Így készíts jó marketingtervet! I. rész 


Így készíts jó marketingtervet! I. rész 


Így készíts jó marketingtervet! I. rész 


  • A marketing a termékek vagy szolgáltatások bemutatása mellett segít felépíteni a márkaidentitást, a megfelelő kapcsolatot kialakítását az ügyfelekkel, és pozicionálni vállalkozásunkat a piacon.

  • A marketingstratégia alapja az elemzés. Az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek azonosítása elengedhetetlen.

  • Világos és mérhető célok kellenek - a cél az egyedi és releváns pozíció kialakítása a piacon.

  • A marketing a termékek vagy szolgáltatások bemutatása mellett segít felépíteni a márkaidentitást, a megfelelő kapcsolatot kialakítását az ügyfelekkel, és pozicionálni vállalkozásunkat a piacon.

  • A marketingstratégia alapja az elemzés. Az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek azonosítása elengedhetetlen.

  • Világos és mérhető célok kellenek - a cél az egyedi és releváns pozíció kialakítása a piacon.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. márc. 26.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. márc. 26.

Peak logó fekete neonzöld háttéren

Peak

2024. márc. 26.

Sokan hiszik, hogy ha egy termék vagy szolgáltatás kiváló, az önmagában elegendő a sikerhez. A tapasztalatok szerint azonban, ha egy termék vagy szolgáltatás jó, az még csak lépés az eredményekhez - ahhoz, hogy az emberek megismerjék, megvegyék, és hűséges vásárlókká váljanak, erős marketingstratégiára van szükség.

Miért? Mert a marketing nem csak arról szól, hogy elmondjuk az embereknek, mit kínálunk. A marketing segít

  • felépíteni a márkaismertséget,

  • elköteleződést kialakítani az ügyfelekkel, és

  • meghatározni azt, hogy a vállalkozás hogyan kívánja pozicionálni magát a piacon.

Az újonnan induló vállalkozások számára a marketingstratégia azért különösen fontos, mivel még nincs hírnevük és ügyfélbázisuk, amelyre támaszkodhatnának. Az első benyomás, amit a célcsoportjuknak adnak, meghatározó. Emellett a vállalkozások az elején gyakran korlátozott erőforrással rendelkeznek, így létfontosságú, hogy azokat a lehető leghatékonyabban használják fel.

Sokan hiszik, hogy ha egy termék vagy szolgáltatás kiváló, az önmagában elegendő a sikerhez. A tapasztalatok szerint azonban, ha egy termék vagy szolgáltatás jó, az még csak lépés az eredményekhez - ahhoz, hogy az emberek megismerjék, megvegyék, és hűséges vásárlókká váljanak, erős marketingstratégiára van szükség.

Miért? Mert a marketing nem csak arról szól, hogy elmondjuk az embereknek, mit kínálunk. A marketing segít

  • felépíteni a márkaismertséget,

  • elköteleződést kialakítani az ügyfelekkel, és

  • meghatározni azt, hogy a vállalkozás hogyan kívánja pozicionálni magát a piacon.

Az újonnan induló vállalkozások számára a marketingstratégia azért különösen fontos, mivel még nincs hírnevük és ügyfélbázisuk, amelyre támaszkodhatnának. Az első benyomás, amit a célcsoportjuknak adnak, meghatározó. Emellett a vállalkozások az elején gyakran korlátozott erőforrással rendelkeznek, így létfontosságú, hogy azokat a lehető leghatékonyabban használják fel.

Marketingstratégia lépésről-lépésre

Marketingstratégia lépésről-lépésre

Marketingstratégia lépésről-lépésre

Cikkünkben részletes útmutatást adunk, hogyan építs fel hatékony marketingstratégiát vállalkozásod számára. Végigvezetünk a kulcsfontosságú lépéseken, hogy vállalkozásod maximálisan ki tudja használni a marketing adta lehetőségeket és elérd a kívánt célokat.

Cikkünkben részletes útmutatást adunk, hogyan építs fel hatékony marketingstratégiát vállalkozásod számára. Végigvezetünk a kulcsfontosságú lépéseken, hogy vállalkozásod maximálisan ki tudja használni a marketing adta lehetőségeket és elérd a kívánt célokat.

Elemzési szakasz

Elemzési szakasz

Elemzési szakasz

Mielőtt bármilyen stratégiai döntést hoznál, fontos, hogy megértsd a vállalkozásod helyzetét a megcélzott piacokon. Ez a szakasz a stratégiai tervezés alapja.
Bonyolultnak, megfoghatatlannak tűnik? Nem az, vannak ugyanis ehhez viszonylag egyszerűen alkalmazható eszközök. Ilyen például a SWOT analízis, amely az egyik leghatékonyabb módszer a vállalkozásod erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek azonosítására (SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Ezeket kell összegyűjteni

  • Erősségek: Mi az, amiben a vállalkozásod kiemelkedik a versenytársak közül? Például, ha egy kávézót nyitsz egy városban, ahol a többi kávézó nem kínál különleges kávékat, de a választék nálad rendkívül széles - ez lehet az egyik erősséged.

