Hogyan készítsünk üzleti tervet?

Hogyan készítsünk üzleti tervet?

Hogyan készítsünk üzleti tervet?

  • Az üzleti terv az a dokumentum, amely rögzíti a vállalat célkitűzéseit, stratégiáját és azt, hogyan tervezzük elérni ezeket a célokat.

  • Az üzleti tervből kiderül, hogyan tervezi a vállalkozás a bevételszerzést és a nyereséges működést, de marketing, pénzügyi és működési szempontokat is leír.

  • A tervet nem csupán belső felhasználásra készítjük, hanem gyakran kötelező benyújtani például egy pályázatnál, vagy bemutatni befektetőknek.

  • Az üzleti tervet rendszeresen felül kell vizsgálni és frissíteni a változó piaci körülmények és vállalati célok tükrében.

  • Az üzleti terv az a dokumentum, amely rögzíti a vállalat célkitűzéseit, stratégiáját és azt, hogyan tervezzük elérni ezeket a célokat.

  • Az üzleti tervből kiderül, hogyan tervezi a vállalkozás a bevételszerzést és a nyereséges működést, de marketing, pénzügyi és működési szempontokat is leír.

  • A tervet nem csupán belső felhasználásra készítjük, hanem gyakran kötelező benyújtani például egy pályázatnál, vagy bemutatni befektetőknek.

  • Az üzleti tervet rendszeresen felül kell vizsgálni és frissíteni a változó piaci körülmények és vállalati célok tükrében.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. ápr. 19.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. ápr. 19.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. ápr. 19.

Mi az üzleti terv?

Az üzleti tervet tulajdonképpen már a működés megkezdése előtt javasolt elkészíteni, hogy részleteiben és összefüggéseiben lássuk a célkitűzéseket és azt, hogyan fogjuk elérni azokat. A legfontosabb dolog derül ki belőle: a vállalkozásunk képes lesz-e (és hogyan fog) bevételt termelni, és nyereségesen működni. 

Bár az induló vállalkozások számára különösen hasznos az üzleti terv, minden vállalatnak rendelkeznie kell azzal. Az üzleti terv ugyanakkor nem egy rögzített dokumentum: ideális esetben a tervet rendszeresen felülvizsgálják és frissítik, hogy tükrözze a haladást vagy a megváltozott célokat. Célszerű folyamatosan aktualizálni, a piaci körülmények alakulásához igazítani azt. Van olyan is, hogy új üzleti tervet készítenek egy már működő vállalkozás számára, amely új irányba mozdul el.

Mire használjuk az üzleti tervet?

A bankok és a kockázatitőke-befektetők gyakran életképes üzleti tervet kérnek, hogy mérlegeljék, biztosítanak-e finanszírozást a vállalkozásnak. Egy jól kidolgozott üzleti tervvel bemutathatjuk a finanszírozóknak, hogy jól ismerjük 

  • a piacunkat,

  • a versenytársainkat,

  • a cégünkre hatással lévő külső (például jogi környezet) és belső tényezőket (például a csapat erősségei)

  • és a saját termékeinket vagy szolgáltatásainkat.

Üzleti terv nélkül nem jó ötlet elindítani egy vállalkozást. Valójában nagyon kevés cég képes sokáig fennmaradni terv nélkül. Egy nagyszabású, több mint 11 ezer vállalkozás életútját vizsgáló amerikai kutatás szerint az újonnan alapított vállalatok 50 százaléka 5 éven belül megszűnik – jellemzően azok, amelyek terv nélkül kezdenek vállalkozni. Statisztikailag az üzleti terv nélkül működő vállalatok 25 százaléka az első két évben felhagy a működéssel.

Egyéb előnyök

A jó üzleti terv elkészítésének (és végrehajtásának) számos további előnye is van. Az üzleti terv részletezi a vállalatunkat érintő külső hatásokat. Ezeket ismerve jobban átlátjuk a cégünket és a piacot, így jobb döntéseket tudunk hozni: előre láthatjuk a potenciális lehetőségeket, és időben tudunk reagálni a vállalkozást fenyegető veszélyekre is. Egy jó üzleti tervnek fel kell továbbá vázolnia a vállalatunk minden döntésének várható költségeit, és a lehetséges buktatókat is. 

