Tanulj a sikeres vállalkozóktól: öt történet az egyedi szemléletmód erejéről

Tanulj a sikeres vállalkozóktól: öt történet az egyedi szemléletmód erejéről

Tanulj a sikeres vállalkozóktól: öt történet az egyedi szemléletmód erejéről

  • A vállalkozói lét tele van kihívásokkal, de a megfelelő hozzáállással sikerre vihetjük vállalkozásunkat.

  • Néha egy-egy történet adhatja meg azt a plusz löketet, amitől azt érezzük, mi is képesek vagyunk bármire.

  • Ebben a cikkben öt kiemelkedő vállalkozó tapasztalatait osztjuk meg.

  • A vállalkozói lét tele van kihívásokkal, de a megfelelő hozzáállással sikerre vihetjük vállalkozásunkat.

  • Néha egy-egy történet adhatja meg azt a plusz löketet, amitől azt érezzük, mi is képesek vagyunk bármire.

  • Ebben a cikkben öt kiemelkedő vállalkozó tapasztalatait osztjuk meg.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. nov. 12.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. nov. 12.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. nov. 12.

Mary Kay Ash: A megerősítés ereje

Mary Kay Ash 1963-ban úgy döntött, hogy saját vállalkozást indít, miután több kísérletet is tett arra, hogy előrébb jusson a férfiak által uralt vállalati világban. Bátorsága és eltökéltsége szülte meg a Mary Kay Cosmetics vállalatot, amely ma a világ egyik legnagyobb közvetlen értékesítési hálózatává nőtte ki magát. Ash fő célja az volt, hogy megerősítse és felhatalmazza a nőket, amit különleges vezetési filozófiáján keresztül tett meg.

A cégnél évente egyszer versenyt hirdetett az értékesítési képviselők között, amely során a legjobban teljesítő munkatársak új autóval vagy más értékes ajándékkal gazdagodtak. Ezzel Mary Kay Ash elismerte és jutalmazta azokat, akik keményen dolgoztak, és a sikerhez való hozzájárulásukat egyértelműen megbecsülte.

Az alkalmazottak motiválása és elismerése kulcsfontosságú lehet a vállalat sikerében. Adj nekik teret és a megfelelő eszközöket, hogy saját módszereikkel érjenek el sikereket, majd hagyd, hogy kibontakozhassanak. Ha ők sikeresek, a vállalkozásod is az lesz.

Richard Branson: Az elérhető vezető varázsa

Richard Branson nevét legtöbben a Virgin vállalatcsoporthoz kötik, amely több mint négyszáz céget irányít világszerte, közöttük van lemezkiadó, telekommunikációs cég, légitársaság és űrhajózási vállalat is. Karrierje egyik meghatározó pillanata az volt, amikor egy repülőútja során törölték a járatát, és hitelkártyával bérelt egy repülőt, amit megtöltött utasokkal. Ebből az eseményből nőtte ki magát a Virgin Airlines.

Branson számára az alkalmazottak az elsők. Szerinte, ha a munkavállalók elégedettek és jól érzik magukat, akkor az ügyfelek is jobban járnak. Nemcsak elméleti síkon áll ki az alkalmazottak mellett, hanem aktívan gyakorolja is: rendszeresen sétál és beszélget a munkatársaival, meghallgatja a gondolataikat és az ötleteiket, majd meg is valósítja azokat (ez az úgynevezett „walkabout” módszer).

Branson tanácsa egyszerű: beszélgess az embereiddel. De nem elég csak meghallgatni őket, cselekedni is kell a visszajelzések alapján. Ez nem csak a munkahelyi légkört javítja, hanem növeli a csapat motivációját és elkötelezettségét is.

Joel Gascoigne: Az átláthatóság ereje

Az egyik legismertebb vállalkozásokat, alkotókat és magánszemélyeket kiszolgáló közösségi média marketing eszközt fejlesztő és üzemeltető Buffer társalapítója, Joel Gascoigne a csapatvezetés egyik úttörője, különleges átláthatósági politikájával. A Buffernél távmunkát alkalmaztak már azelőtt, hogy a világon elterjedt volna ez a munkavégzési mód.

Gascoigne azonban nem csak a távmunkában volt úttörő – a teljes átláthatóság mellett is elkötelezte magát. Még az alkalmazottak fizetéseit is közzétette, hogy ezzel is erősítse a csapaton belüli bizalmat. Gascoigne úgy véli, segíti a csapatot abban, hogy teljesen azonosuljanak a döntésekkel és a vállalat céljaival, ha minden információ szabadon hozzáférhető.

