


Így készíts jó marketingtervet! I. rész
Így készíts jó marketingtervet! I. rész
Így készíts jó marketingtervet! I. rész
A marketing a termékek vagy szolgáltatások bemutatása mellett segít felépíteni a márkaidentitást, a megfelelő kapcsolatot kialakítását az ügyfelekkel, és pozicionálni vállalkozásunkat a piacon.
A marketingstratégia alapja az elemzés. Az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek azonosítása elengedhetetlen.
Világos és mérhető célok kellenek - a cél az egyedi és releváns pozíció kialakítása a piacon.
A marketing a termékek vagy szolgáltatások bemutatása mellett segít felépíteni a márkaidentitást, a megfelelő kapcsolatot kialakítását az ügyfelekkel, és pozicionálni vállalkozásunkat a piacon.
A marketingstratégia alapja az elemzés. Az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek azonosítása elengedhetetlen.
Világos és mérhető célok kellenek - a cél az egyedi és releváns pozíció kialakítása a piacon.
Peak
2024. márc. 26.
Peak
2024. márc. 26.
Peak
2024. márc. 26.
Sokan hiszik, hogy ha egy termék vagy szolgáltatás kiváló, az önmagában elegendő a sikerhez. A tapasztalatok szerint azonban, ha egy termék vagy szolgáltatás jó, az még csak lépés az eredményekhez - ahhoz, hogy az emberek megismerjék, megvegyék, és hűséges vásárlókká váljanak, erős marketingstratégiára van szükség.
Miért? Mert a marketing nem csak arról szól, hogy elmondjuk az embereknek, mit kínálunk. A marketing segít
felépíteni a márkaismertséget,
elköteleződést kialakítani az ügyfelekkel, és
meghatározni azt, hogy a vállalkozás hogyan kívánja pozicionálni magát a piacon.
Az újonnan induló vállalkozások számára a marketingstratégia azért különösen fontos, mivel még nincs hírnevük és ügyfélbázisuk, amelyre támaszkodhatnának. Az első benyomás, amit a célcsoportjuknak adnak, meghatározó. Emellett a vállalkozások az elején gyakran korlátozott erőforrással rendelkeznek, így létfontosságú, hogy azokat a lehető leghatékonyabban használják fel.
Sokan hiszik, hogy ha egy termék vagy szolgáltatás kiváló, az önmagában elegendő a sikerhez. A tapasztalatok szerint azonban, ha egy termék vagy szolgáltatás jó, az még csak lépés az eredményekhez - ahhoz, hogy az emberek megismerjék, megvegyék, és hűséges vásárlókká váljanak, erős marketingstratégiára van szükség.
Miért? Mert a marketing nem csak arról szól, hogy elmondjuk az embereknek, mit kínálunk. A marketing segít
felépíteni a márkaismertséget,
elköteleződést kialakítani az ügyfelekkel, és
meghatározni azt, hogy a vállalkozás hogyan kívánja pozicionálni magát a piacon.
Az újonnan induló vállalkozások számára a marketingstratégia azért különösen fontos, mivel még nincs hírnevük és ügyfélbázisuk, amelyre támaszkodhatnának. Az első benyomás, amit a célcsoportjuknak adnak, meghatározó. Emellett a vállalkozások az elején gyakran korlátozott erőforrással rendelkeznek, így létfontosságú, hogy azokat a lehető leghatékonyabban használják fel.
Marketingstratégia lépésről-lépésre
Marketingstratégia lépésről-lépésre
Marketingstratégia lépésről-lépésre
Cikkünkben részletes útmutatást adunk, hogyan építs fel hatékony marketingstratégiát vállalkozásod számára. Végigvezetünk a kulcsfontosságú lépéseken, hogy vállalkozásod maximálisan ki tudja használni a marketing adta lehetőségeket és elérd a kívánt célokat.
Cikkünkben részletes útmutatást adunk, hogyan építs fel hatékony marketingstratégiát vállalkozásod számára. Végigvezetünk a kulcsfontosságú lépéseken, hogy vállalkozásod maximálisan ki tudja használni a marketing adta lehetőségeket és elérd a kívánt célokat.
