Üzletemberek fenntartható megoldásokkal
Üzletemberek fenntartható megoldásokkal
Üzletemberek fenntartható megoldásokkal

Mit kell tudnod vállalatod karbonlábnyomáról?

Mit kell tudnod vállalatod karbonlábnyomáról?

Mit kell tudnod vállalatod karbonlábnyomáról?

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2022. febr. 14.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2022. febr. 14.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak Financial Services

2022. febr. 14.

A fenntarthatóság mára „trendi” témából kulcskérdéssé vált, ezt pedig bizonyára te is érzékelted. A vállalati működés kapcsán is elkezdett sokakat érdekelni a környezetre gyakorolt hatás, hiszen egyre több fogyasztó dönt az alapján, hogy egy-egy vállalat mennyit tesz a bolygó védelméért. Ingoványos terület ez egy vállalatvezetőnek, ugyanakkor lehetőségeket is kínál, amelyeket vétek lenne kihasználatlanul hagyni. Most egy elméleti alapozással igyekszünk segíteni a vállalat karbonlábnyomának létrejöttének megértésében. 

A vállalatok kibocsátásait leginkább a GHG Protocol alapján lehet bemutatni, amely az üvegházhatású gázok felmérésére, könyvelésére és riportolására létrejött szervezet. A GHG Protocol szerint három kategóriát lehet megkülönböztetni az emissziók között aszerint, hogy a vállalat milyen szerepet játszik azok kialakulásában. A három kategória az alábbi: 

Scope 1-es emissziók: ide tartoznak azok a szén-dioxid kibocsátások, amelyek közvetlenül a vállalat tevékenységének következtében mennek végbe. Ilyenek például a cég tevékenysége során felhasznált fosszilis üzemanyagok, legyen szó az irodák fűtéséről, vagy bármilyen egyéb energiahasználatról. A céges flotta üzemanyaghasználata és kibocsátásai szintén a Scope 1-be sorolhatók, ahogy a gyártási folyamatok során felmerülő emissziók is. Végezetül ebbe a kategóriába tartozik az egyéb üvegházhatású gázok emissziója is, amire különösen érdemes figyelni, mert a hűtő gázok például 1000-szer veszélyesebbek[1], mint a szén-dioxid. 

Scope 2-es emissziók: egyre távolodunk a vállalat központi tevékenységeitől, a Scope 2 ugyanis már nem a közvetlen emissziókat tartalmazza, hanem azokat az indirekt kibocsátásokat, amelyek létrejöttéért közvetve felelős a vállalat. Gondoljunk csak a megvásárolt áramra, hűtésre, fűtésre és gőzre. Ezek a tevékenységek hatalmas negatív hatással vannak a környezetre, akkor is, ha azok nem a cég központi tevékenysége során kerülnek az atmoszférába. 

Scope 3-as emissziók: elérkeztünk a legszofisztikáltabb, emiatt egyben legbonyolultabb csoporthoz. A Scope 3-ba tartozik minden emisszió, amely nem sorolható be az első két kategóriába, de mégis a vállalat ellátási láncának valamely pontján megy végbe. Scope 3-as emissziókhoz vezetnek az üzleti utazások, a munkavállalók utazásai, a megvásárolt termékek és szolgáltatások, valamint a vállalat által generált hulladék. De szintén ebbe a kategóriába tartoznak a beszállítói és ügyfél kibocsátások, valamint a szállítmányozásból és disztribúcióból fakadó kibocsátások. 

Nem meglepő talán, hogy a Scope 3-as emissziók felmérése a legnehezebb feladat, amihez számos nehezen elérhető információra van szükség. Ennek megfelelően a legtöbb vállalat képes pontosan meghatározni Scope 1-es és 2-es kibocsátásait, de az ellátási láncon végbemenő tevékenységekről vajmi keveset tudnak és/vagy árulnak el. A klímaváltozás elleni harcnak kulcsfontosságú területe ez: az üvegházhatású gázok emisszióiból 81%-ot tesz ki a szén-dioxid, amelyben a nagyvállalatok is szerepet játszanak. A változásban tehát épp ugyanígy részt kell venniük, legközelebb ennek konkrétumairól is szó lesz.

Te, mint egy magyar KKV vezetője nyilván sokkal kisebb emissziókért felelsz és kötelezettségeid is nagyon limitáltak a témában, a felelősségteljes vállalati működéshez azonban hozzátartozik a fenntarthatóság, így az információk mellett a továbbiakban igyekszünk konkrét tippekkel is segíteni neked, hogy miként mérheted fel és csökkentheted céged karbonlábnyomát. 
 