Nem kell minden adatot közzétenni, mint ahogy a Buffer tette, de érdemes kisebb lépésekkel elkezdeni: oszd meg rendszeresen az üzleti eredményeket, a kudarcokat és a tanulságokat! Az átláthatóság erősíti a csapat bizalmát és együttműködését.

Agris Tamanis: Az autonómia növeli a teljesítményt

Agris Tamanis, a lettországi technológiai cég, a Draugiem Group társalapítója olyan vállalkozásokat épített, mint az első lett unikornis státuszt (azaz egymillió dollár feletti cégértéket) elérő startup, a Printful. A cég olyan kis és közepes online boltokat céloz meg, amelyek keresik a módját egyedi nyomtatott termékek, például poszterek, értékesítésének, de nem szeretnének a gyártással és a szállítással foglalkozni. Tamanishoz köthető továbbá a DeskTime is, amely időmenedzsment szolgáltatást nyújt. Tamanis sikerének titka egyszerű: olyan embereket alkalmaz, akik okosabbak nála, majd megadja nekik az eszközöket és a szabadságot ahhoz, hogy önállóan dolgozhassanak.

Tamanis számára nem a diplomák és a tapasztalatok számítanak, hanem az emberek lelkesedése és tanulási vágyuk. Szerinte a megfelelő eszközök és rugalmasság biztosítása növeli az alkalmazottak teljesítményét, ami jobb üzleti eredményekhez vezet.

Hagyj teret az alkalmazottaidnak, hogy kísérletezhessenek, saját döntéseket hozhassanak, és rugalmasan kezelhessék a munkaidejüket. Ha megvan az eszközük és a lehetőségük a saját útjuk megtalálására, a vállalkozásod is profitál majd ebből.

Sara Blakely: Mutass példát!

Sara Blakely, a Spanx alapítója saját példájával vezeti csapatát. Amikor elindította a vállalkozását, nem volt sem tapasztalata, sem kapcsolatrendszere a divatiparban, de kitartása világhírűvé tette. A Spanx ma az Egyesült Államok egyik legismertebb fehérnemű-gyártója.

Blakely híres az őszinteségéről: nem fél megosztani saját hibáit és küzdelmeit a csapatával, sőt, arra bátorítja őket, hogy ugyanezt tegyék. A vállalatnál „oops meetingeket” tartanak, ahol az alkalmazottak megosztják a vicces baklövéseiket, ami segít a légkör oldásában és a csapatépítésben.

Egy jó vezető nemcsak beszél, hanem cselekszik is. Ha hibázol, vállald fel, és mutass példát azzal, hogy felelősséget vállalsz és kilépsz a komfortzónádból. Ezáltal egy olyan környezetet teremtesz, ahol a csapatod is bátrabban követi a példádat.

(A történet a DeskTime-on jelent meg.) 

Mary Kay Ash: A megerősítés ereje

Mary Kay Ash 1963-ban úgy döntött, hogy saját vállalkozást indít, miután több kísérletet is tett arra, hogy előrébb jusson a férfiak által uralt vállalati világban. Bátorsága és eltökéltsége szülte meg a Mary Kay Cosmetics vállalatot, amely ma a világ egyik legnagyobb közvetlen értékesítési hálózatává nőtte ki magát. Ash fő célja az volt, hogy megerősítse és felhatalmazza a nőket, amit különleges vezetési filozófiáján keresztül tett meg.

A cégnél évente egyszer versenyt hirdetett az értékesítési képviselők között, amely során a legjobban teljesítő munkatársak új autóval vagy más értékes ajándékkal gazdagodtak. Ezzel Mary Kay Ash elismerte és jutalmazta azokat, akik keményen dolgoztak, és a sikerhez való hozzájárulásukat egyértelműen megbecsülte.

Az alkalmazottak motiválása és elismerése kulcsfontosságú lehet a vállalat sikerében. Adj nekik teret és a megfelelő eszközöket, hogy saját módszereikkel érjenek el sikereket, majd hagyd, hogy kibontakozhassanak. Ha ők sikeresek, a vállalkozásod is az lesz.

Richard Branson: Az elérhető vezető varázsa

Richard Branson nevét legtöbben a Virgin vállalatcsoporthoz kötik, amely több mint négyszáz céget irányít világszerte, közöttük van lemezkiadó, telekommunikációs cég, légitársaság és űrhajózási vállalat is. Karrierje egyik meghatározó pillanata az volt, amikor egy repülőútja során törölték a járatát, és hitelkártyával bérelt egy repülőt, amit megtöltött utasokkal. Ebből az eseményből nőtte ki magát a Virgin Airlines.

