kell tenni, amely adóalanynak kerül kiállításra.
TEHÁT nem a kiállított számla pdf-es vagy fotózott változatát kell feltölteni….!
Választunk egy online (vagy offline) számlázó programot, beregisztrálunk a program használatára, majd bizonyos lépések megtételét követően a számlázó programunk végzi el helyettünk az online adatszolgáltatást automatikusan!
Néhány fontos dologra szeretném felhívni a figyelmeteket az online adatszolgáltatásra való felkészülés jegyében:
Néhány fontos dologra szeretném felhívni a figyelmeteket az online adatszolgáltatásra való felkészülés jegyében:
Néhány fontos dologra szeretném felhívni a figyelmeteket az online adatszolgáltatásra való felkészülés jegyében:
1. Adószám
Amennyiben a Vevő (áfa törvény szerinti) ADÓALANY, úgy adószámának feltüntetése 2020 július 01-től kötelező tartalmi eleme lesz a számlának, és az online adatszolgáltatás teljesítésének is elengedhetetlen feltétele!
Kivétel nélkül, valamennyi belföld adóalany partner adószámának első nyolc számjegyét fel kell tüntetni a számlán!
(Természetesen továbbra is kötelező az adószám (eu adószám) feltűntetése az uniós számlákon.)
Magánszemély Vevő esetén nem kell feltüntetni sem adószámot (lévén nincs is neki), sem pedig adóazonosító jelet, ez utóbbit egyenesen tilos elkérni!
2. Számla kiállításának határideje
2020. július 01-jét követően a számla kiállítási határideje a teljesítéstől számított, 8 napra csökken, az online számla adatszolgáltatásnak hála, ha ezzel késés lesz, a NAV rendszere szinte azonnal fogja tudni azt jelezni, így javasolt a számlázási fegyelem kifejezett átgondolását is!
3. Online adatszolgáltatás
2020 július 01-től MINDEN belföldi adóalany részére kibocsátott számláról -tekintet nélkül annak áfa tartalmára - online adatszolgáltatást kell teljesíteni, 2021. január 4-től pedig a kibővített kör szerinti (belföldi adóalany bármely belföldi ügylete; belföldi adóalany közösségi tagállamba történő értékesítése, ill. 3. országbeli értékesítése estében, valamint a Magyarországon keletkező adófizetési kötelezettséggel járó távértékesítése estén is) az alábbiak szerint:
- 500 ezer forint áfa tartalmat meg nem haladó számlák esetében 4 napon belül
- 500 ezer forint áfa tartalmat meghaladó számlák esetében haladéktalanul, de legkésőbb 24 órán belül! (Számlázó program használata esetén a számla elkészítésével egyidejűleg a programnak képesnek kell lenni a számla adatszolgáltatás beküldésére.)
Az Alanyi mentes adózó által kiállított számlákat is teljes körűen jelenteni kell!
Természetesen aki áfás számlát állít ki, arra is vonatkozik a szabályozás!
A kézzel kiállított számlákat is jelenteni kell, ezért érdemes megfontolni, hogy átállsz a BUPA számlázóprogram használatára, ami az online adatszolgáltatást a regisztráció után már beküldi a NAV rendszerébe helyettünk
4. Regisztráció
Az Online Számla rendszer használatához, azaz az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez előfeltétel az adózó egyszeri regisztrációja.
Aki még nem regisztrált korábban - mert pl. alanyi mentességet választott, amikor még csak a százezer áfa tartalmat elérő számlák esetében kellett, itt lehet az ideje, hogy előre lép ebben.
Fontos, hogy mindenki regisztráljon aki kötelezett
https://onlineszamla.nav.gov.hu/home linken!
5. Számlázó program használata
Aki számlázó programot használ - és eddig nem volt dolga az online adatszolgáltatással - az ellenőrizze a számlázó programját, hogy alkalmas-e a megváltozott szabályoknak megfelelni, mert a NAV regisztrációkor a „kapott kulcsokat” bele kell tudni írni a számlázó program meghatározott helyére, így lesz csak lehetséges a program általi online adatszolgáltatás.
Az online számlázóprogramokban van lehetőség arra, hogy könyvelői hozzáférést biztosítsatok, így lehetősége nyílik a könyvelési feladatokat ellátónak a számlázási fiókban látni kiállított számlákat.
Természetesen könyvelőként csak „olvasási módot” kap, így számlát kiállítani továbbra sem lesz lehetősége senki helyett!
