


Üzleti terv, avagy vállalkozásunk útmutatója
Üzleti terv, avagy vállalkozásunk útmutatója
Üzleti terv, avagy vállalkozásunk útmutatója
Hogyan is kell nekiállni a kidolgozásnak és mi szerepeljen az üzleti terveben? Ezeket gyűjtöttük össze cikkünkben.
A kezdő vállalkozók mumusként tekintenek az üzleti terv elkészítésére, ami gyakran még a tapasztaltabbaknak is komoly fejtörést okoz. Cégfejlesztés szempontjából pedig ez az egyik legmeghatározóbb dokumentum, amit ha jól összeállítunk, a későbbiekben megkönnyíti munkánkat. De hogyan is kell nekiállni a kidolgozásnak és mi szerepeljen az üzleti terveben? Ezeket gyűjtöttük össze cikkünkben.
Hogyan is kell nekiállni a kidolgozásnak és mi szerepeljen az üzleti terveben? Ezeket gyűjtöttük össze cikkünkben.
A kezdő vállalkozók mumusként tekintenek az üzleti terv elkészítésére, ami gyakran még a tapasztaltabbaknak is komoly fejtörést okoz. Cégfejlesztés szempontjából pedig ez az egyik legmeghatározóbb dokumentum, amit ha jól összeállítunk, a későbbiekben megkönnyíti munkánkat. De hogyan is kell nekiállni a kidolgozásnak és mi szerepeljen az üzleti terveben? Ezeket gyűjtöttük össze cikkünkben.
Mire jó az üzleti terv?
Mire jó az üzleti terv?
Mire jó az üzleti terv?
A dokumentum segítségével könnyebben áttekinthetjük vállalkozásunkat, megbizonyosodhatunk arról, hogy az általunk elképzelt cél megvalósítható-e és tevékenységünk nyereséges lehet-e. A terv nem csupán az induláskor, de a későbbiekben is hasznos támpont, mert bármikor ránézhetünk arra, hogy az eredetileg elképzeltekhez képest hol járunk épp, mennyire termékeny a vállalkozásunk működése. Az üzleti terv felhasználható a hitelező vagy befektető tájékoztatására is, tekintve, hogy egy cég életében gyakran szükséges hitel, vagy egyéb külső forrás igénybevétele. A későbbiekben pedig minden fejlesztésnél, beruházásnál érdemes frissíteni a meglévő anyagot, hogy átlássuk, mennyivel fognak növekedni az állandó kiadásaink és mekkora többletbevételre lesz szükségünk a költségek kigazdálkodásához.
Az üzleti terv felépítése
Vezetői összefoglaló
Habár ez a rész az üzleti terv elején jelenik meg, érdemes ezt utoljára megírni. Az összefoglaló magas szintű áttekintést nyújt a vállalkozásról, ideértve annak küldetését és a termékeket, szolgáltatásokat. Mivel az olvasó itt találkozik először a vállalkozásunkkal, fontos, hogy ez a szakasz jó benyomást keltsen arról (persze csak a valóságnak megfelelő információkkal), főleg, ha külső finanszírozó is látni fogja az anyagot.
A vállalkozás általános bemutatása
Ennél a pontnál mutathatjuk be röviden a vállalkozást, hogy mik lesznek a termékek, milyen célközönségnek szánjuk, mik a célkitűzéseink. Adhatunk akár leírást a saját iparágunkról és azon belül a cégünk helyéről. Írjuk le, miben kínálunk mást, mint a többiek, milyen problémára jelenthet megoldást a szolgáltatásunk.
Értékesítési és marketing terv
Itt részletesen ismertethetjük az értékesítési stratégiánkat, az árképzési tervet, a javasolt hirdetési és promóciós tevékenységeket, valamint a termékek, szolgáltatások összes előnyét. Adjuk meg, hogyan szeretnénk a termékünket piacra dobni, és hogyan vesszük rá a fogyasztókat arra, hogy tőlünk vásároljanak.
Szervezeti felépítés
Nevezzük meg a cég működtetéséért felelős személyeket! Ez a szakasz a vállalkozás jogi felépítését és irányítási erőforrásait vázolja, beleértve a belső vezetői csoportot, a külső vezetői és az emberi erőforrások szükségleteit.
Működési terv
A működési terv magában foglalja az üzleti vállalkozás fizikai helyét, a létesítmények és felszerelések leírását, az alkalmazottak számát, a készletre vonatkozó követelményeket, a beszállítókat és minden egyéb részletet, ami a cég tevékenységéhez kapcsolódik, például a gyártási folyamat leírását.