Elemzési szakasz
Elemzési szakasz
Elemzési szakasz
Mielőtt bármilyen stratégiai döntést hoznál, fontos, hogy megértsd a vállalkozásod helyzetét a megcélzott piacokon. Ez a szakasz a stratégiai tervezés alapja.
Bonyolultnak, megfoghatatlannak tűnik? Nem az, vannak ugyanis ehhez viszonylag egyszerűen alkalmazható eszközök. Ilyen például a SWOT analízis, amely az egyik leghatékonyabb módszer a vállalkozásod erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek azonosítására (SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Ezeket kell összegyűjteni
Erősségek: Mi az, amiben a vállalkozásod kiemelkedik a versenytársak közül? Például, ha egy kávézót nyitsz egy városban, ahol a többi kávézó nem kínál különleges kávékat, de a választék nálad rendkívül széles - ez lehet az egyik erősséged.
Gyengeségek: Melyek azok a területek, ahol fejlődnöd kell? Ilyen lehet például, a kávézódban csak pár széket lehet letenni – ez például lehet akadálya a forgalom bővülésének.
Lehetőségek: Milyen területek vannak, amelyek bővülést, egyéb változást hozhatnak? A város egyre több olyan eseménynek ad otthont, ami vonzza a turistákat. Ez potenciálisan több ügyfelet hozhat vagy lehetőséget teremthet a kínálat bővítésére, esetleg a termékmix átalakítására.
Veszélyek: Milyen kihívásokkal nézel szembe? Lehet, hogy más kávézók is a kínálat bővítését tervezik, vagy árérzékenyek a város lakói.
Vállalkozásunk adottságainak felmérése mellett a lehetséges célpiacokról is megfelelő információkat kell gyűjteni. Nézzük át az alábbi szempontokat:
Demográfiai jellemzők: Milyen korosztályhoz tartoznak? Milyen neműek? Milyen jövedelmi csoportba tartoznak?
Pszichográfiai jellemzők: prioritásaik, motivációik, tudatos vagy tudatalatti meggyőződések.
Fogyasztói magatartás: Mikor és hogyan vásárolnak?
Ha például drága, prémium minőségű kávét kínálsz, valószínűleg a magasabb jövedelmi kategóriába tartozó felnőttek lesznek a célközönséged. Ez is egy sokszínű közösség azonban, így az ideális termékkínálat kialakításához ismerned kell azt is, hogy minek alapján választanak: tudatosan keresik például a fenntartható értékláncon előállított termékeket vagy a impulzív vásárlók. Az üzletmenet kialakítása során pedig az is fontos, hogy reggel munkába menet visznek magukkal egy gőzölgő kávét vagy délben ülnének le ebéd után egy nyugodtabb beszélgetésre.
Ezekre az elemzési szakaszban szerzett információkra alapozva lehet olyan marketingstratégiát kialakítani, amely maximálisan kihasználja a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Mielőtt bármilyen stratégiai döntést hoznál, fontos, hogy megértsd a vállalkozásod helyzetét a megcélzott piacokon. Ez a szakasz a stratégiai tervezés alapja.
Bonyolultnak, megfoghatatlannak tűnik? Nem az, vannak ugyanis ehhez viszonylag egyszerűen alkalmazható eszközök. Ilyen például a SWOT analízis, amely az egyik leghatékonyabb módszer a vállalkozásod erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek azonosítására (SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Ezeket kell összegyűjteni
Erősségek: Mi az, amiben a vállalkozásod kiemelkedik a versenytársak közül? Például, ha egy kávézót nyitsz egy városban, ahol a többi kávézó nem kínál különleges kávékat, de a választék nálad rendkívül széles - ez lehet az egyik erősséged.
Gyengeségek: Melyek azok a területek, ahol fejlődnöd kell? Ilyen lehet például, a kávézódban csak pár széket lehet letenni – ez például lehet akadálya a forgalom bővülésének.
