


Így indíts egyéni vállalkozást: tennivalók lépésről-lépésre!
Így indíts egyéni vállalkozást: tennivalók lépésről-lépésre!
Így indíts egyéni vállalkozást: tennivalók lépésről-lépésre!
Egyszerű adminisztráció, gyors online ügyintézés - ma már az egyéni vállalkozás indítására is lehet ez igaz, ha a megfelelő eszközöket választjuk.
Az adminisztrációs feladatok mellett számos egyéb kérdésről döntést kell hozni, ezekről célszerű listát készíteni.
Amennyiben szakértői segítség szükséges, érdemes ezt már a legelején megtenni – ezzel nemcsak bosszúságot, de időt és pénz is megtakaríthatunk.
Egyszerű adminisztráció, gyors online ügyintézés - ma már az egyéni vállalkozás indítására is lehet ez igaz, ha a megfelelő eszközöket választjuk.
Az adminisztrációs feladatok mellett számos egyéb kérdésről döntést kell hozni, ezekről célszerű listát készíteni.
Amennyiben szakértői segítség szükséges, érdemes ezt már a legelején megtenni – ezzel nemcsak bosszúságot, de időt és pénz is megtakaríthatunk.
Peak
2023. nov. 6.
Peak
2023. nov. 6.
Peak
2023. nov. 6.
Egy korábbi posztunkban már bemutattuk az egyéni- és a társas vállalkozások különbségeit. Amennyiben az egyéni vállalkozás mellett döntöttünk, érdemes pontról pontra átnézni, hogy milyen teendőink lesznek.
Az első adminisztratív lépések a következők:
Ügyfélkapu regisztráció
Egyéni vállalkozás nyilvántartásba vétele a Nemzet Adó- és Vámhivatalnál (NAV)
Kamarai regisztráció
Bejelentkezés a székhely szerint illetékes önkormányzatnál
Egy korábbi posztunkban már bemutattuk az egyéni- és a társas vállalkozások különbségeit. Amennyiben az egyéni vállalkozás mellett döntöttünk, érdemes pontról pontra átnézni, hogy milyen teendőink lesznek.
Az első adminisztratív lépések a következők:
Ügyfélkapu regisztráció
Egyéni vállalkozás nyilvántartásba vétele a Nemzet Adó- és Vámhivatalnál (NAV)
Kamarai regisztráció
Bejelentkezés a székhely szerint illetékes önkormányzatnál
Ügyfélkau regisztráció
Ügyfélkau regisztráció
Ügyfélkau regisztráció
Az első lépés tehát a személyes ügyfélkapu regisztráció. (Ha már van, akkor nem kell újra regisztrálni). Ez ingyenes, költséggel itt nem kell számolni.
Mi az az ügyfélkapu?
Az ügyfélkapu a kormányzat elektronikus azonosító rendszere, amely biztosítja a felhasználók számára, hogy a közigazgatási ügyeket (mint például az egyéni vállalkozói regisztráció) online tudják elintézni, illetve a későbbiekben ezen keresztül tartsák a kapcsolatot a közigazgatási intézményekkel. Ehhez a bejelentkezéssel azonosítjuk magunkat.
Fontos: Az ügyfélkapura személyesen kormányablakokban, okmányirodákban, vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal valamelyik kiemelt ügyfélszolgálatán lehet regisztrálni. Elektronikus úton e-személyivel, vagy videós azonosítási folyamaton keresztül ezen az oldalon lehet regisztrálni.
Az első lépés tehát a személyes ügyfélkapu regisztráció. (Ha már van, akkor nem kell újra regisztrálni). Ez ingyenes, költséggel itt nem kell számolni.
Mi az az ügyfélkapu?
Az ügyfélkapu a kormányzat elektronikus azonosító rendszere, amely biztosítja a felhasználók számára, hogy a közigazgatási ügyeket (mint például az egyéni vállalkozói regisztráció) online tudják elintézni, illetve a későbbiekben ezen keresztül tartsák a kapcsolatot a közigazgatási intézményekkel. Ehhez a bejelentkezéssel azonosítjuk magunkat.