  • Gyengeségek: Melyek azok a területek, ahol fejlődnöd kell? Ilyen lehet például, a kávézódban csak pár széket lehet letenni – ez például lehet akadálya a forgalom bővülésének.

  • Lehetőségek: Milyen területek vannak, amelyek bővülést, egyéb változást hozhatnak? A város egyre több olyan eseménynek ad otthont, ami vonzza a turistákat. Ez potenciálisan több ügyfelet hozhat vagy lehetőséget teremthet a kínálat bővítésére, esetleg a termékmix átalakítására.

  • Veszélyek: Milyen kihívásokkal nézel szembe? Lehet, hogy más kávézók is a kínálat bővítését tervezik, vagy árérzékenyek a város lakói.

Vállalkozásunk adottságainak felmérése mellett a lehetséges célpiacokról is megfelelő információkat kell gyűjteni. Nézzük át az alábbi szempontokat:

  • Demográfiai jellemzők: Milyen korosztályhoz tartoznak? Milyen neműek? Milyen jövedelmi csoportba tartoznak?

  • Pszichográfiai jellemzők: prioritásaik, motivációik, tudatos vagy tudatalatti meggyőződések.

  • Fogyasztói magatartás: Mikor és hogyan vásárolnak?

Ha például drága, prémium minőségű kávét kínálsz, valószínűleg a magasabb jövedelmi kategóriába tartozó felnőttek lesznek a célközönséged. Ez is egy sokszínű közösség azonban, így az ideális termékkínálat kialakításához ismerned kell azt is, hogy minek alapján választanak: tudatosan keresik például a fenntartható értékláncon előállított termékeket vagy a impulzív vásárlók. Az üzletmenet kialakítása során pedig az is fontos, hogy reggel munkába menet visznek magukkal egy gőzölgő kávét vagy délben ülnének le ebéd után egy nyugodtabb beszélgetésre.

Ezekre az elemzési szakaszban szerzett információkra alapozva lehet olyan marketingstratégiát kialakítani, amely maximálisan kihasználja a rendelkezésre álló erőforrásokat.

Mielőtt bármilyen stratégiai döntést hoznál, fontos, hogy megértsd a vállalkozásod helyzetét a megcélzott piacokon. Ez a szakasz a stratégiai tervezés alapja.
Bonyolultnak, megfoghatatlannak tűnik? Nem az, vannak ugyanis ehhez viszonylag egyszerűen alkalmazható eszközök. Ilyen például a SWOT analízis, amely az egyik leghatékonyabb módszer a vállalkozásod erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek azonosítására (SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Ezeket kell összegyűjteni

  • Erősségek: Mi az, amiben a vállalkozásod kiemelkedik a versenytársak közül? Például, ha egy kávézót nyitsz egy városban, ahol a többi kávézó nem kínál különleges kávékat, de a választék nálad rendkívül széles - ez lehet az egyik erősséged.

  • Gyengeségek: Melyek azok a területek, ahol fejlődnöd kell? Ilyen lehet például, a kávézódban csak pár széket lehet letenni – ez például lehet akadálya a forgalom bővülésének.

  • Lehetőségek: Milyen területek vannak, amelyek bővülést, egyéb változást hozhatnak? A város egyre több olyan eseménynek ad otthont, ami vonzza a turistákat. Ez potenciálisan több ügyfelet hozhat vagy lehetőséget teremthet a kínálat bővítésére, esetleg a termékmix átalakítására.

  • Veszélyek: Milyen kihívásokkal nézel szembe? Lehet, hogy más kávézók is a kínálat bővítését tervezik, vagy árérzékenyek a város lakói.

Vállalkozásunk adottságainak felmérése mellett a lehetséges célpiacokról is megfelelő információkat kell gyűjteni. Nézzük át az alábbi szempontokat:

  • Demográfiai jellemzők: Milyen korosztályhoz tartoznak? Milyen neműek? Milyen jövedelmi csoportba tartoznak?

  • Pszichográfiai jellemzők: prioritásaik, motivációik, tudatos vagy tudatalatti meggyőződések.

  • Fogyasztói magatartás: Mikor és hogyan vásárolnak?

Ha például drága, prémium minőségű kávét kínálsz, valószínűleg a magasabb jövedelmi kategóriába tartozó felnőttek lesznek a célközönséged. Ez is egy sokszínű közösség azonban, így az ideális termékkínálat kialakításához ismerned kell azt is, hogy minek alapján választanak: tudatosan keresik például a fenntartható értékláncon előállított termékeket vagy a impulzív vásárlók. Az üzletmenet kialakítása során pedig az is fontos, hogy reggel munkába menet visznek magukkal egy gőzölgő kávét vagy délben ülnének le ebéd után egy nyugodtabb beszélgetésre.

Ezekre az elemzési szakaszban szerzett információkra alapozva lehet olyan marketingstratégiát kialakítani, amely maximálisan kihasználja a rendelkezésre álló erőforrásokat.