Lehetőségek: Milyen területek vannak, amelyek bővülést, egyéb változást hozhatnak? A város egyre több olyan eseménynek ad otthont, ami vonzza a turistákat. Ez potenciálisan több ügyfelet hozhat vagy lehetőséget teremthet a kínálat bővítésére, esetleg a termékmix átalakítására.
Veszélyek: Milyen kihívásokkal nézel szembe? Lehet, hogy más kávézók is a kínálat bővítését tervezik, vagy árérzékenyek a város lakói.
Vállalkozásunk adottságainak felmérése mellett a lehetséges célpiacokról is megfelelő információkat kell gyűjteni. Nézzük át az alábbi szempontokat:
Demográfiai jellemzők: Milyen korosztályhoz tartoznak? Milyen neműek? Milyen jövedelmi csoportba tartoznak?
Pszichográfiai jellemzők: prioritásaik, motivációik, tudatos vagy tudatalatti meggyőződések.
Fogyasztói magatartás: Mikor és hogyan vásárolnak?
Ha például drága, prémium minőségű kávét kínálsz, valószínűleg a magasabb jövedelmi kategóriába tartozó felnőttek lesznek a célközönséged. Ez is egy sokszínű közösség azonban, így az ideális termékkínálat kialakításához ismerned kell azt is, hogy minek alapján választanak: tudatosan keresik például a fenntartható értékláncon előállított termékeket vagy a impulzív vásárlók. Az üzletmenet kialakítása során pedig az is fontos, hogy reggel munkába menet visznek magukkal egy gőzölgő kávét vagy délben ülnének le ebéd után egy nyugodtabb beszélgetésre.
Ezekre az elemzési szakaszban szerzett információkra alapozva lehet olyan marketingstratégiát kialakítani, amely maximálisan kihasználja a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Meghatározott célok
Meghatározott célok
Meghatározott célok
Ahhoz, hogy a marketingstratégiád hatékony legyen, világos és mérhető célokat kell megfogalmaznod. A célkitűzés nemcsak abban segít, hogy tudatosan megtervezd a marketingaktivitásokat, hanem abban is, hogy mérd és értékeld a teljesítményed.
Ezt támogathatja a SMART módszer, amely egy népszerű és hatékony eszköz célok meghatározására. A SMART az angol 'Specific', 'Measurable', 'Achievable', 'Relevant' és 'Time-bound' szavak kezdőbetűiből áll, magyarul: Specifikus (egyértelműen meghatározott), Mérhető, Elérhető, Releváns és Időhöz kötött.
Specifikus (egyértelműen meghatározott): A célodnak egyértelműnek és konkrétnak kell lennie. Például: "Növelni szeretném a forgalmat" helyett mondjuk: "25 százalékkal több bevételt szeretnék elérni az elkövetkező 3 hónapban."
Mérhető: A cél elérésének kézzelfogható módon mérhetőnek kell lennie. Ha azt mondod, "szeretnék több bevételt", az nem mérhető. De ha azt mondod, "szeretnék 50 százalékkal magasabb bevételt a hónap végére", az már mérhető.
Elérhető: A célnak realisztikusnak kell lennie. Ha most kezded az üzletet, nem várhatod el, hogy azonnal piacvezetővé válj.
Releváns: A célodnak összhangban kell állnia az üzleti terveddel és a vállalkozás hosszú távú céljaival. Ha például egy régió piacvezető prémium kávézóláncát szeretnéd felépíteni, messze nem biztos, hogy elegendő, ha csak a bevétel növelésére fordítasz figyelmet.
Időhöz kötött: Adj magadnak határidőt. A célok, amelyeknek nincs határidejük, hajlamosak eltolódni vagy sosem valósulnak meg
Fontos különbséget tenni a hosszú távú és a rövid távú célok között. Előbbi lehet például, hogy "az elkövetkező 5 évben piacvezetővé szeretnél válni a régióban", míg az utóbbiak közé olyanok sorolhatók, mint az, hogy: "az elkövetkező hónapban kettővel több rendezvénynek legyen a helyszíne a kávéház."