Fontos: Az ügyfélkapura személyesen kormányablakokban, okmányirodákban, vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal valamelyik kiemelt ügyfélszolgálatán lehet regisztrálni. Elektronikus úton e-személyivel, vagy videós azonosítási folyamaton keresztül ezen az oldalon lehet regisztrálni.
NAV nyilvántartásba vétel
NAV nyilvántartásba vétel
NAV nyilvántartásba vétel
A második lépésben kérni kell a NAV-tól az egyéni vállalkozói nyilvántartásba vételt – ehhez már érdemes könyvelő segítségét kérni.
Tipp: Ha könyvelői segítség nélkül szeretnénk elindulni, akkor az ÁNYK programban a ‘T101E (a T betű elé az aktuális évszám utolsó két száma kerül, 2023-ban például 23) jelű nyomtatvány kitöltésével és benyújtásával kérhetjük a nyilvántartásba vételt.
A második lépésben kérni kell a NAV-tól az egyéni vállalkozói nyilvántartásba vételt – ehhez már érdemes könyvelő segítségét kérni.
Tipp: Ha könyvelői segítség nélkül szeretnénk elindulni, akkor az ÁNYK programban a ‘T101E (a T betű elé az aktuális évszám utolsó két száma kerül, 2023-ban például 23) jelű nyomtatvány kitöltésével és benyújtásával kérhetjük a nyilvántartásba vételt.
Kamarai regisztráció
Kamarai regisztráció
Kamarai regisztráció
A nyilvántartásba vételt követően 5 napon belül be kell jelentkezni a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának a vállalkozás székhelye szerinti szervezeténél. Ezt az ügyfélkapun keresztül is megtehetjük. A kamarai tagság kötelező, évi 5000 forintos díja van.
Tipp: A kamarák számos szolgáltatást nyújtanak tagjaiknak. Tanácsadást kérhetünk, üzleti kérdésekkel is fordulhatunk a kamarákhoz, illetve tájékozódni lehet a szervezeten keresztül az aktuális pályázati lehetőségekről is. Figyeljünk arra, hogy ha vállalkozásunk engedélyköteles tevékenységet végez, akkor azt is be kell jelenteni, ami többnyire a megfelelő szakmai kamarához való csatlakozást jelenti.
A nyilvántartásba vételt követően 5 napon belül be kell jelentkezni a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának a vállalkozás székhelye szerinti szervezeténél. Ezt az ügyfélkapun keresztül is megtehetjük. A kamarai tagság kötelező, évi 5000 forintos díja van.
Tipp: A kamarák számos szolgáltatást nyújtanak tagjaiknak. Tanácsadást kérhetünk, üzleti kérdésekkel is fordulhatunk a kamarákhoz, illetve tájékozódni lehet a szervezeten keresztül az aktuális pályázati lehetőségekről is. Figyeljünk arra, hogy ha vállalkozásunk engedélyköteles tevékenységet végez, akkor azt is be kell jelenteni, ami többnyire a megfelelő szakmai kamarához való csatlakozást jelenti.
Bejelentkezés a helyi önkormányzatnál
Bejelentkezés a helyi önkormányzatnál
Bejelentkezés a helyi önkormányzatnál
Végül a székhely szerint illetékes önkormányzathoz is be kell jelentkeznünk, ugyanis ide kell majd fizetni az iparűzési adót. A bejelentkezésre 15 nap áll rendelkezésre, és az Önkormányzati Hivatali Portálon lehet ezt megtenni.
Végül a székhely szerint illetékes önkormányzathoz is be kell jelentkeznünk, ugyanis ide kell majd fizetni az iparűzési adót. A bejelentkezésre 15 nap áll rendelkezésre, és az Önkormányzati Hivatali Portálon lehet ezt megtenni.
Adózási kérdések
Adózási kérdések
Adózási kérdések
A fentiekkel párhuzamosan döntenünk kell arról is, hogy milyen adózási formát választunk: katát, átalányadót vagy vállalkozási jövedelemadót. Ehhez érdemes könyvelő tanácsát kérni, mert a különböző adónemek jelentős különbséget jelenthetnek az adminisztrációs és adóteherben egyaránt.
