


Üzletimodell-tervezés egyszerűen 1. rész
Üzletimodell-tervezés egyszerűen 1. rész
Üzletimodell-tervezés egyszerűen 1. rész
Egy üzleti modell azt írja le, hogy egy vállalkozás hogyan teremt és nyújt értéket ügyfeleinek.
A megfelelő üzleti modell kiválasztásán múlik, hogy vállalkozásunk életképes lesz-e, magyarán jövedelmezővé tudjuk-e tenni tevékenységünket.
Egy jót átgondolt, tudatosan felépített modell működés során a piaci változásokhoz való folyamatos alkalmazkodást is hatékonyan tudja támogatni.
Egy üzleti modell azt írja le, hogy egy vállalkozás hogyan teremt és nyújt értéket ügyfeleinek.
A megfelelő üzleti modell kiválasztásán múlik, hogy vállalkozásunk életképes lesz-e, magyarán jövedelmezővé tudjuk-e tenni tevékenységünket.
Egy jót átgondolt, tudatosan felépített modell működés során a piaci változásokhoz való folyamatos alkalmazkodást is hatékonyan tudja támogatni.
Peak
2024. jan. 25.
Peak
2024. jan. 25.
Peak
2024. jan. 25.
Milyen részei legyenek az üzleti modellnek?
Milyen részei legyenek az üzleti modellnek?
Milyen részei legyenek az üzleti modellnek?
Az üzleti modell megtervezésével elemezhetjük a jövőbeli működésünket és a fő fókuszpontokat, ezáltal újraértelmezve a stratégiánkat. Lehetőség továbbá ez arra is, hogy innovatív módon tekintsünk a vállalkozási ötletünkre.
Az üzleti modell megtervezésével elemezhetjük a jövőbeli működésünket és a fő fókuszpontokat, ezáltal újraértelmezve a stratégiánkat. Lehetőség továbbá ez arra is, hogy innovatív módon tekintsünk a vállalkozási ötletünkre.
Ügyfélcsoportok
Ügyfélcsoportok
Ügyfélcsoportok
A vállalkozásunk ügyfelei azok, akiket termékeinkkel és szolgáltatásainkkal el szeretnénk érni. Fontos, hogy szem előtt tartsuk, hogy fizetőképes vevőkre van szükségünk, enélkül ugyanis a vállalkozásunk nem lesz életképes.
Vevőinket érdemes csoportokba osztani, például szükségleteik vagy viselkedésük alapján. Ilyen lehet az, amikor egy kozmetikus alap- és prémium szolgáltatásokat tervez a vevőinek, a fizetőképességük szerint, de dönthet úgy is, hogy csak az egyik szegmenst célozza szolgáltatásaival.
Azt, hogy melyik ügyfélcsoportokat célozzuk szolgáltatásainkkal, tudatos döntés. Az üzleti modelltől függően külön ügyfélcsoportként érdemes tekinteni a vevőinkre, ha:
más termékeket és szolgáltatásokat tervezünk a számukra,
eltérő csatornákon tudjuk elérni őket,
jelentősen eltérő a jövedelmezősége a forgalmazott termék- vagy szolgáltatáscsomagnak,
a termék vagy szolgáltatás különböző aspektusaiért hajlandók fizetni.
A vállalkozásunk ügyfelei azok, akiket termékeinkkel és szolgáltatásainkkal el szeretnénk érni. Fontos, hogy szem előtt tartsuk, hogy fizetőképes vevőkre van szükségünk, enélkül ugyanis a vállalkozásunk nem lesz életképes.
Vevőinket érdemes csoportokba osztani, például szükségleteik vagy viselkedésük alapján. Ilyen lehet az, amikor egy kozmetikus alap- és prémium szolgáltatásokat tervez a vevőinek, a fizetőképességük szerint, de dönthet úgy is, hogy csak az egyik szegmenst célozza szolgáltatásaival.
Azt, hogy melyik ügyfélcsoportokat célozzuk szolgáltatásainkkal, tudatos döntés. Az üzleti modelltől függően külön ügyfélcsoportként érdemes tekinteni a vevőinkre, ha:
más termékeket és szolgáltatásokat tervezünk a számukra,
eltérő csatornákon tudjuk elérni őket,
jelentősen eltérő a jövedelmezősége a forgalmazott termék- vagy szolgáltatáscsomagnak,
a termék vagy szolgáltatás különböző aspektusaiért hajlandók fizetni.
Értékajánlat
Értékajánlat
Értékajánlat
Az értékajánlat azoknak a termékeknek és szolgáltatásoknak a csomagja, amelyek értéket jelentenek valamelyik ügyfélcsoportunknak. Fontos, hogy az értékajánlatunkat úgy tervezzük meg, hogy a vevőink a vállalkozásunkat részesítsék előnyben a versenytársakéval szemben. Ehhez érdemes versenytárs-elemzést készíteni.