Az egyértelműen meghatározott célok segítenek abban, hogy irányban tartsd vállalkozásod fejlődését, motivált maradj és élvezd a sikert, hiszen az eredmények egyértelműen mutatják, hogy elérted azt, amit kitűztél.
Ahhoz, hogy a marketingstratégiád hatékony legyen, világos és mérhető célokat kell megfogalmaznod. A célkitűzés nemcsak abban segít, hogy tudatosan megtervezd a marketingaktivitásokat, hanem abban is, hogy mérd és értékeld a teljesítményed.
Ezt támogathatja a SMART módszer, amely egy népszerű és hatékony eszköz célok meghatározására. A SMART az angol 'Specific', 'Measurable', 'Achievable', 'Relevant' és 'Time-bound' szavak kezdőbetűiből áll, magyarul: Specifikus (egyértelműen meghatározott), Mérhető, Elérhető, Releváns és Időhöz kötött.
Specifikus (egyértelműen meghatározott): A célodnak egyértelműnek és konkrétnak kell lennie. Például: "Növelni szeretném a forgalmat" helyett mondjuk: "25 százalékkal több bevételt szeretnék elérni az elkövetkező 3 hónapban."
Mérhető: A cél elérésének kézzelfogható módon mérhetőnek kell lennie. Ha azt mondod, "szeretnék több bevételt", az nem mérhető. De ha azt mondod, "szeretnék 50 százalékkal magasabb bevételt a hónap végére", az már mérhető.
Elérhető: A célnak realisztikusnak kell lennie. Ha most kezded az üzletet, nem várhatod el, hogy azonnal piacvezetővé válj.
Releváns: A célodnak összhangban kell állnia az üzleti terveddel és a vállalkozás hosszú távú céljaival. Ha például egy régió piacvezető prémium kávézóláncát szeretnéd felépíteni, messze nem biztos, hogy elegendő, ha csak a bevétel növelésére fordítasz figyelmet.
Időhöz kötött: Adj magadnak határidőt. A célok, amelyeknek nincs határidejük, hajlamosak eltolódni vagy sosem valósulnak meg
Fontos különbséget tenni a hosszú távú és a rövid távú célok között. Előbbi lehet például, hogy "az elkövetkező 5 évben piacvezetővé szeretnél válni a régióban", míg az utóbbiak közé olyanok sorolhatók, mint az, hogy: "az elkövetkező hónapban kettővel több rendezvénynek legyen a helyszíne a kávéház."
Az egyértelműen meghatározott célok segítenek abban, hogy irányban tartsd vállalkozásod fejlődését, motivált maradj és élvezd a sikert, hiszen az eredmények egyértelműen mutatják, hogy elérted azt, amit kitűztél.
Pozicionálás
Pozicionálás
Pozicionálás
A pozicionálás az a folyamat, melynek során meghatározod, miről ismerik fel és emlékeznek a márkádra a vásárlók. A pozicionálás nem csak arról szól, hogy mit mondasz a márkádról, hanem arról is, hogy mit gondolnak arról az emberek a kommunikáció és az élmény alapján. A siker kulcsa az egyediség és a relevancia. Még ha sok konkurens van is a piacon, a jó pozicionálás segíthet abban, hogy kiemelkedj és megkülönböztesd magad a többiektől.
A pozicionálás az a folyamat, melynek során meghatározod, miről ismerik fel és emlékeznek a márkádra a vásárlók. A pozicionálás nem csak arról szól, hogy mit mondasz a márkádról, hanem arról is, hogy mit gondolnak arról az emberek a kommunikáció és az élmény alapján. A siker kulcsa az egyediség és a relevancia. Még ha sok konkurens van is a piacon, a jó pozicionálás segíthet abban, hogy kiemelkedj és megkülönböztesd magad a többiektől.