Az üzleti tervek még az azonos iparágban tevékenykedő versenytársak között is ritkán azonosak, azonban ugyanazokkal az alapelemekkel rendelkezhetnek. Ilyen kötelező elem például a vállalkozás tevékenységének összefoglalása, a működés, a termékek és a szolgáltatások részletes leírása és a pénzügyi előrejelzések. A terv azt is tartalmazza, hogy a vállalkozás hogyan kívánja elérni céljait. 

Az üzleti terv második részében bemutatjuk, milyen elemek alkotnak egy jó üzleti tervet, és hogyan kell ezeket úgy összeállítani, hogy sikeresen valósítsuk meg üzleti elképzeléseinket.

Mi az üzleti terv?

Az üzleti tervet tulajdonképpen már a működés megkezdése előtt javasolt elkészíteni, hogy részleteiben és összefüggéseiben lássuk a célkitűzéseket és azt, hogyan fogjuk elérni azokat. A legfontosabb dolog derül ki belőle: a vállalkozásunk képes lesz-e (és hogyan fog) bevételt termelni, és nyereségesen működni. 

Bár az induló vállalkozások számára különösen hasznos az üzleti terv, minden vállalatnak rendelkeznie kell azzal. Az üzleti terv ugyanakkor nem egy rögzített dokumentum: ideális esetben a tervet rendszeresen felülvizsgálják és frissítik, hogy tükrözze a haladást vagy a megváltozott célokat. Célszerű folyamatosan aktualizálni, a piaci körülmények alakulásához igazítani azt. Van olyan is, hogy új üzleti tervet készítenek egy már működő vállalkozás számára, amely új irányba mozdul el.

Mire használjuk az üzleti tervet?

A bankok és a kockázatitőke-befektetők gyakran életképes üzleti tervet kérnek, hogy mérlegeljék, biztosítanak-e finanszírozást a vállalkozásnak. Egy jól kidolgozott üzleti tervvel bemutathatjuk a finanszírozóknak, hogy jól ismerjük 

  • a piacunkat,

  • a versenytársainkat,

  • a cégünkre hatással lévő külső (például jogi környezet) és belső tényezőket (például a csapat erősségei)

  • és a saját termékeinket vagy szolgáltatásainkat.

Üzleti terv nélkül nem jó ötlet elindítani egy vállalkozást. Valójában nagyon kevés cég képes sokáig fennmaradni terv nélkül. Egy nagyszabású, több mint 11 ezer vállalkozás életútját vizsgáló amerikai kutatás szerint az újonnan alapított vállalatok 50 százaléka 5 éven belül megszűnik – jellemzően azok, amelyek terv nélkül kezdenek vállalkozni. Statisztikailag az üzleti terv nélkül működő vállalatok 25 százaléka az első két évben felhagy a működéssel.

Egyéb előnyök

A jó üzleti terv elkészítésének (és végrehajtásának) számos további előnye is van. Az üzleti terv részletezi a vállalatunkat érintő külső hatásokat. Ezeket ismerve jobban átlátjuk a cégünket és a piacot, így jobb döntéseket tudunk hozni: előre láthatjuk a potenciális lehetőségeket, és időben tudunk reagálni a vállalkozást fenyegető veszélyekre is. Egy jó üzleti tervnek fel kell továbbá vázolnia a vállalatunk minden döntésének várható költségeit, és a lehetséges buktatókat is. 

Az üzleti tervek még az azonos iparágban tevékenykedő versenytársak között is ritkán azonosak, azonban ugyanazokkal az alapelemekkel rendelkezhetnek. Ilyen kötelező elem például a vállalkozás tevékenységének összefoglalása, a működés, a termékek és a szolgáltatások részletes leírása és a pénzügyi előrejelzések. A terv azt is tartalmazza, hogy a vállalkozás hogyan kívánja elérni céljait. 

Az üzleti terv második részében bemutatjuk, milyen elemek alkotnak egy jó üzleti tervet, és hogyan kell ezeket úgy összeállítani, hogy sikeresen valósítsuk meg üzleti elképzeléseinket.