[1] https://plana.earth/academy/what-are-scope-1-2-3-emissions/

A fenntarthatóság mára „trendi” témából kulcskérdéssé vált, ezt pedig bizonyára te is érzékelted. A vállalati működés kapcsán is elkezdett sokakat érdekelni a környezetre gyakorolt hatás, hiszen egyre több fogyasztó dönt az alapján, hogy egy-egy vállalat mennyit tesz a bolygó védelméért. Ingoványos terület ez egy vállalatvezetőnek, ugyanakkor lehetőségeket is kínál, amelyeket vétek lenne kihasználatlanul hagyni. Most egy elméleti alapozással igyekszünk segíteni a vállalat karbonlábnyomának létrejöttének megértésében. 

A vállalatok kibocsátásait leginkább a GHG Protocol alapján lehet bemutatni, amely az üvegházhatású gázok felmérésére, könyvelésére és riportolására létrejött szervezet. A GHG Protocol szerint három kategóriát lehet megkülönböztetni az emissziók között aszerint, hogy a vállalat milyen szerepet játszik azok kialakulásában. A három kategória az alábbi: 

Scope 1-es emissziók: ide tartoznak azok a szén-dioxid kibocsátások, amelyek közvetlenül a vállalat tevékenységének következtében mennek végbe. Ilyenek például a cég tevékenysége során felhasznált fosszilis üzemanyagok, legyen szó az irodák fűtéséről, vagy bármilyen egyéb energiahasználatról. A céges flotta üzemanyaghasználata és kibocsátásai szintén a Scope 1-be sorolhatók, ahogy a gyártási folyamatok során felmerülő emissziók is. Végezetül ebbe a kategóriába tartozik az egyéb üvegházhatású gázok emissziója is, amire különösen érdemes figyelni, mert a hűtő gázok például 1000-szer veszélyesebbek[1], mint a szén-dioxid. 

Scope 2-es emissziók: egyre távolodunk a vállalat központi tevékenységeitől, a Scope 2 ugyanis már nem a közvetlen emissziókat tartalmazza, hanem azokat az indirekt kibocsátásokat, amelyek létrejöttéért közvetve felelős a vállalat. Gondoljunk csak a megvásárolt áramra, hűtésre, fűtésre és gőzre. Ezek a tevékenységek hatalmas negatív hatással vannak a környezetre, akkor is, ha azok nem a cég központi tevékenysége során kerülnek az atmoszférába. 

Scope 3-as emissziók: elérkeztünk a legszofisztikáltabb, emiatt egyben legbonyolultabb csoporthoz. A Scope 3-ba tartozik minden emisszió, amely nem sorolható be az első két kategóriába, de mégis a vállalat ellátási láncának valamely pontján megy végbe. Scope 3-as emissziókhoz vezetnek az üzleti utazások, a munkavállalók utazásai, a megvásárolt termékek és szolgáltatások, valamint a vállalat által generált hulladék. De szintén ebbe a kategóriába tartoznak a beszállítói és ügyfél kibocsátások, valamint a szállítmányozásból és disztribúcióból fakadó kibocsátások. 

Nem meglepő talán, hogy a Scope 3-as emissziók felmérése a legnehezebb feladat, amihez számos nehezen elérhető információra van szükség. Ennek megfelelően a legtöbb vállalat képes pontosan meghatározni Scope 1-es és 2-es kibocsátásait, de az ellátási láncon végbemenő tevékenységekről vajmi keveset tudnak és/vagy árulnak el. A klímaváltozás elleni harcnak kulcsfontosságú területe ez: az üvegházhatású gázok emisszióiból 81%-ot tesz ki a szén-dioxid, amelyben a nagyvállalatok is szerepet játszanak. A változásban tehát épp ugyanígy részt kell venniük, legközelebb ennek konkrétumairól is szó lesz.

Te, mint egy magyar KKV vezetője nyilván sokkal kisebb emissziókért felelsz és kötelezettségeid is nagyon limitáltak a témában, a felelősségteljes vállalati működéshez azonban hozzátartozik a fenntarthatóság, így az információk mellett a továbbiakban igyekszünk konkrét tippekkel is segíteni neked, hogy miként mérheted fel és csökkentheted céged karbonlábnyomát. 
 

[1] https://plana.earth/academy/what-are-scope-1-2-3-emissions/