Branson számára az alkalmazottak az elsők. Szerinte, ha a munkavállalók elégedettek és jól érzik magukat, akkor az ügyfelek is jobban járnak. Nemcsak elméleti síkon áll ki az alkalmazottak mellett, hanem aktívan gyakorolja is: rendszeresen sétál és beszélget a munkatársaival, meghallgatja a gondolataikat és az ötleteiket, majd meg is valósítja azokat (ez az úgynevezett „walkabout” módszer).

Branson tanácsa egyszerű: beszélgess az embereiddel. De nem elég csak meghallgatni őket, cselekedni is kell a visszajelzések alapján. Ez nem csak a munkahelyi légkört javítja, hanem növeli a csapat motivációját és elkötelezettségét is.

Joel Gascoigne: Az átláthatóság ereje

Az egyik legismertebb vállalkozásokat, alkotókat és magánszemélyeket kiszolgáló közösségi média marketing eszközt fejlesztő és üzemeltető Buffer társalapítója, Joel Gascoigne a csapatvezetés egyik úttörője, különleges átláthatósági politikájával. A Buffernél távmunkát alkalmaztak már azelőtt, hogy a világon elterjedt volna ez a munkavégzési mód.

Gascoigne azonban nem csak a távmunkában volt úttörő – a teljes átláthatóság mellett is elkötelezte magát. Még az alkalmazottak fizetéseit is közzétette, hogy ezzel is erősítse a csapaton belüli bizalmat. Gascoigne úgy véli, segíti a csapatot abban, hogy teljesen azonosuljanak a döntésekkel és a vállalat céljaival, ha minden információ szabadon hozzáférhető.

Nem kell minden adatot közzétenni, mint ahogy a Buffer tette, de érdemes kisebb lépésekkel elkezdeni: oszd meg rendszeresen az üzleti eredményeket, a kudarcokat és a tanulságokat! Az átláthatóság erősíti a csapat bizalmát és együttműködését.

Agris Tamanis: Az autonómia növeli a teljesítményt

Agris Tamanis, a lettországi technológiai cég, a Draugiem Group társalapítója olyan vállalkozásokat épített, mint az első lett unikornis státuszt (azaz egymillió dollár feletti cégértéket) elérő startup, a Printful. A cég olyan kis és közepes online boltokat céloz meg, amelyek keresik a módját egyedi nyomtatott termékek, például poszterek, értékesítésének, de nem szeretnének a gyártással és a szállítással foglalkozni. Tamanishoz köthető továbbá a DeskTime is, amely időmenedzsment szolgáltatást nyújt. Tamanis sikerének titka egyszerű: olyan embereket alkalmaz, akik okosabbak nála, majd megadja nekik az eszközöket és a szabadságot ahhoz, hogy önállóan dolgozhassanak.

Tamanis számára nem a diplomák és a tapasztalatok számítanak, hanem az emberek lelkesedése és tanulási vágyuk. Szerinte a megfelelő eszközök és rugalmasság biztosítása növeli az alkalmazottak teljesítményét, ami jobb üzleti eredményekhez vezet.

Hagyj teret az alkalmazottaidnak, hogy kísérletezhessenek, saját döntéseket hozhassanak, és rugalmasan kezelhessék a munkaidejüket. Ha megvan az eszközük és a lehetőségük a saját útjuk megtalálására, a vállalkozásod is profitál majd ebből.

Sara Blakely: Mutass példát!

Sara Blakely, a Spanx alapítója saját példájával vezeti csapatát. Amikor elindította a vállalkozását, nem volt sem tapasztalata, sem kapcsolatrendszere a divatiparban, de kitartása világhírűvé tette. A Spanx ma az Egyesült Államok egyik legismertebb fehérnemű-gyártója.

Blakely híres az őszinteségéről: nem fél megosztani saját hibáit és küzdelmeit a csapatával, sőt, arra bátorítja őket, hogy ugyanezt tegyék. A vállalatnál „oops meetingeket” tartanak, ahol az alkalmazottak megosztják a vicces baklövéseiket, ami segít a légkör oldásában és a csapatépítésben.

Egy jó vezető nemcsak beszél, hanem cselekszik is. Ha hibázol, vállald fel, és mutass példát azzal, hogy felelősséget vállalsz és kilépsz a komfortzónádból. Ezáltal egy olyan környezetet teremtesz, ahol a csapatod is bátrabban követi a példádat.

(A történet a DeskTime-on jelent meg.)