Pozicionálási stratégiák:
Pozicionálási stratégiák:
Pozicionálási stratégiák:
A termékünk tulajdonságai vagy előnyei alapján: Ha a termékednek egyedi tulajdonsága vagy előnye van, ami kiemeli a konkurenciától. Példa: Ha egy új cipőmárkát dobsz piacra, amelynek különlegessége, hogy minden cipő 100 százalékban vízálló, ezt használhatod a márkád megkülönböztetésére.
Ár alapján: Ha az árazási stratégiád alapján kívánod magad pozicionálni, például prémium márkaként vagy költséghatékony alternatívaként. Ezt teszik a nagy ismert cégek is: a Rolex prémium óramárka, míg a Casio az elérhető árú, megbízható óramárkaként ismert.
Használat vagy alkalmazás alapján: remek lehetőség a márka megkülönböztetésére, ha a termékednek van valamilyen sajátos használati vagy alkalmazási területe. A haj korpásodásáról például a többségnek a Head & Shoulders sampon jut az eszébe, pedig más gyártók is kínálnak a problémára jó terméket.
Célcsoport alapján: vannak sajátos igények, demográfi adottságok, amelyekre célzottan fejleszthetők termékek, szolgáltatások. Ide sorolható például az Ooops! papírzsebkendő, ahol a kifejezetten érzékeny bőrűek jelentik a célcsoportot.
Versenytársakkal szembeni pozicionálás: A márka pozicionálható a konkurensekkel szembeni különbségek alapján is. Ennek az egyik legismertebb példája a világban Pepsi és a Coca-Cola marketingkampányai, amelyekben a különbségeket emelik ki.
A termékeidről, szolgáltatóról szóló kommunkáció során valós és őszinte tényekkel célszerű operálni. A fogyasztóknak könnyen észre kell venniük a kínált értéket, és nem állhat ellentétben azzal, amit a vásárlók tapasztalnak.
A termékünk tulajdonságai vagy előnyei alapján: Ha a termékednek egyedi tulajdonsága vagy előnye van, ami kiemeli a konkurenciától. Példa: Ha egy új cipőmárkát dobsz piacra, amelynek különlegessége, hogy minden cipő 100 százalékban vízálló, ezt használhatod a márkád megkülönböztetésére.
Ár alapján: Ha az árazási stratégiád alapján kívánod magad pozicionálni, például prémium márkaként vagy költséghatékony alternatívaként. Ezt teszik a nagy ismert cégek is: a Rolex prémium óramárka, míg a Casio az elérhető árú, megbízható óramárkaként ismert.
Használat vagy alkalmazás alapján: remek lehetőség a márka megkülönböztetésére, ha a termékednek van valamilyen sajátos használati vagy alkalmazási területe. A haj korpásodásáról például a többségnek a Head & Shoulders sampon jut az eszébe, pedig más gyártók is kínálnak a problémára jó terméket.
Célcsoport alapján: vannak sajátos igények, demográfi adottságok, amelyekre célzottan fejleszthetők termékek, szolgáltatások. Ide sorolható például az Ooops! papírzsebkendő, ahol a kifejezetten érzékeny bőrűek jelentik a célcsoportot.
Versenytársakkal szembeni pozicionálás: A márka pozicionálható a konkurensekkel szembeni különbségek alapján is. Ennek az egyik legismertebb példája a világban Pepsi és a Coca-Cola marketingkampányai, amelyekben a különbségeket emelik ki.
A termékeidről, szolgáltatóról szóló kommunkáció során valós és őszinte tényekkel célszerű operálni. A fogyasztóknak könnyen észre kell venniük a kínált értéket, és nem állhat ellentétben azzal, amit a vásárlók tapasztalnak.
Márkakommunikáció
Márkakommunikáció
Márkakommunikáció
A márka nem csupán egy logó vagy egy szlogen; sokkal több annál. A márka az, ami az emberek fejében él, amikor a vállalkozásodra vagy termékeidre gondolnak. A márka minden érintkezési ponton kommunikál, legyen az egy hirdetés, egy weboldal, vagy akár a termék csomagolása. Ezeknek érintkezési pontoknak a kialakítása és átgondolása azonban nem történhet megfelelő márkastratégia nélkül.