Az értékajánlat azoknak a termékeknek és szolgáltatásoknak a csomagja, amelyek értéket jelentenek valamelyik ügyfélcsoportunknak. Fontos, hogy az értékajánlatunkat úgy tervezzük meg, hogy a vevőink a vállalkozásunkat részesítsék előnyben a versenytársakéval szemben. Ehhez érdemes versenytárs-elemzést készíteni.
Csatornák
Csatornák
Csatornák
A csatornák azt a módot jelentik, ahol elérjük vevőinket, illetve ahol kommunikálunk velük. A csatornák közvetlen kapcsolatot jelentenek a vevők és a vállalkozásunk között, tehát jelentős az ügyfélélményre gyakorolt hatásuk. A feladat itt az ügyfelek figyelmének a felkeltése, az értékajánlat megértésének a segítése, az ügyfélkiszolgálás valamint a vásárlás utáni vevőszolgálat támogatása.
A csatornák azt a módot jelentik, ahol elérjük vevőinket, illetve ahol kommunikálunk velük. A csatornák közvetlen kapcsolatot jelentenek a vevők és a vállalkozásunk között, tehát jelentős az ügyfélélményre gyakorolt hatásuk. A feladat itt az ügyfelek figyelmének a felkeltése, az értékajánlat megértésének a segítése, az ügyfélkiszolgálás valamint a vásárlás utáni vevőszolgálat támogatása.
Ügyfélkapcsolatok
Ügyfélkapcsolatok
Ügyfélkapcsolatok
Az ügyfélkapcsolatok célja az ügyfelek szerzése, megtartása, illetve az eladások növelése. Ezek típus szerint a személyestől az automatizált kapcsolatig terjedhetnek. Az előbbire példa a magánnyelvóra, az utóbbira a webshopok működése. Ez a terület a csatornákhoz hasonlóan közvetlen kapcsolatot jelent a vevőkkel, így ezek minősége is jelentős hatással van az ügyfélélményre.
Az ügyfélkapcsolatok célja az ügyfelek szerzése, megtartása, illetve az eladások növelése. Ezek típus szerint a személyestől az automatizált kapcsolatig terjedhetnek. Az előbbire példa a magánnyelvóra, az utóbbira a webshopok működése. Ez a terület a csatornákhoz hasonlóan közvetlen kapcsolatot jelent a vevőkkel, így ezek minősége is jelentős hatással van az ügyfélélményre.
Bevételek
Bevételek
Bevételek
Az értékajánlatainktól függően különböző bevételi forrásaink lehetnek, amiket érdemes külön nyilvántartani. A bevételi forrásainknak akár eltérő is lehet az árképzése.
A bevételi források jellemzően három csoportba sorolhatóak:
egyszeri tranzakciók (ilyen lehet, ha kiadjuk a könyvünket),
ismétlődő bevétek (például a bérleti díj),
vagy többszöri, folyamatos bevételek (például egy kisbolt visszatérő vevőkkel).
Az értékajánlatainktól függően különböző bevételi forrásaink lehetnek, amiket érdemes külön nyilvántartani. A bevételi forrásainknak akár eltérő is lehet az árképzése.
A bevételi források jellemzően három csoportba sorolhatóak:
egyszeri tranzakciók (ilyen lehet, ha kiadjuk a könyvünket),
ismétlődő bevétek (például a bérleti díj),
vagy többszöri, folyamatos bevételek (például egy kisbolt visszatérő vevőkkel).
Kiemelt erőforrások
Kiemelt erőforrások
Kiemelt erőforrások
A kiemelt erőforrások az üzleti modellünk működtetéséhez szükséges legfontosabb eszközök. Ezek teszik lehetővé az értékajánlat megteremtését, a piacon való megjelenést és a bevételhez jutást.
Fő csoportokként megkülönböztethetünk
tárgyi,
pénzügyi,
szellemi és
emberi erőforrásokat.
Egy tanácsadó cégnél például a munkatársak jelentik a kiemelt erőforrásokat, míg egy befektető cégnél a pénzügyi eszközöknek is fontos szerepe van.
A kiemelt erőforrások az üzleti modellünk működtetéséhez szükséges legfontosabb eszközök. Ezek teszik lehetővé az értékajánlat megteremtését, a piacon való megjelenést és a bevételhez jutást.
Fő csoportokként megkülönböztethetünk
tárgyi,
pénzügyi,
szellemi és
emberi erőforrásokat.
Egy tanácsadó cégnél például a munkatársak jelentik a kiemelt erőforrásokat, míg egy befektető cégnél a pénzügyi eszközöknek is fontos szerepe van.
