


A legfontosabb tudnivalók az eÁfa rendszerről
A legfontosabb tudnivalók az eÁfa rendszerről
A legfontosabb tudnivalók az eÁfa rendszerről
Idén elindult az eÁfa rendszer, a NAV új szolgáltatása, amely megkönnyítheti az áfa-bevallási folyamatot.
Június 20-ig több mint 60 ezer adózó regisztrált és 6128 bevallás érkezett be a rendszeren keresztül a Nemzeti Adó-és Vámhivatalhoz (NAV) a Pénzügyminisztérium tájékoztatása szerint.
Az új rendszer mérföldkő a magyar adóbevallási rendszerben, lehetőség arra, hogy a vállalkozások hatékonyabban és átláthatóbban kezeljék áfa bevallásaikat.
Idén elindult az eÁfa rendszer, a NAV új szolgáltatása, amely megkönnyítheti az áfa-bevallási folyamatot.
Június 20-ig több mint 60 ezer adózó regisztrált és 6128 bevallás érkezett be a rendszeren keresztül a Nemzeti Adó-és Vámhivatalhoz (NAV) a Pénzügyminisztérium tájékoztatása szerint.
Az új rendszer mérföldkő a magyar adóbevallási rendszerben, lehetőség arra, hogy a vállalkozások hatékonyabban és átláthatóbban kezeljék áfa bevallásaikat.
Peak
2024. aug. 23.
Peak
2024. aug. 23.
Peak
2024. aug. 23.
Az eÁfa rendszer egy modern, digitális megoldás, amelyet azzal a céllal vezettek be, hogy megkönnyítsék az áfa-bevallási folyamatot a vállalkozások számára. Az eÁfa rendszert – az általános forgalmi adóról szóló törvény (ÁFA tv.) 362. § (1) bekezdésében foglaltak szerint – 2024. január 1-jétől kezdődő adómegállapítási időszakban lehet először alkalmazni.
Bevallások ezen keresztül februárjától adhatók le. Ettől az időponttól három lehetőség közül választhatnak az áfaalanyok (azok, akik bejelentkeztek az áfa hatálya alá)
az eddig megszokott módon (ÁNYK),
a webes eÁfa felületen és
gép-gép (M2M) közötti kommunikációra képes szoftver használatán keresztül
adják be az adóbevallásaikat. Az ANYK a tervek szerint fokozatosan háttérbe szorul majd átadva a helyet az új technológiai megoldásoknak.
Az eÁfa rendszer egy modern, digitális megoldás, amelyet azzal a céllal vezettek be, hogy megkönnyítsék az áfa-bevallási folyamatot a vállalkozások számára. Az eÁfa rendszert – az általános forgalmi adóról szóló törvény (ÁFA tv.) 362. § (1) bekezdésében foglaltak szerint – 2024. január 1-jétől kezdődő adómegállapítási időszakban lehet először alkalmazni.
Bevallások ezen keresztül februárjától adhatók le. Ettől az időponttól három lehetőség közül választhatnak az áfaalanyok (azok, akik bejelentkeztek az áfa hatálya alá)
az eddig megszokott módon (ÁNYK),
a webes eÁfa felületen és
gép-gép (M2M) közötti kommunikációra képes szoftver használatán keresztül
adják be az adóbevallásaikat. Az ANYK a tervek szerint fokozatosan háttérbe szorul majd átadva a helyet az új technológiai megoldásoknak.
Elindult a digitális átalakulás
Elindult a digitális átalakulás
Elindult a digitális átalakulás
Az online bevallás lehetősége ugyanakkor egyelőre messze nem azt jelenti, hogy kapkodni kell (sőt, célszerű alaposan átgondolnia minden vállalkozásnak mikor és miként tér át az új rendszerre), de az egészen biztosan nem kérdés, hogy a digitális átalakulás ezen a területen is elindult, és fokozatosan egyre nagyobb teret követel majd magának.
Az új megoldások bevezetése mindenképpen jó hír a vállalkozásoknak, az áfa ugyanis az egyik legbonyolultabb, és legtöbb odafigyelést igénylő bevallási folyamat (amelyről az innen elérhető, korábbi bejegyzésben írtunk részletesen). Mostantól viszont nem csak egyszerűbbé válik a bevallási folyamat, hanem az új rendszer bevezetése a hibák csökkenését is maga után vonja és érdemben növeli majd az adatpontosságot. Ez pedig idő- és erőforrás-megtakarítást hozhat, amit egyéb tevékenységekre fordíthatnak a vállalkozások.
A webes felület és az M2M kommunikációs lehetőség két különböző útvonalat kínál, mindegyik saját előnyökkel és jellemzőkkel, amelyek lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy az igényeikhez a legjobban illeszkedő módszert válasszák. Ebben a blogbejegyzésben elsősorban a webes eÁfa megoldással összefüggő tudnivalókat foglaljuk össze.