Kata – kisadózó vállalkozók tételes adója
A kata adózási formát csak főállású vállalkozóként lehet választani, viszont ennek adóterhe kiszámítható, havi 50 ezer forint évi 18 millió forint bevételig. Korlátozást jelent, hogy ez az adózási forma csak akkor választható, ha kizárólag magánszemély ügyfeleink vannak, azaz cégeknek ennél az adózási formánál nem számlázhatunk. Amennyiben ez mégis megtörténik, kiesünk ebből az adónemből, és választanunk kell az átalányadó vagy a vállalkozói jövedelemadó közül.
Fontos: Katásként nem fizetünk személyi jövedelemadót (szja-t), így az szja kedvezmények sem érvényesíthetők. Ezen túlmenően a katás vállalkozóként eltöltött idő csak korlátozottan számít bele a nyugdíj megállapításakor figyelembe vehető szolgálati évekbe.
Átalányadó
Az átalányadózás mellékállásban is választható, és ilyenkor nincs megkötés arra vonatkozóan, hogy cégeknek vagy magánszemélyeknek állítunk ki számlát. Az átalányadó logikája az, hogy a bevételből le kell vonni az elszámolható költséghányadot, így megkapjuk azt a jövedelmet, ami után személyi jövedelemadót, társadalombiztosítási járulékot és szociális hozzájárulási adót kell fizetnünk. Az adózásnál különböző kedvezményeket lehet érvényesíteni, ilyen például családi adókedvezmény is.
Fontos: Az elszámolható költséghányad a tevékenységtől függően 40, 80 vagy 90 százalék lehet. Ha például tanácsadással foglalkozunk, akkor ez 40 százalék, ha gépjárműjavításhoz kapcsolódó szolgáltatást nyújtunk, akkor 80, ha pedig kiskereskedők vagyunk, akkor 90 százalék. Ha többféle tevékenységet folytatunk, akkor a teljes árbevételedre a legalacsonyabb költséghányaddal kell számolnunk.
Ha főállásban vagyunk átalányadózók, a bevételtől függetlenül a mindenkor érvényes minimálbér vagy bérminimum után minden hónapban be kell fizetni a szükséges adókat és járulékokat. Az, hogy a minimálbért vagy a bérminimumot kell figyelembe venni attól függ, hogy milyen tevékenységet folytatunk.
E rövid leírás alapján is látszik, hogy ez már egy komplex adózási forma, így hasznos lehet a könyvelői segítség, ugyanis várhatóan többet takaríthatunk majd meg például a kedvezmények igénybe vétele révén, mint amekkora költséget maga a könyvelő díja jelent. Az időről nem is beszélve, amit a szükséges bevallások beadása elvisz.
Vállalkozói jövedelemadó
A három adózási forma közül ez a legbonyolultabb, és általánosan elmondható az is, hogy akkor javasolt, ha sok költség merül fel a vállalkozásban, illetve ha alkalmazottakat foglalkoztatunk. Ilyen esetben viszont célszerű elgondolkodni azon is, hogy társas vállalkozást alapítsunk ahelyett, hogy egyéni vállalkozóként folytatjuk a tevékenységünket. Ha ugyanis ez utóbbit tesszük a céges társasági adó (a tao) vagy a kisvállalati adó (a kiva) feltételei szerinti adózási formát is választhatjuk, amelyek lehet, hogy kedvezőbbek lesznek a számunkra.
A vállalkozói jövedelemadózás választása esetén könyvelő igénybe vétele nem csupán ajánlott, hanem gyakorlatilag kötelező, bár ezt jogszabályok nem írják elő.
Áfás leszel?
Két esetben fordulhat elő, hogy valaki nem jelentkezik be az áfakörbe. Az egyik az, hogy kizárólag olyan tevékenységet végez, ami áfamentes (ezt szokták tárgyi adómentes tevékenységként is említeni). Ilyen egyebek mellett az oktatás és a betegápolás. (Az ezekre vonatkozó részletes szabályokat a 2007. évi CXXVII. az általános forgalmi adóról szóló törvény 85. és 86.§-ai tartalmazzák.)
A másik eset az, amikor az alacsony bevétel által adott lehetőségként alanyi adómentességet választunk. Ennek 2023-ban a felső határa évi 12 millió forint.