Meghatározott célok

Meghatározott célok

Meghatározott célok

Ahhoz, hogy a marketingstratégiád hatékony legyen, világos és mérhető célokat kell megfogalmaznod. A célkitűzés nemcsak abban segít, hogy tudatosan megtervezd a marketingaktivitásokat, hanem abban is, hogy mérd és értékeld a teljesítményed.
Ezt támogathatja a SMART módszer, amely egy népszerű és hatékony eszköz célok meghatározására. A SMART az angol 'Specific', 'Measurable', 'Achievable', 'Relevant' és 'Time-bound' szavak kezdőbetűiből áll, magyarul: Specifikus (egyértelműen meghatározott), Mérhető, Elérhető, Releváns és Időhöz kötött.

  • Specifikus (egyértelműen meghatározott): A célodnak egyértelműnek és konkrétnak kell lennie. Például: "Növelni szeretném a forgalmat" helyett mondjuk: "25 százalékkal több bevételt szeretnék elérni az elkövetkező 3 hónapban."

  • Mérhető: A cél elérésének kézzelfogható módon mérhetőnek kell lennie. Ha azt mondod, "szeretnék több bevételt", az nem mérhető. De ha azt mondod, "szeretnék 50 százalékkal magasabb bevételt a hónap végére", az már mérhető.

  • Elérhető: A célnak realisztikusnak kell lennie. Ha most kezded az üzletet, nem várhatod el, hogy azonnal piacvezetővé válj.

  • Releváns: A célodnak összhangban kell állnia az üzleti terveddel és a vállalkozás hosszú távú céljaival. Ha például egy régió piacvezető prémium kávézóláncát szeretnéd felépíteni, messze nem biztos, hogy elegendő, ha csak a bevétel növelésére fordítasz figyelmet.

  • Időhöz kötött: Adj magadnak határidőt. A célok, amelyeknek nincs határidejük, hajlamosak eltolódni vagy sosem valósulnak meg

Fontos különbséget tenni a hosszú távú és a rövid távú célok között. Előbbi lehet például, hogy "az elkövetkező 5 évben piacvezetővé szeretnél válni a régióban", míg az utóbbiak közé olyanok sorolhatók, mint az, hogy: "az elkövetkező hónapban kettővel több rendezvénynek legyen a helyszíne a kávéház."

Az egyértelműen meghatározott célok segítenek abban, hogy irányban tartsd vállalkozásod fejlődését, motivált maradj és élvezd a sikert, hiszen az eredmények egyértelműen mutatják, hogy elérted azt, amit kitűztél.

Ahhoz, hogy a marketingstratégiád hatékony legyen, világos és mérhető célokat kell megfogalmaznod. A célkitűzés nemcsak abban segít, hogy tudatosan megtervezd a marketingaktivitásokat, hanem abban is, hogy mérd és értékeld a teljesítményed.
Ezt támogathatja a SMART módszer, amely egy népszerű és hatékony eszköz célok meghatározására. A SMART az angol 'Specific', 'Measurable', 'Achievable', 'Relevant' és 'Time-bound' szavak kezdőbetűiből áll, magyarul: Specifikus (egyértelműen meghatározott), Mérhető, Elérhető, Releváns és Időhöz kötött.

  • Specifikus (egyértelműen meghatározott): A célodnak egyértelműnek és konkrétnak kell lennie. Például: "Növelni szeretném a forgalmat" helyett mondjuk: "25 százalékkal több bevételt szeretnék elérni az elkövetkező 3 hónapban."

  • Mérhető: A cél elérésének kézzelfogható módon mérhetőnek kell lennie. Ha azt mondod, "szeretnék több bevételt", az nem mérhető. De ha azt mondod, "szeretnék 50 százalékkal magasabb bevételt a hónap végére", az már mérhető.

  • Elérhető: A célnak realisztikusnak kell lennie. Ha most kezded az üzletet, nem várhatod el, hogy azonnal piacvezetővé válj.

  • Releváns: A célodnak összhangban kell állnia az üzleti terveddel és a vállalkozás hosszú távú céljaival. Ha például egy régió piacvezető prémium kávézóláncát szeretnéd felépíteni, messze nem biztos, hogy elegendő, ha csak a bevétel növelésére fordítasz figyelmet.

  • Időhöz kötött: Adj magadnak határidőt. A célok, amelyeknek nincs határidejük, hajlamosak eltolódni vagy sosem valósulnak meg

Fontos különbséget tenni a hosszú távú és a rövid távú célok között. Előbbi lehet például, hogy "az elkövetkező 5 évben piacvezetővé szeretnél válni a régióban", míg az utóbbiak közé olyanok sorolhatók, mint az, hogy: "az elkövetkező hónapban kettővel több rendezvénynek legyen a helyszíne a kávéház."

Az egyértelműen meghatározott célok segítenek abban, hogy irányban tartsd vállalkozásod fejlődését, motivált maradj és élvezd a sikert, hiszen az eredmények egyértelműen mutatják, hogy elérted azt, amit kitűztél.