Az online bevallás lehetősége ugyanakkor egyelőre messze nem azt jelenti, hogy kapkodni kell (sőt, célszerű alaposan átgondolnia minden vállalkozásnak mikor és miként tér át az új rendszerre), de az egészen biztosan nem kérdés, hogy a digitális átalakulás ezen a területen is elindult, és fokozatosan egyre nagyobb teret követel majd magának.
Az új megoldások bevezetése mindenképpen jó hír a vállalkozásoknak, az áfa ugyanis az egyik legbonyolultabb, és legtöbb odafigyelést igénylő bevallási folyamat (amelyről az innen elérhető, korábbi bejegyzésben írtunk részletesen). Mostantól viszont nem csak egyszerűbbé válik a bevallási folyamat, hanem az új rendszer bevezetése a hibák csökkenését is maga után vonja és érdemben növeli majd az adatpontosságot. Ez pedig idő- és erőforrás-megtakarítást hozhat, amit egyéb tevékenységekre fordíthatnak a vállalkozások.
A webes felület és az M2M kommunikációs lehetőség két különböző útvonalat kínál, mindegyik saját előnyökkel és jellemzőkkel, amelyek lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy az igényeikhez a legjobban illeszkedő módszert válasszák. Ebben a blogbejegyzésben elsősorban a webes eÁfa megoldással összefüggő tudnivalókat foglaljuk össze.
Hogyan működik az eÁFA?
Hogyan működik az eÁFA?
Hogyan működik az eÁFA?
Az eÁFA szolgáltatás használatához a vállalkozásoknak regisztrálniuk kell a NAV Online Számla rendszerében, és biztosítaniuk kell, hogy számlázóprogramjuk kompatibilis legyen az eÁFA rendszerrel – ez utóbbi már évek óta kötelező, így minden áfaalanynál a kiállított számlákról az adatok automatikusan továbbítódnak NAV-hoz. A rendszer a számlázóprogramok által generált és a NAV felé továbbított elektronikus számlák adatait dolgozza fel.
A webes eÁFA felület az online számla rendszerbe való bejelentkezésen keresztül érhető el. Itt számos funkcióval találkozhatnak a felhasználók, úgy mint a bizonylatlista, az összesítő nézet, a kimutatások, a beállítások, a blokkolt bizonylatok, a letöltések. Az összesítő nézetben grafikus és lista nézetben is látható a napi szintre lebontott áfa egyenleg alakulása.
A felület kulcselemei a bizonylatok, amelyeket a bizonylatlistában a forrás alapján különböző kategóriába sorolják. Ezek
a NAV által az adott időszakra besorolt számlák,
a pénztárgépek napi összesítő adatai és
a vámhatározatok mellett van egy
„egyéb”kategória, ahová az előbbiekbe nem tartozó bizonylatok kerülnek. Ebbe a kategóriába sorolható a nem automatikusan rögzített információk kézi felvitelére (például a közösségi termékbeszerzés).
A bizonylatlista elemeinél az adókód módosításra, számlaláncolatok megtekintésére, eltérések jelölésére és egyéb műveletekre (pl. levonási jog halasztása) is lehetőség van. Bizonylatok tételeinél pedig módosíthatók az adókódok, ami a bevallási sor alapja, de alkalmazható arányosítás, teljes levonás, részbeni levonás, és jelölhető nem levonhatónak is egy adott tétel.
Lehetőség van arra is mindemellett, hogy az egyes beállításokat ne tranzakciónként kelljen megtenni; komplex szabályok, többes feltételek állíthatók be, amelyek automatikusan életbe lépnek, ha a feltételek teljesülnek.
Az eÁFA szolgáltatás használatához a vállalkozásoknak regisztrálniuk kell a NAV Online Számla rendszerében, és biztosítaniuk kell, hogy számlázóprogramjuk kompatibilis legyen az eÁFA rendszerrel – ez utóbbi már évek óta kötelező, így minden áfaalanynál a kiállított számlákról az adatok automatikusan továbbítódnak NAV-hoz. A rendszer a számlázóprogramok által generált és a NAV felé továbbított elektronikus számlák adatait dolgozza fel.
A webes eÁFA felület az online számla rendszerbe való bejelentkezésen keresztül érhető el. Itt számos funkcióval találkozhatnak a felhasználók, úgy mint a bizonylatlista, az összesítő nézet, a kimutatások, a beállítások, a blokkolt bizonylatok, a letöltések. Az összesítő nézetben grafikus és lista nézetben is látható a napi szintre lebontott áfa egyenleg alakulása.