Fontos: A 12 millió forintos bevételi határnál a számlák teljesítési dátumát kell nézni. Azt a számlát, amivel ezt az összeghatárt átlépi a vállalkozás bevétele, már áfásan kell kiállítanunk (igen, a teljes összeget).
Ha a kettő közül valamelyik igaz a vállalkozásunkra, akkor a számláknak nem lesz áfatartalma, és nem kell áfát fizetnünk, valamint bevallanunk a NAV felé. Ez viszont azt is jelenti, hogy ha nekünk számláznak valamit áfásan, az áfa összegét nem tudjuk majd levonni a befizetendő áfából, azaz számunkra a számla áfatartalma is költség lesz.
Tipp: Bár kevesebb adminisztrációval jár, ha nem jelentkezünk be az áfa körbe, vannak olyan tevékenységek, ahol nem érdemes ezt a lehetőséget választani. A kereskedelmi tevékenységek esetében például szinte biztos, hogy jobban járunk, ha vállalkozásunk áfás.
A magyar áfatörvény meglehetősen bonyolult, ezért javasolt könyvelővel egyeztetni arról, hogy mik azok a szabályok, amelyek érvényesek lesznek vállalkozásunkra.
A fentiekkel párhuzamosan döntenünk kell arról is, hogy milyen adózási formát választunk: katát, átalányadót vagy vállalkozási jövedelemadót. Ehhez érdemes könyvelő tanácsát kérni, mert a különböző adónemek jelentős különbséget jelenthetnek az adminisztrációs és adóteherben egyaránt.
Kata – kisadózó vállalkozók tételes adója
A kata adózási formát csak főállású vállalkozóként lehet választani, viszont ennek adóterhe kiszámítható, havi 50 ezer forint évi 18 millió forint bevételig. Korlátozást jelent, hogy ez az adózási forma csak akkor választható, ha kizárólag magánszemély ügyfeleink vannak, azaz cégeknek ennél az adózási formánál nem számlázhatunk. Amennyiben ez mégis megtörténik, kiesünk ebből az adónemből, és választanunk kell az átalányadó vagy a vállalkozói jövedelemadó közül.
Fontos: Katásként nem fizetünk személyi jövedelemadót (szja-t), így az szja kedvezmények sem érvényesíthetők. Ezen túlmenően a katás vállalkozóként eltöltött idő csak korlátozottan számít bele a nyugdíj megállapításakor figyelembe vehető szolgálati évekbe.
Átalányadó
Az átalányadózás mellékállásban is választható, és ilyenkor nincs megkötés arra vonatkozóan, hogy cégeknek vagy magánszemélyeknek állítunk ki számlát. Az átalányadó logikája az, hogy a bevételből le kell vonni az elszámolható költséghányadot, így megkapjuk azt a jövedelmet, ami után személyi jövedelemadót, társadalombiztosítási járulékot és szociális hozzájárulási adót kell fizetnünk. Az adózásnál különböző kedvezményeket lehet érvényesíteni, ilyen például családi adókedvezmény is.
Fontos: Az elszámolható költséghányad a tevékenységtől függően 40, 80 vagy 90 százalék lehet. Ha például tanácsadással foglalkozunk, akkor ez 40 százalék, ha gépjárműjavításhoz kapcsolódó szolgáltatást nyújtunk, akkor 80, ha pedig kiskereskedők vagyunk, akkor 90 százalék. Ha többféle tevékenységet folytatunk, akkor a teljes árbevételedre a legalacsonyabb költséghányaddal kell számolnunk.
Ha főállásban vagyunk átalányadózók, a bevételtől függetlenül a mindenkor érvényes minimálbér vagy bérminimum után minden hónapban be kell fizetni a szükséges adókat és járulékokat. Az, hogy a minimálbért vagy a bérminimumot kell figyelembe venni attól függ, hogy milyen tevékenységet folytatunk.
E rövid leírás alapján is látszik, hogy ez már egy komplex adózási forma, így hasznos lehet a könyvelői segítség, ugyanis várhatóan többet takaríthatunk majd meg például a kedvezmények igénybe vétele révén, mint amekkora költséget maga a könyvelő díja jelent. Az időről nem is beszélve, amit a szükséges bevallások beadása elvisz.