Pénzügyi terv
A pénzügyi részben tudjuk megadni a finanszírozási igényeinket, a részletes pénzügyi kimutatásokat és ezek elemzését. Itt mutatjuk be a vállalkozás három fő pénzügyi dokumentumát: a mérleget, az eredménykimutatást és a cash flow-kimutatást, vagy új üzlet esetén a cash-flow-előrejelzést.
Mellékletek
A fent vázoltakon túl ide írhatunk mindent, amit az eddig pontokba nem tudtunk beilleszteni, viszont szeretnénk szerepeltetni. Ez lehet például marketing tanulmány, a termékismertetők, engedélyek, szabadalmak és egyéb szellemi tulajdonjogok, hiteltörténetek, önéletrajzok, valamint bármilyen, a vállalkozással kapcsolatos szerződés vagy más jogi megállapodás.
Források: The Balance Small Business és Vállalkozás Okosan
A dokumentum segítségével könnyebben áttekinthetjük vállalkozásunkat, megbizonyosodhatunk arról, hogy az általunk elképzelt cél megvalósítható-e és tevékenységünk nyereséges lehet-e. A terv nem csupán az induláskor, de a későbbiekben is hasznos támpont, mert bármikor ránézhetünk arra, hogy az eredetileg elképzeltekhez képest hol járunk épp, mennyire termékeny a vállalkozásunk működése. Az üzleti terv felhasználható a hitelező vagy befektető tájékoztatására is, tekintve, hogy egy cég életében gyakran szükséges hitel, vagy egyéb külső forrás igénybevétele. A későbbiekben pedig minden fejlesztésnél, beruházásnál érdemes frissíteni a meglévő anyagot, hogy átlássuk, mennyivel fognak növekedni az állandó kiadásaink és mekkora többletbevételre lesz szükségünk a költségek kigazdálkodásához.
Az üzleti terv felépítése
Vezetői összefoglaló
Habár ez a rész az üzleti terv elején jelenik meg, érdemes ezt utoljára megírni. Az összefoglaló magas szintű áttekintést nyújt a vállalkozásról, ideértve annak küldetését és a termékeket, szolgáltatásokat. Mivel az olvasó itt találkozik először a vállalkozásunkkal, fontos, hogy ez a szakasz jó benyomást keltsen arról (persze csak a valóságnak megfelelő információkkal), főleg, ha külső finanszírozó is látni fogja az anyagot.
A vállalkozás általános bemutatása
Ennél a pontnál mutathatjuk be röviden a vállalkozást, hogy mik lesznek a termékek, milyen célközönségnek szánjuk, mik a célkitűzéseink. Adhatunk akár leírást a saját iparágunkról és azon belül a cégünk helyéről. Írjuk le, miben kínálunk mást, mint a többiek, milyen problémára jelenthet megoldást a szolgáltatásunk.
Értékesítési és marketing terv
Itt részletesen ismertethetjük az értékesítési stratégiánkat, az árképzési tervet, a javasolt hirdetési és promóciós tevékenységeket, valamint a termékek, szolgáltatások összes előnyét. Adjuk meg, hogyan szeretnénk a termékünket piacra dobni, és hogyan vesszük rá a fogyasztókat arra, hogy tőlünk vásároljanak.
Szervezeti felépítés
Nevezzük meg a cég működtetéséért felelős személyeket! Ez a szakasz a vállalkozás jogi felépítését és irányítási erőforrásait vázolja, beleértve a belső vezetői csoportot, a külső vezetői és az emberi erőforrások szükségleteit.
Működési terv
A működési terv magában foglalja az üzleti vállalkozás fizikai helyét, a létesítmények és felszerelések leírását, az alkalmazottak számát, a készletre vonatkozó követelményeket, a beszállítókat és minden egyéb részletet, ami a cég tevékenységéhez kapcsolódik, például a gyártási folyamat leírását.
Pénzügyi terv
A pénzügyi részben tudjuk megadni a finanszírozási igényeinket, a részletes pénzügyi kimutatásokat és ezek elemzését. Itt mutatjuk be a vállalkozás három fő pénzügyi dokumentumát: a mérleget, az eredménykimutatást és a cash flow-kimutatást, vagy új üzlet esetén a cash-flow-előrejelzést.
Mellékletek
A fent vázoltakon túl ide írhatunk mindent, amit az eddig pontokba nem tudtunk beilleszteni, viszont szeretnénk szerepeltetni. Ez lehet például marketing tanulmány, a termékismertetők, engedélyek, szabadalmak és egyéb szellemi tulajdonjogok, hiteltörténetek, önéletrajzok, valamint bármilyen, a vállalkozással kapcsolatos szerződés vagy más jogi megállapodás.
Források: The Balance Small Business és Vállalkozás Okosan