Ahhoz, hogy a számlázó programunk le tudja jelenteni automatikusan az ott kiállított számláinkat a NAV online rendszerébe, a 4. pontban leírt regisztrációt követően szükséges lesz majd egy ún. Technikai felhasználót is létrehozni.
6. Pénztárgép használata
Pénztárgépet használók esetében szeretném felhívni a figyelmet, hogy 2020.07. 01-jét követően már nem lehet úgy dönteni, hogy ha a vevő számlát kér, azt a pénztárgépbe is beütjük!
Az ilyen számlákat is annak teljes adattartalmával jelenteni kell majd 2020.07.01-jét követően, ha a partner adóalany, magánszemélyek esetében a jelentési kötelezettség kitolódik 2021. január 01-re, de akkortól kötelező lesz!
Ezért hasznos tipp, hogy szoktassátok rá a vevőket arra, hogy számlaigényüket előre jelezzék.
És a pénztárgépbe a nem adóügyi bizonylaton kell rögzíteni (azaz nem nyugtaként kell ütni…) a pénztárgépbe ezek ne legyenek beütve nyugtaként!
Pénztárgéppel rendelkezőknek is kötelező regisztrálni a 4. pontban leírt linken!
7. Nyugta használata (pl. fodrászok, kozmetikusok, műkörmösök, tetoválók stb.)
Aki eddig nyugtát bocsátott ki, mert a tevékenysége ezt lehetővé teszi, akkor mivel a nyugta nem számla, e tekintetben egyelőre nincs azonnali adatszolgáltatási kötelezettség, de figyeljetek kérem arra, ha a vevő számlát kér, annak kiállítását nem lehet megtagadni!
8., Kézi számlatömb használata 2020.07.01. után
Amennyiben ezt követően is kézi számlát szeretnénk kiállítani, ennek nem lesz semmilyen akadálya, nem tiltja jogszabály, viszont a regisztrációt el kell végezni, és a kézi számlák adattartalmát a NAV rendszerébe a 3. pontban leírt határidők figyelembe vételével (többnyire 4 napon belül) fel kell rögzíteni!
9., Számlázó program és kézi számlatömb együttes használata
Nincs semmi akadálya annak sem, ha egyidejűleg számlázó programot is és kézi számlatömböt is használunk!
Természetesen a kézzel kiállított számlákat a 8. pontban leírtaknak megfelelően rögzíteni kell a rendszerben, a számlázó programunk használatához viszont létre kell hozni a Technikai felhasználót. Így lesz képes a számlázó szoftver, helyettünk „beküldeni” a programban kiállított számlákat, azaz teljesíteni az adatszolgáltatást.
1. Adószám
Amennyiben a Vevő (áfa törvény szerinti) ADÓALANY, úgy adószámának feltüntetése 2020 július 01-től kötelező tartalmi eleme lesz a számlának, és az online adatszolgáltatás teljesítésének is elengedhetetlen feltétele!
Kivétel nélkül, valamennyi belföld adóalany partner adószámának első nyolc számjegyét fel kell tüntetni a számlán!
(Természetesen továbbra is kötelező az adószám (eu adószám) feltűntetése az uniós számlákon.)
Magánszemély Vevő esetén nem kell feltüntetni sem adószámot (lévén nincs is neki), sem pedig adóazonosító jelet, ez utóbbit egyenesen tilos elkérni!
2. Számla kiállításának határideje
2020. július 01-jét követően a számla kiállítási határideje a teljesítéstől számított, 8 napra csökken, az online számla adatszolgáltatásnak hála, ha ezzel késés lesz, a NAV rendszere szinte azonnal fogja tudni azt jelezni, így javasolt a számlázási fegyelem kifejezett átgondolását is!
3. Online adatszolgáltatás
2020 július 01-től MINDEN belföldi adóalany részére kibocsátott számláról -tekintet nélkül annak áfa tartalmára - online adatszolgáltatást kell teljesíteni, 2021. január 4-től pedig a kibővített kör szerinti (belföldi adóalany bármely belföldi ügylete; belföldi adóalany közösségi tagállamba történő értékesítése, ill. 3. országbeli értékesítése estében, valamint a Magyarországon keletkező adófizetési kötelezettséggel járó távértékesítése estén is) az alábbiak szerint:
- 500 ezer forint áfa tartalmat meg nem haladó számlák esetében 4 napon belül
- 500 ezer forint áfa tartalmat meghaladó számlák esetében haladéktalanul, de legkésőbb 24 órán belül! (Számlázó program használata esetén a számla elkészítésével egyidejűleg a programnak képesnek kell lenni a számla adatszolgáltatás beküldésére.)