Kiemelt tevékenységek
Kiemelt tevékenységek
Kiemelt tevékenységek
A vállalkozás legfontosabb tevékenységei a kiemelt tevékenységek. A legtöbb esetben ez az alaptevékenységet, illetve az értékesítést és marketinget, a pénzügyi, az adminisztrációs feladatokat jelentik. Ezek ugyanis azok a feladatok, melyekre mindenképpen szükség van ahhoz, hogy sikeres legyen a vállalkozásunk. Az üzleti modellünktől függően lehetnek más kiemelt tevékenységeink is, amikre fontos odafigyelnünk.
A vállalkozás legfontosabb tevékenységei a kiemelt tevékenységek. A legtöbb esetben ez az alaptevékenységet, illetve az értékesítést és marketinget, a pénzügyi, az adminisztrációs feladatokat jelentik. Ezek ugyanis azok a feladatok, melyekre mindenképpen szükség van ahhoz, hogy sikeres legyen a vállalkozásunk. Az üzleti modellünktől függően lehetnek más kiemelt tevékenységeink is, amikre fontos odafigyelnünk.
Kiemelt partnerek
Kiemelt partnerek
Kiemelt partnerek
A kiemelt partnerek azok, akik hozzájárulnak az üzleti modell működéséhez. Gyakran ezt a fontos beszállítók jelentik, de lehetnek olyan partneri együttműködéseink is, amik szintén meghatározzák az üzleti modellünket. Kiemelt partnerek
A kiemelt partnerek azok, akik hozzájárulnak az üzleti modell működéséhez. Gyakran ezt a fontos beszállítók jelentik, de lehetnek olyan partneri együttműködéseink is, amik szintén meghatározzák az üzleti modellünket.
A kiemelt partnerek azok, akik hozzájárulnak az üzleti modell működéséhez. Gyakran ezt a fontos beszállítók jelentik, de lehetnek olyan partneri együttműködéseink is, amik szintén meghatározzák az üzleti modellünket. Kiemelt partnerek
A kiemelt partnerek azok, akik hozzájárulnak az üzleti modell működéséhez. Gyakran ezt a fontos beszállítók jelentik, de lehetnek olyan partneri együttműködéseink is, amik szintén meghatározzák az üzleti modellünket.
Költségszerkezet
Költségszerkezet
Költségszerkezet
A költségszerkezet áttekinthetővé tételéhez össze kell gyűjtenünk azokat kiadásokat, amik az üzleti modellünk működtetéséhez szükségesek. Ezek lehetnek például termelési, marketing, vagy munkavállalói költségek. A kiemelt erőforrásokkal, partnerekkel és tevékenységekkel összefüggésben ezeket viszonylag könnyen meghatározhatjuk.
Az üzleti modelltől függően a költséghatékonyságnak fontos szerepe lehet. Egy prémium terméknek, ami a magasabb keresetű vevőket célozza, nem kritikus pontja ugyan a költséghatékonyság, hiszen magas árat tudunk érvényesíteni. Egy webshopnál viszont, ami sok helyen beszerezhető termékeket kínál, a vevők fő szempontja várhatóan az ár lesz, így a vállalkozás versenyképessége múlik a költséghatékonyságon.
A költségszerkezet áttekinthetővé tételéhez össze kell gyűjtenünk azokat kiadásokat, amik az üzleti modellünk működtetéséhez szükségesek. Ezek lehetnek például termelési, marketing, vagy munkavállalói költségek. A kiemelt erőforrásokkal, partnerekkel és tevékenységekkel összefüggésben ezeket viszonylag könnyen meghatározhatjuk.
Az üzleti modelltől függően a költséghatékonyságnak fontos szerepe lehet. Egy prémium terméknek, ami a magasabb keresetű vevőket célozza, nem kritikus pontja ugyan a költséghatékonyság, hiszen magas árat tudunk érvényesíteni. Egy webshopnál viszont, ami sok helyen beszerezhető termékeket kínál, a vevők fő szempontja várhatóan az ár lesz, így a vállalkozás versenyképessége múlik a költséghatékonyságon.
Hatékony támogatás
Hatékony támogatás
Hatékony támogatás
Az üzleti modell tervezés folyamata alapvetően meghatározza azt, hogy vállalkozásunk életképes lesz-e, magyarán jövedelmezővé tudjuk-e tenni tevékenységünket. A jól átgondolt, tudatosan felépített modell pedig a működés során a piaci változásokhoz való folyamatos alkalmazkodást is hatékonyan tudja támogatni.
Az üzleti modell tervezés folyamata alapvetően meghatározza azt, hogy vállalkozásunk életképes lesz-e, magyarán jövedelmezővé tudjuk-e tenni tevékenységünket. A jól átgondolt, tudatosan felépített modell pedig a működés során a piaci változásokhoz való folyamatos alkalmazkodást is hatékonyan tudja támogatni.