A felület kulcselemei a bizonylatok, amelyeket a bizonylatlistában a forrás alapján különböző kategóriába sorolják. Ezek
a NAV által az adott időszakra besorolt számlák,
a pénztárgépek napi összesítő adatai és
a vámhatározatok mellett van egy
„egyéb”kategória, ahová az előbbiekbe nem tartozó bizonylatok kerülnek. Ebbe a kategóriába sorolható a nem automatikusan rögzített információk kézi felvitelére (például a közösségi termékbeszerzés).
A bizonylatlista elemeinél az adókód módosításra, számlaláncolatok megtekintésére, eltérések jelölésére és egyéb műveletekre (pl. levonási jog halasztása) is lehetőség van. Bizonylatok tételeinél pedig módosíthatók az adókódok, ami a bevallási sor alapja, de alkalmazható arányosítás, teljes levonás, részbeni levonás, és jelölhető nem levonhatónak is egy adott tétel.
Lehetőség van arra is mindemellett, hogy az egyes beállításokat ne tranzakciónként kelljen megtenni; komplex szabályok, többes feltételek állíthatók be, amelyek automatikusan életbe lépnek, ha a feltételek teljesülnek.
Bevalláskészítés a webes eÁFA felületen
Bevalláskészítés a webes eÁFA felületen
Bevalláskészítés a webes eÁFA felületen
A webes eÁfa felületen a felhasználók megtekinthetik a különféle forrásokból származó bizonylataikat, lehetőségük van ezek kiegészítésére, bizonyos adatok módosítására, illetve a levonható áfa jogosultságára vonatkozó döntésre is. A részletes vagy átalányos levonások alkalmazását követően megállapítható, hogy az adatok készen állnak-e a bevallásra. Ha ezek rendben vannak, akkor az adott időszakot lezártként lehet jelölni és kérhető a bevallástervezet elkészítése.
A bevallás tervezete egy áttekintést ad az előző időszakról áthozott követelések összegéről, amely szükség esetén módosíthatók. Ezen felül a visszaigényelhető áfa utalásának módjáról is lehet dönteni.
Ezt követően jelenik meg a bevallástervezet, amely részletesen bemutatja a bevallás kulcsadatait és sorait. Ennek ellenőrzése és elfogadása után számos ellenőrzési folyamat indul el, ha ezek során nem derül ki hiba, a bevallás benyújtható. Fontos azonban felhívni a figyelmet arra, hogy az előellenőrzés eredménye adott esetben várni kell, így érdemes az eÁFA bevallás elkészítését úgy időzíteni, hogy legyen elég idő megvárni ennek eredményét.
A webes eÁfa felületen a felhasználók megtekinthetik a különféle forrásokból származó bizonylataikat, lehetőségük van ezek kiegészítésére, bizonyos adatok módosítására, illetve a levonható áfa jogosultságára vonatkozó döntésre is. A részletes vagy átalányos levonások alkalmazását követően megállapítható, hogy az adatok készen állnak-e a bevallásra. Ha ezek rendben vannak, akkor az adott időszakot lezártként lehet jelölni és kérhető a bevallástervezet elkészítése.
A bevallás tervezete egy áttekintést ad az előző időszakról áthozott követelések összegéről, amely szükség esetén módosíthatók. Ezen felül a visszaigényelhető áfa utalásának módjáról is lehet dönteni.
Ezt követően jelenik meg a bevallástervezet, amely részletesen bemutatja a bevallás kulcsadatait és sorait. Ennek ellenőrzése és elfogadása után számos ellenőrzési folyamat indul el, ha ezek során nem derül ki hiba, a bevallás benyújtható. Fontos azonban felhívni a figyelmet arra, hogy az előellenőrzés eredménye adott esetben várni kell, így érdemes az eÁFA bevallás elkészítését úgy időzíteni, hogy legyen elég idő megvárni ennek eredményét.
Az eÁFA rendszer kimutatásai
Az eÁFA rendszer kimutatásai
Az eÁFA rendszer kimutatásai
A webes eÁFA felület széles körű kimutatásokat kínál, többek között:
bevallási sorokra,
áfa összesítésekre,
adókódokra vonatkozóan.
Ezek a kimutatások azon vállalkozások számára is értékes információforrást nyújthatnak, akik nem használják a felületet a bevallásuk benyújtására. Megtekinthetők számlák adatai, azok összegei és a számlák időszaki besorolásai, és további előnye a rendszernek az is, hogy ezek az adatok könnyen exportálhatóak is. Így meg lehet nézni például, hogy az adóhivatal egy adott számlát melyik bevallási időszakra sorolta be, milyen összeggel, milyen adókódra, bevallási sorra kategorizálta.