Az Alanyi mentes adózó által kiállított számlákat is teljes körűen jelenteni kell!
Természetesen aki áfás számlát állít ki, arra is vonatkozik a szabályozás!
A kézzel kiállított számlákat is jelenteni kell, ezért érdemes megfontolni, hogy átállsz a BUPA számlázóprogram használatára, ami az online adatszolgáltatást a regisztráció után már beküldi a NAV rendszerébe helyettünk
4. Regisztráció
Az Online Számla rendszer használatához, azaz az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez előfeltétel az adózó egyszeri regisztrációja.
Aki még nem regisztrált korábban - mert pl. alanyi mentességet választott, amikor még csak a százezer áfa tartalmat elérő számlák esetében kellett, itt lehet az ideje, hogy előre lép ebben.
Fontos, hogy mindenki regisztráljon aki kötelezett
https://onlineszamla.nav.gov.hu/home linken!
5. Számlázó program használata
Aki számlázó programot használ - és eddig nem volt dolga az online adatszolgáltatással - az ellenőrizze a számlázó programját, hogy alkalmas-e a megváltozott szabályoknak megfelelni, mert a NAV regisztrációkor a „kapott kulcsokat” bele kell tudni írni a számlázó program meghatározott helyére, így lesz csak lehetséges a program általi online adatszolgáltatás.
Az online számlázóprogramokban van lehetőség arra, hogy könyvelői hozzáférést biztosítsatok, így lehetősége nyílik a könyvelési feladatokat ellátónak a számlázási fiókban látni kiállított számlákat.
Természetesen könyvelőként csak „olvasási módot” kap, így számlát kiállítani továbbra sem lesz lehetősége senki helyett!
Ahhoz, hogy a számlázó programunk le tudja jelenteni automatikusan az ott kiállított számláinkat a NAV online rendszerébe, a 4. pontban leírt regisztrációt követően szükséges lesz majd egy ún. Technikai felhasználót is létrehozni.
6. Pénztárgép használata
Pénztárgépet használók esetében szeretném felhívni a figyelmet, hogy 2020.07. 01-jét követően már nem lehet úgy dönteni, hogy ha a vevő számlát kér, azt a pénztárgépbe is beütjük!
Az ilyen számlákat is annak teljes adattartalmával jelenteni kell majd 2020.07.01-jét követően, ha a partner adóalany, magánszemélyek esetében a jelentési kötelezettség kitolódik 2021. január 01-re, de akkortól kötelező lesz!
Ezért hasznos tipp, hogy szoktassátok rá a vevőket arra, hogy számlaigényüket előre jelezzék.
És a pénztárgépbe a nem adóügyi bizonylaton kell rögzíteni (azaz nem nyugtaként kell ütni…) a pénztárgépbe ezek ne legyenek beütve nyugtaként!
Pénztárgéppel rendelkezőknek is kötelező regisztrálni a 4. pontban leírt linken!
7. Nyugta használata (pl. fodrászok, kozmetikusok, műkörmösök, tetoválók stb.)
Aki eddig nyugtát bocsátott ki, mert a tevékenysége ezt lehetővé teszi, akkor mivel a nyugta nem számla, e tekintetben egyelőre nincs azonnali adatszolgáltatási kötelezettség, de figyeljetek kérem arra, ha a vevő számlát kér, annak kiállítását nem lehet megtagadni!
8., Kézi számlatömb használata 2020.07.01. után
Amennyiben ezt követően is kézi számlát szeretnénk kiállítani, ennek nem lesz semmilyen akadálya, nem tiltja jogszabály, viszont a regisztrációt el kell végezni, és a kézi számlák adattartalmát a NAV rendszerébe a 3. pontban leírt határidők figyelembe vételével (többnyire 4 napon belül) fel kell rögzíteni!
9., Számlázó program és kézi számlatömb együttes használata
Nincs semmi akadálya annak sem, ha egyidejűleg számlázó programot is és kézi számlatömböt is használunk!
Természetesen a kézzel kiállított számlákat a 8. pontban leírtaknak megfelelően rögzíteni kell a rendszerben, a számlázó programunk használatához viszont létre kell hozni a Technikai felhasználót. Így lesz képes a számlázó szoftver, helyettünk „beküldeni” a programban kiállított számlákat, azaz teljesíteni az adatszolgáltatást.