Vállalkozói jövedelemadó
A három adózási forma közül ez a legbonyolultabb, és általánosan elmondható az is, hogy akkor javasolt, ha sok költség merül fel a vállalkozásban, illetve ha alkalmazottakat foglalkoztatunk. Ilyen esetben viszont célszerű elgondolkodni azon is, hogy társas vállalkozást alapítsunk ahelyett, hogy egyéni vállalkozóként folytatjuk a tevékenységünket. Ha ugyanis ez utóbbit tesszük a céges társasági adó (a tao) vagy a kisvállalati adó (a kiva) feltételei szerinti adózási formát is választhatjuk, amelyek lehet, hogy kedvezőbbek lesznek a számunkra.
A vállalkozói jövedelemadózás választása esetén könyvelő igénybe vétele nem csupán ajánlott, hanem gyakorlatilag kötelező, bár ezt jogszabályok nem írják elő.
Áfás leszel?
Két esetben fordulhat elő, hogy valaki nem jelentkezik be az áfakörbe. Az egyik az, hogy kizárólag olyan tevékenységet végez, ami áfamentes (ezt szokták tárgyi adómentes tevékenységként is említeni). Ilyen egyebek mellett az oktatás és a betegápolás. (Az ezekre vonatkozó részletes szabályokat a 2007. évi CXXVII. az általános forgalmi adóról szóló törvény 85. és 86.§-ai tartalmazzák.)
A másik eset az, amikor az alacsony bevétel által adott lehetőségként alanyi adómentességet választunk. Ennek 2023-ban a felső határa évi 12 millió forint.
Fontos: A 12 millió forintos bevételi határnál a számlák teljesítési dátumát kell nézni. Azt a számlát, amivel ezt az összeghatárt átlépi a vállalkozás bevétele, már áfásan kell kiállítanunk (igen, a teljes összeget).
Ha a kettő közül valamelyik igaz a vállalkozásunkra, akkor a számláknak nem lesz áfatartalma, és nem kell áfát fizetnünk, valamint bevallanunk a NAV felé. Ez viszont azt is jelenti, hogy ha nekünk számláznak valamit áfásan, az áfa összegét nem tudjuk majd levonni a befizetendő áfából, azaz számunkra a számla áfatartalma is költség lesz.
Tipp: Bár kevesebb adminisztrációval jár, ha nem jelentkezünk be az áfa körbe, vannak olyan tevékenységek, ahol nem érdemes ezt a lehetőséget választani. A kereskedelmi tevékenységek esetében például szinte biztos, hogy jobban járunk, ha vállalkozásunk áfás.
A magyar áfatörvény meglehetősen bonyolult, ezért javasolt könyvelővel egyeztetni arról, hogy mik azok a szabályok, amelyek érvényesek lesznek vállalkozásunkra.
Vállalkozói bankszámla
Vállalkozói bankszámla
Vállalkozói bankszámla
Vállalkozói vagy más néven pénzforgalmi számlára csak akkor lesz szükségünk, ha bejelentkezünk az áfa körbe, egyébként egyéni vállalkozóként használhatjuk a személyes (lakossági) bankszámlánkat is a vállalkozás pénzügyeinek lebonyolításához, ezzel is megspórolva a plusz bankszámla költségeit.
Vállalkozói vagy más néven pénzforgalmi számlára csak akkor lesz szükségünk, ha bejelentkezünk az áfa körbe, egyébként egyéni vállalkozóként használhatjuk a személyes (lakossági) bankszámlánkat is a vállalkozás pénzügyeinek lebonyolításához, ezzel is megspórolva a plusz bankszámla költségeit.
Számlázás
Számlázás
Számlázás
Ha már megvan az első ügyfelünk, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a bevételről számlát vagy nyugtát állítsunk ki. Ehhez ajánljuk az online számlázó használatát, így a számlákhoz kapcsolódó kötelező adatszolgáltatás automatikusan megtörténik.
Ha már megvan az első ügyfelünk, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a bevételről számlát vagy nyugtát állítsunk ki. Ehhez ajánljuk az online számlázó használatát, így a számlákhoz kapcsolódó kötelező adatszolgáltatás automatikusan megtörténik.