Ezeket az adatokat az ellenőrzések során össze lehet vetni a saját nyilvántartásokkal. Érdemes is használni, mert a NAV 2024-től fokozottan figyeli az adatok pontosságát és szigorú fellépést ígért a hibás adatszolgáltatókkal szemben.
A webes eÁFA felület széles körű kimutatásokat kínál, többek között:
bevallási sorokra,
áfa összesítésekre,
adókódokra vonatkozóan.
Ezek a kimutatások azon vállalkozások számára is értékes információforrást nyújthatnak, akik nem használják a felületet a bevallásuk benyújtására. Megtekinthetők számlák adatai, azok összegei és a számlák időszaki besorolásai, és további előnye a rendszernek az is, hogy ezek az adatok könnyen exportálhatóak is. Így meg lehet nézni például, hogy az adóhivatal egy adott számlát melyik bevallási időszakra sorolta be, milyen összeggel, milyen adókódra, bevallási sorra kategorizálta.
Ezeket az adatokat az ellenőrzések során össze lehet vetni a saját nyilvántartásokkal. Érdemes is használni, mert a NAV 2024-től fokozottan figyeli az adatok pontosságát és szigorú fellépést ígért a hibás adatszolgáltatókkal szemben.
Kik választhatják a webes eÁfa-bevallást?
Kik választhatják a webes eÁfa-bevallást?
Kik választhatják a webes eÁfa-bevallást?
A webes felületet áfabevallás benyújtására azok a vállalkozások használhatják, amelyek egy adott bevallási időszakon belül kevesebb mint 100 ezer bizonylatot kezelnek. Jó tudni továbbá, hogy ez a lehetőség egyelőre azon vállalkozások számára nem elérhető, amelyek alanyi adómentesek. A soron kívüli áfa bevallások, valamint az önellenőrzési lehetőségek sem érhetőek el egyelőre ezen keresztül.
A webes felületet áfabevallás benyújtására azok a vállalkozások használhatják, amelyek egy adott bevallási időszakon belül kevesebb mint 100 ezer bizonylatot kezelnek. Jó tudni továbbá, hogy ez a lehetőség egyelőre azon vállalkozások számára nem elérhető, amelyek alanyi adómentesek. A soron kívüli áfa bevallások, valamint az önellenőrzési lehetőségek sem érhetőek el egyelőre ezen keresztül.
Kiknek érdemes a webes eÁfa felületet választani?
Kiknek érdemes a webes eÁfa felületet választani?
Kiknek érdemes a webes eÁfa felületet választani?
A webes eÁFA felület tehát ezek alapján a kisebb vállalkozásoknak lehet érdekes. Itt fontos még hangsúlyozni, hogy olyan adózóknak, amelyek kizárólag belföldi ügyletekkel foglalkoznak. Ezeknél a vállalkozásoknál nincs szükség ugyanis arra, hogy manuálisan rögzítsék a közösségi szolgáltatások igénybevételéből vagy termékbeszerzésekből származó számlákat - ezeknél nem áll rendelkezésre automatikusan a forrás adat - az eÁFA rendszer nem helyettesíti a közösségi összesítő nyilatkozatot (A60 riport).
A későbbiekben részletesen is foglalkozunk azzal, hogy mely cégeknek érdemes már akár most is áttérni a bevallás webes eÁfa rendszeren keresztüli benyújtására. Célszerű ugyanakkor az ilyen lépést mindenképpen egyeztetni a vállalkozás könyvelőjével is.
Amennyiben ezen a területen szükséged lenne segítséggel, figyelmedbe ajánljuk a Bupa könyvelőkereső szolgáltatását, ahol több mint 300 szakember ajánlataiból válogathatsz.
A webes eÁFA felület tehát ezek alapján a kisebb vállalkozásoknak lehet érdekes. Itt fontos még hangsúlyozni, hogy olyan adózóknak, amelyek kizárólag belföldi ügyletekkel foglalkoznak. Ezeknél a vállalkozásoknál nincs szükség ugyanis arra, hogy manuálisan rögzítsék a közösségi szolgáltatások igénybevételéből vagy termékbeszerzésekből származó számlákat - ezeknél nem áll rendelkezésre automatikusan a forrás adat - az eÁFA rendszer nem helyettesíti a közösségi összesítő nyilatkozatot (A60 riport).
A későbbiekben részletesen is foglalkozunk azzal, hogy mely cégeknek érdemes már akár most is áttérni a bevallás webes eÁfa rendszeren keresztüli benyújtására. Célszerű ugyanakkor az ilyen lépést mindenképpen egyeztetni a vállalkozás könyvelőjével is.
Amennyiben ezen a területen szükséged lenne segítséggel, figyelmedbe ajánljuk a Bupa könyvelőkereső szolgáltatását, ahol több mint 300 szakember ajánlataiból válogathatsz.