Márkaüzenet: Az első és legfontosabb lépés a márkaüzenet meghatározása. Ez az az üzenet, amelyet szeretnél, hogy az emberek kapcsoljanak a márkádhoz. A márkaüzenetnek tisztának, egyszerűnek és következetesnek kell lennie. Például, ha egy környezetbarát divatmárkát képviselsz, a márkaüzenet az lehet: "Divat a természettel összhangban".
Hangnem és stílus: A kommunikáció stílusának kritikus szerepe van. Egy ifjúsági márkához könnyed, fiatalos hangneme illik, míg egy prémium luxusmárka jellemzően formálisabb, konzervatívabb.
Vizuális elemek: A logótól a tipográfiáig, a színpalettától a grafikai elemekig - mindezen összetevőnek kritikus szerepe van abban, hogy következetes márkaképet alakíts ki. Például egy biotermékekkel foglalkozó vállalkozásnál a zöld és barna színpaletta és természetes anyagok használata érzékeltetheti a környezettudatosságot.
Közösségi interakció: A márkád nem csak „beszél” az ügyfelekkel, hanem interakcióba is lép velük, különösen a közösségi médiában. Az, ahogyan válaszolsz a hozzászólásokra, panaszokra vagy dicséretekre, nagyban befolyásolja a márkaérzetet. Egy gyorsétteremlánc például, amely humorosan és barátságosan reagál az ügyfelek tweetjeire, modernnek és közvetlennek tűnhet.
A márka kommunikációjának minden aspektusát át kell gondolni, mert minden egyes elem hatással van arra, hogyan érzékelik és értékelik a márkádat. A sikeres márkakommunikáció következetes, eredeti ötleteket tartalmaz és felismerhetők benne a vállalkozás értékei és előnyei.
A márka nem csupán egy logó vagy egy szlogen; sokkal több annál. A márka az, ami az emberek fejében él, amikor a vállalkozásodra vagy termékeidre gondolnak. A márka minden érintkezési ponton kommunikál, legyen az egy hirdetés, egy weboldal, vagy akár a termék csomagolása. Ezeknek érintkezési pontoknak a kialakítása és átgondolása azonban nem történhet megfelelő márkastratégia nélkül.
Márkaüzenet: Az első és legfontosabb lépés a márkaüzenet meghatározása. Ez az az üzenet, amelyet szeretnél, hogy az emberek kapcsoljanak a márkádhoz. A márkaüzenetnek tisztának, egyszerűnek és következetesnek kell lennie. Például, ha egy környezetbarát divatmárkát képviselsz, a márkaüzenet az lehet: "Divat a természettel összhangban".
Hangnem és stílus: A kommunikáció stílusának kritikus szerepe van. Egy ifjúsági márkához könnyed, fiatalos hangneme illik, míg egy prémium luxusmárka jellemzően formálisabb, konzervatívabb.
Vizuális elemek: A logótól a tipográfiáig, a színpalettától a grafikai elemekig - mindezen összetevőnek kritikus szerepe van abban, hogy következetes márkaképet alakíts ki. Például egy biotermékekkel foglalkozó vállalkozásnál a zöld és barna színpaletta és természetes anyagok használata érzékeltetheti a környezettudatosságot.
Közösségi interakció: A márkád nem csak „beszél” az ügyfelekkel, hanem interakcióba is lép velük, különösen a közösségi médiában. Az, ahogyan válaszolsz a hozzászólásokra, panaszokra vagy dicséretekre, nagyban befolyásolja a márkaérzetet. Egy gyorsétteremlánc például, amely humorosan és barátságosan reagál az ügyfelek tweetjeire, modernnek és közvetlennek tűnhet.
A márka kommunikációjának minden aspektusát át kell gondolni, mert minden egyes elem hatással van arra, hogyan érzékelik és értékelik a márkádat. A sikeres márkakommunikáció következetes, eredeti ötleteket tartalmaz és felismerhetők benne a vállalkozás értékei és előnyei.